Hoe het begonnen is.

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door fanaat, 21 sep 2012.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier enkele foto's van mijn eerste begin in de modelturbine's. Veel vuur en heel veel lol met de Kampsturbine gehad ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    woooouuw :

    respect @fanaat:
    jou naam staat niet voor niks, ..
     
  3. makkie

    makkie

    Lid geworden:
    29 mrt 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    alkmaar
    Mooi Speelgoed!! B-)
     
  4. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    en hoe het afliep???

    Tjonge wel leuk al dat open vuur maar zal je dat niet buiten doen? Zeker met al die licht ontvlambare spullen om je heen :confused:. Ik zie een grote groene gasfles, een oranje gasfles, een grote jerrycan met brandstof op de werkbank en dan nog die grote jerrycan met de (vermoedelijk) kerosine onder de proefopstelling.
    Er hoeft niet veel fout te gaan voor twee stukjes in de krant waarvan één met een zwarte rand er omheen.
     
  5. Brambo

    Brambo Guest

    Zo weer een echte zelfbouwer erbij...Welkom..
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooie foto's Sjef, je gelaats uitdrukking van foto 2 ten opzichte van foto 1 spreekt boekdelen ha ha ha! :D Experimenten van het eerste uur zien er soms wel chaotisch uit maar we weten precies wat we doen, niet waar? ;)

    @ Arie, dat zwart randje lijkt me wel errug dramatisch voorgesteld, werk je bij SBS6 of zoiets? :rolleyes: Bij mythbusters moet je zo'n gasfles ook een aantal minuten continue in heet open vuur laten liggen voordat er mogelijk wat gebeurt, geld ook voor een jerrycan, is nat van binnen en kero is niet licht ontvlambaar dus dat loopt best los hoor....


    Hier een fotootje van één van mijn eerste pogingen 1993...... leuke tijd!


    Groetjes,
    Gerald
    [​IMG]
     
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Beste Arie, bedankt voor je waarschuwing,het is inderdaad allemaal licht ontvlambaar spul maar maak je geen zorgen,onze hele familie is tot op latere leeftijd bij de vrijwillige brandweer geweest,dus we kennen de klappen van de zweep wel,overigens,een brandblusser hangt aan de turbinetestbank.
    p.s.overigens ook als er niets fout gaat met mijn turbinneke kom er toch ooit een berichtje in de krant met een rouwrandje. hahahahahaha
     
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Haha.. ik was dus niet de enigste die na elke nieuwe motor de eerste testrun gewoon in het hobbyhok deed (en nog doet.)

    Zal ik met een propverbrandigsmotor niet zo snel doen... Veel gevaarlijker...
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hoy Gerald,inderdaad,dat was mij nog niet zo opgevallen met die 2 foto's,op dat moment zal ik wel gedacht hebben,verd......nog niet goed met het starten,ook te zien is de opgestelde motorspiegel die gericht staat op het uitlaatgedeelte van de turbine om dan daarin de juiste gelijkmatige verbranding te controleren. Met die controle ben jij op jouw foto uit 1993 vermoedelijk ook bezig,wat gaat de tijd hard,maar nu is het toch ook nog een leuke tijd, we houden gewoon de vlam erin wat de turbines betreft (dus niet in de pan)en bouwen steeds verder,mijn power panel is inmiddels binnen,dat ga ik volgende week uitproberen en dan maar hopen op zegen. Overigens ben ik zelf al vanaf 1944 serieus met de modelbouw bezig o.a.modelbrandstofmotoren-pulsjets-stoommachines, daar ben ik ook nog druk mee.
    groeten Sjef.:D
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Gewoon in de hobbyruimte testen moet kunnen bij voldoende ventilatie b.v.het hobbyruimtedeurtje open zetten,uitlaatje van het te testen modelletje richting van het deurtje,maar ten alle tijden een vluchtroute creéren,je weet maar nooit wat het modelletje van plan is bij de onverwachtte hogere toerentallen of te grote stuwdruk of exploderende wieltjes kromme asjes door onbelans.,ik doe het nog steeds! Groeten Sjef.
     
  11. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Er is in ieder geval nagedacht over mogelijke gevolgen en dat wordt helaas nog wel eens vergeten. Ik heb al een afkeer tegen brandende kaarsen in huis ;).
    Back on topic.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Die staat volgens mij ook op huisbrandjes nummer 1...;), dus da's geheel terecht die afkeer.
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Beste Arier,gelukkig woon ik niet in een houten huisje met strooien dakje,wel in het zuiden van ons land nl Brabant,nog wel in Tilburg,dus ik ben een kruikenzeiker,dus mocht er met kerstmis bij ons iets in de fik gaan dan p..... we de kaarsjes wel uit.
    Arier,toe, steek zelf in je huis toch maar eens voor de gezelligheid een onschuldig kaarsje aan en ook niet zo bezorgd zijn over mij,dacht je nu werkelijk dat ik zo dom ben. :rolling:
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bijna 70 jaar bezig met modelbouw,
    ik denk wel, dat je weet wat je doet,
    verder zo,
    en ik denk erder dat @Arier: bedoelt:
    gebruik dat model van @fanat: niet als voorbeld,
    zijn toch wat mensen hier, die het misschien ook op jou zullen probeeren
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch zal ik voor Sjef een kaarsje opsteken, ik woon honderd meter van de kerk, als hij met zoveel ontvlambaar materiaal om zich heen gaat testen. En dat doet erkend een heiden als ik ;) (misdienaartje geweest, ik ben diep gevallen).
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dom dom dom van mij,ik zal nooit meer zulke schunnige foto's publiceren,en toch maar weer verder gaan met de modelbouw waar ik mee bezig ben !
    Groeten Sjef. 8O
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik vind het prima @fanat:
    als iemand met een brandblusser naast en kaars moet zitten voor de veiligheid, zo moet hij dat ma doen,
    als ik avonds bij de televisie in de woonkamer een kaars aansteek,
    lat ik de brandblusser ook in de keuken staan.;).
     
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Och Ron,doe maar geen moeite,jammer van de kaars en jouw tijd.
    Maar ik begrijp ook goed dat die gruwelijke afbeelding van het licht ontvlambare materiaal in combinatie met dat vlammetje onbewust doet terugdenken aan jouw minder leuke misdienaarstijd en daardoor,voor jou die moeilijke stap van 200mtr.voor mij te doen,maar toch bedankt.
    Groeten van Sjef.:)
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Even iets anders

    Misschien is er intresse om enige werkstukjes van mij te zien,kijk dan op YOU TUBE onder : oscillerende stoommachine boring 3mm x slag 5mm.
    : oscillerende stoomtrein 1944
    Groeten Sjef.:D
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina