hoe groot moet een J3cub zijn met speed 600 en 6 cellen

• Topicstarter Topicstarter Gerjan
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjan

Guest
Ik ben van plan om een elektro trainer te maken
Op het internet heb ik tekeningen gevonden van een J3cub
Maar hoe groot moet deze worden voor een speed 600 op 6 cellen?

Ik dacht zelf aan een spanwijdte ergens tussen de 90 en 120 cm
ik ben al wel de regel van "per 1 kg / 100watt" tegen gekomen maar moet nog bouwen dus weet niet hoe zwaar hij word

Welke spanwijdte moet hij worden als ik er een speed 600 met 6 cellen in wil gaan gebruiken?
Deze motor en aantal cellen gebruik ik meer vandaar de keuze

alvast bedankt Gerjan

De ElectriCub van GreatPlanes heeft 1,47M spanwijdte en 30DM² vleugeloppervlak ,de "oer" uitvoering vloog met een SP600-achtige en 6 celletje, vliegt tot een gewicht van Maximaal 1400 gram goed met deze aandrijving ...

De huidige uitvoering vliegt standaard met een vertraagde SP600-achtige op 8 cellen en mag dan ook 1,5Kg wegen.

Even ter vergelijk, mijn Electricub ("oer" uitvoering)
weegt met borstelloze motor en Lipo accu's (en nog wat verlichtende maatregen) minder dan 1Kg !! en vliegt goed (afhankelijk van de gebruikte accu en prop maximaal 200W/KG :-) , maar met 100W/KG vliegt hij ook nog goed inclusief grondstart) ....

dus als ik hem bouw met een spanwijdte van 1.20 en hem licht hou zou het gewoon leuk moeten kunnen vliegen

als het niet zo mocht zijn heb ik ook nog een 8 cellen paket GP 3300 liggen dan moet het wel de lucht in gaan

Groeten Gerjan

ik heb een Ryan STa van greatplanes nagebouwd van het handleidingplan.
(mag dat ? ) hij vloog zeer goed op 6 cellen met een speed 600 op 1:3 met 12x8 APC prop. hoewel een speed 600 Race of een 540 17Turns ook wel lekker zou gaan vermoed ik. Helaas heb ik dat niet kunnen proberen omdat ik uit de lucht ben gevlogen door een zagi - achtige.

Mijn leeg airframe woog +- 800 gr en ready to fly zat ik aan de 1300 gr
met een

Tommy

mestdaght zei:
ik heb een Ryan STa van greatplanes nagebouwd van het handleidingplan.
(mag dat ? )

Waarom zou dat niet mogen, is toch voor eigen gebruik, zonder commerciële bedoelingen... je bouwt -voor jezelf- welk toestel je maar wil.
Tenminste dat denk ik toch.

Hij mag best een stuk groter hoor. Ik heb er een van een SIG tekening voor 6.5cc gebouwd. is 180cm spanwijdte. motor speed480race+ vertraging (planetaire) en 11-8 klapprop. op 8x800Ar eigenlijk al te veel vermogen. leeg (zonder rc, met landingsgestel) weegt hij 350 gram . vliegklaar 750gr.

Ik denk dat een sp600 met vertraging voor een model als dit best wel een fijne combo kan zijn (is wel een dikke motor hoor)

transperante folie is wel geinig op een Cub :wink:

groeten, Erik

afb18377.jpg

afb18379.jpg

afb18380.jpg

afb18381.jpg

afb18382.jpg

afb18384.jpg

bedankt voor de antwoorden
aan doorzichtige bespaning had ik ook al gedacht. ziet er wel mooi uit
ik ga hem dan bouwen met een spanwijdte van 120 cm

en qua aandrijving een speed 600 met vertraging begrijp ik ?
is er ook motor waarbij de propellor direct op de motor kan want zo'n verraging is best kostbaar of heb ik bij het verkeerde eind?

zijn er nog punten in het vliegtuig die extra versteviging of aandacht behoefen?

Groeten Gerjan

Mischien dat je de setup van Tommy je wel uitkomt. een vertraging is niet echt goedkoop ja. als je een betere performance wilt zou een buitenloper ook een optie kunnen zijn. ben je waarschijnlijk ook nog eens goedkoper uit. Maar dan hou je nog een sp600 over :? .
Als je in de Graupner catalogus een beetje bladert zal je best wel eens een model als referentie tegen kunnen komen die geschikt is voor sp600. weet je ongeveer wat wel en niet kan.

groeten, Erik

verstevigingen zijn niet echt nodig als je er normaal mee omgaat. Had zelfs erg veel moeite om wat spanten en lijsten uit de vakwerkconstruktie weg te laten en duurde ook een tijdje voor ik de krachtenverdeling in de romp begreep. is een doordacht ontwerp waar je heel weinig aan kan veranderen (tenzij je er massieve zijkanten tegen lijmt :wink: )

een sp 600 7,2 volt overhouden is niet erg achteraf gezien kost minder dan 10 euro
ik ga het gewoon proberen en als het niet lukt een 8 cellen paket erin met sp 600 of een kleinere motor met vertraging

en wat voor servo's / welk type gebruik je? standaard of iets kleiner ?

Groeten Gerjan

9gr servos lijkt me voldoende. als je toch aan een andere motor zit te denken dan kan je er beter meteen een sp400 met vertraging in zetten. ben je weer een stuk lichter.

Back