Hoe hebben jullie de electronica gedaan?

Hallo Allemaal,

Ik was eens benieuwd hoe jullie dat hebben geregeld!
Het electrische deel in jullie modelschip. Heb je het eenvoudig gehouden?

Of heb je een bepaalde schakeling gemaakt om zo jou boot te beveiligen, tegen bijv. korsluiting of overbelasting?

Ik hoor of zie graag jullie beschrijving.
Ik zit namelijk nog te verzinnen hoe ik dat wil gaan doen op mijn Dutch Partner.

Dus kom maar op met jullie ideen...;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo R.,

in de meeste boten wordt tegen kortsluiting ed. meestal een gewone zekering gebruikt.
Modernere regelaars zijn vaak al kortsluitvast en herstellen zich weer als de kortsluiting (of de blokkade van een schroef bijvoorbeeld, dan krijg je de blokkeerstroom die ook heel hoog is) is opgelost.
En als je meerdere schroeven hebt, en dus meerdere motoren, dan kun je ook meerdere regelaars installeren, en die elk apart beveiligen met een zekering. Dan kun je als een is uitgeschakeld door kortsluiting oid op de overgebleven schroef terugkeren naar de kant...
Het grootste voordeel van elke schroef zijn eigen motor met zijn eigen regelaar is natuurlijk de verbetering van de manouvreerbaarheid, maar het bijkomende voordeel is dus dat je iets makkelijker toch nog je boot terugkrijgt zonder er achteraan het water in te moeten :-)

VrGr,

Theo
 
Wat ik bij mijn "grote"modellen doe, is het volgende:
Op al mijn loodaccu's heb ik standaard een zekering geplaatst. Dat zijn auto-zekeringen in een zekeringhouder van Halfords. Kost geen drol.
Aangesloten op de + pool van de accu.
Accu plaatsen = circuit gezekerd.
De blokkeerstroom van de motor(en) bepaalt de sterkte van de zekering.

In mijn kleinere (motor-)modellen zit een zekering tussen accu-aansluiting en regelaar, vast in het model.
 
hallo

in mijn duikboten zit geen zekering
naargelang de boot 1 regelaar per motor
ik heb er ook met 1 regelaar voor 2 motoren
het nadeel van een zekering in een duikboot is dat die meestal springt als de boot onder is
en dan valt alles zonder stroom en is het zeker einde verhaal

voor de rest schakel ik verlichting met een knopje in de romp
dus zo weinig mogelijk elektronica er in

groetjes raf
 
Hallo R.Driesen,

In mijn toekomstige schepen, zal ik de meeste elektronica zelf maken/ontwerpen.
Het enigste wat ik heb aangeschaft, is een geluidsmodule van Beier-electronic.
Zie hier voor meer info:
USM-RC
Deze module ga ik voor meerdere modellen toepassen.
Aangezien het erg makkelijk is, om van sound te wisselen.
Je sluit hem aan op de PC en je laad de juiste bestanden erin en klaar ben je.
Je kunt per schip een aparte bestand aanmaken en "opslaan als"
(deze module gebruik ik voor meerdere dingen, zoals ook mijn RC 1/16 vrachtwagens)
Hier een idee, hoe dat zou kunnen:
2669861461_0d2e276299.jpg

De print onder de USM-RC is ontworpen voor in mijn trucks...
Voor de schepen zal ik een paar aanpassingen moeten maken.

Qua zekeren moet je ook goed in de gaten houden, wat de zwakste schakel is !
Als een motor een blokkeerstroom heeft, die hoger ligt dan wat je kabels aankunnen bijvoorbeeld...
Heeft het zekeren op de blokkeerstroom weinig zin en gaat alles alsnog smeulen, met kans op meer schade.
Hou dit dus goed in de gaten...

Hoop je zo een idee gegeven te hebben...

Succes met je modellen
 
Ik ben even zo brutaal geweest het typefoutje uit de titel weg te halen.
 
hallo marten

kabels en dikte spelen geen rol bij een NIET speed boot als je gewone luidsperker kabel(rood zwart)gebruikt zit je normaal zeker wat dikte betreft goed genoeg
als je motor in kortsluiting gaat en je regelaar is beveiligd dan slaat die vroeger af voor je kabels warm worden
is die niet beveiligd dan fikt de fet brug uit en is het ook gedaan of soms nog wel achteruit

wanneer gaat dan die zekering doorslaan ????of je moet ze zetten tussen de regelaar en de motor
dan kan bij een hevig maneuver (plots achteruit slaan om een noodstop te maken) de zekering doorslaan maar dan is het ook meteen gedaan met remmen ????

groetjes raf
 
Ik heb net zoals Roel een zekeringhouder op mijn loodaccu's gelijmd, werkt heel makkelijk, kan je ook die accu in een ander schip zetten en dan is de electronica in dat schip ook gelijk gezekerd.
 
ik heb net als bart en roel dezelfde manier gebruikt alleen bij een boot heb ik het in de elektronica gedaan want bij mijn boot liggen er twee losse accu packs in.zeker zekeren kost een moeite en geld.

tim
 
Hoi Raf,

Ben het met je eens, het is meer een waarschuwing....
Beter er van te voren rekening mee te houden en te voorkomen, dan dadelijk veel schade.

Ook luidsprekerdraad is in meerdere diktes verkrijgbaar.
Verder zijn inderdaad de meeste regelaars er voor beveiligd.

Betreft de sterkte van de zekering, daar zal mee geëxperimenteerd moeten worden.
Als je de max stroom-opname weet, doe je er een X-waarde bij.
Een trage zekering doet ook al wonderen, die kan de piek-stroom beter verdragen.
Daarna een paar keer aan de kant proberen, met full-power vooruit en direct full-power achteruit.

Denk dat ieder wel zo zijn uitvoering heeft, dat uiteindelijk voldoet aan eigen wensen.
 
Hoi Raf,

Ben het met je eens, het is meer een waarschuwing....
Beter er van te voren rekening mee te houden en te voorkomen, dan dadelijk veel schade.....

....Daarna een paar keer aan de kant proberen, met full-power vooruit en direct full-power achteruit.

Inderdaad: "rekening houden met..."
En als je een zekering wilt proberen zoals Marten:
Prima, niks mis mee, maar dan ook volle kracht achteruit en dan in één keer volle kracht vooruit!
Dan zit namelijk niét die vertraging ertussen die van vooruit naar achteruit er wél op zit. En zo krijgt je motor de zwaarste klap.
 
Back
Top