hoe grote oppervlakken schilderen?

• Topicstarter Topicstarter koney
  • Startdatum Startdatum
K

koney

Guest
hallo,
ik doe sinds 1 jaar geleden aan modelbouwen en met een paar zeer geslaagde (vind ik) modellen geschilderd en gebouwd zonder ooit problemen gehad te hebben. die modellen

corvette C5-R le mans 1:25
ferrari enzo 1:24
ferrari F430 1:24
mercedes-benz truck 1628S 1:25
volvo FH16 truck 1:24
mini cooper 1:24
cutty sark (zeilschip) 1:??? 60 cm lang
bmw (motor) R110R Roadster 1:9
R.M.S. titanic 1:??? 10cm lang
Missouri (oorlogschip) 1:??? 10cm lang
P-51B mustang (gevechtsvliegtuig) 1:64 (dacht ik)
F-4F phantom II (jet) 1:64
Dassault Mirage III E.S.R.RS (jet) 1:32
AH-64 Apache (gevechtsheli) 1:32
Jordan-mugen-honda EJ 10 (F1 wagen) 1:24

en nog bezig met een Ferrari 612 scagglieti (of zoiets) 1:24.

dit zijn nog allemaal redelijk kleine modellen en ik wil overstappen naar 1:12 auto's. nu is mijn vraag hoe ik grote oppervlakken van de body dan verven (dus niet spuiten). ik heb NOG geen airbrush en ook geen ervaring daarmee. tot nu toe gaat het goed met de techniek die ik nu gebruik om body's te verven. geen strepen of iets dergelijks op geen van de body's. maar ik denk dat het er anders uit komt te zien bij grotere oppervlaktes. dus kan iemand mij vertellen hoe ik met welke techniek de dingen kan schilderen? of is er echt een airbrush voor nodig?

koney...

Als je geen airbrush hebt raad ik je aan om tamiya Spraycans te nemen. Zijn zeer geweldig om mee te werken.

ok, moet daar nog iets bij worden gevoegd ofzo of zijn het gewoon kant en klare busjes die je alleen hoeft te schudden?? en is er veel kleurkeuze?

koney zei:
ok, moet daar nog iets bij worden gevoegd ofzo of zijn het gewoon kant en klare busjes die je alleen hoeft te schudden?? en is er veel kleurkeuze?

Is kant en klaar, je hoeft alleen wat te schudden. Ja, er is redelijk wat kleurkeuze, alleen hebben veel winkels niet alle spuitbusjes op voorraad en moet je misschien bestellen als je benodigde kleur er niet tussen zit :)

Greetz,

Jurrie

Zet het spuitbusje voor het spuiten even in (hand)warm water. Betere vloei, en gelijkmatiger druk.

Spuit eerst een primer, dan kan je zien of er nog oneffenheden moeten worden weggewerkt. Daarna licht schuren, en de definitieve laag erover heen. In dunne lagen, net zo lang tot het dekt.

Zolang je geen airbrush hebt, zijn de spraycans idd veruit het beste alternatief. Wat ik zelf wel heb gemerkt, dat sinds ik een airbrush heb gekocht, ik nauwelijk nog een borstel aanraak (uitzondering daarop zijn de echt héél kleine details, maximaal enkele millimeter groot, zoals die knopjes op een F1-stuur)

Verder gebruik ik echt voor alles de airbrush, elk individueel stukje dat afzonderlijk zit wordt ook afzonderlijk gespoten, hoe klein het ook is!

Geeft toch net dat betere resultaat dan schilderen met een borstel!!

Back