Hoe groot moeten roervlakken zijn?

Beste medemodelbouwers/vliegers,

Ik ben nieuw op het forum, hoewel ik al langer diverse draadjes volg.
Ik doe al jaren aan modelbouw echter hield ik me eigenlijk meer met bootjes bezig maar nu kriebelt toch het vlieggebeuren weer.

Er is heel veel info te vinden maar wat ik wil weten vind ik ook met de zoekoptie niet.
Mijn vraag is dit; ik wil een oude werpzwever RC-bestuurd maken, hoe groot moeten dan (gemiddeld) de roervlakken van het hoogte en richtingsroer zijn?
Ik besef me dat dit waarschijnlijk niet zomaar te zeggen is zonder verdere informatie van het toestel maar ik heb hier niet zoveel info over.
Het is een balsa-bouwpakket van ong.25jaar terug gemaakt door: MFA france-kits(junior),
Het modeltype heet "Astro" de bouwbeschrijving ben ik kwijt ik heb alleen de vleugel-tekeningen, stabilo-tekening en de rib-tekeningen nog, de spanwijdte is 98cm en weegt 79gram.
Ook heb ik het orginele model nog.

Ik wil dus de staart aanpassen of eventueel opnieuw opbouwen en dan in RC uitvoeren, misschien gelijk rolroeren inbouwen.
Het is waarschijnlijk handiger om een nieuwe te kopen maar deze komt nog uit mijn jeugd en wil hem graag bestuurd zien.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste Elecric,

Aangezien je wel verstand hebt van boten, wat zou je denken als iemand een vraag stelt hoe groot het roer van een boot/schip moet zijn. Daar kan je alle kanten mee op!

Als je (weer) met vliegende modelbouw wilt beginnen, pak dan niet gelijk een moeilijke weg, koop gewoon een bestaand model en ga daar mee aan de gang. Er zijn zóveel geschikte zwevers om mee te beginnen...

Heb je na een tijdje genoeg ervaring en wil je het toch doorzetten, vergelijk dan een paar zwevers die qua spanwijdte redelijk in de buurt komen en "projecteer" dat op jouw model.
Het is geen "rocket science" die de grootte van de roeren bepaalt.
Er zijn wel wat beperkingen, zoals: hoe groter je bvb het hoogteroer maakt, hoe directer het model kan gaan reageren en verder verslapt de constructie van het stabilo.
Dat geldt ook voor de vleugel/rolroeren.

Een redelijk uitgangspunt ... hoogteroer 20% van het stabilo oppervlak en bij het richtingroer mag je rustig 40% nemen ... rolroeren is wat lastiger, meestal heeft de vleugel "standaard" te veel V-stelling om rolroeren effectief te laten werken ...

Back