Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Blijkbaar ondanks alle goede raad van ervaren heli vliegers hier , blijf je volharden dat een micro heli evenwaardig is als een laat maar zeggen grotere heli zijnde 450 of nog groter .
    Het belangrijkste is dat je plezier hebt maar als er 1 ding is dat ik wil toevoegen dan is dat het zeer onwijs is om goede raad in de wind te slaan . En tenslotte neen , er is geen vergelijk in vliegkunst . :D
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    renetl50 vindt dit leuk.
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Dat zeg ik niet ,ik bedoel alleen maar te zeggen ,met een micro cp heli (aerobatic) leren vliegen is goedkoper dan met een 450 heli van 350 euro of meer, heb je dat onder de knie en crash je niet meer met je micro dan een stap hoger gaan ,

    het gaat toch om de beweging en wat tussen je oren zit? is zelf hier gezegd door de ervaren vliegers,
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat hier al een tijdje wordt gezegd, is dat veel micro heli's zelf stabiliserend zijn...
    en dat is absoluut niet te vergelijken met een grote heli.
    zo ook al die veiligheidsstandjes, 6g axis en andere prachtige benamingen.
    heeft een grote niet.

    De meeste micro cp heli's zijn wel redelijk te vliegen "als een grote"
    als je de veiligheidsstandjes maar uit laat.
    misschien in het begin even om te leren vliegen.. maar daarna uit.

    Het is inderdaad de knuppelvaardigheid die tussen de oren moet zitten.
    de automatische reacties (van de mens) komen met het echte vliegen. als die komen wordt het simpeler.
    Bijvoorbeeld zo'n blade mcpx was een kreng om te vliegen.. maar ben je zo eentje gewend, is een 450 simpel (mits goed afgesteld natuurlijk)

    je zal met een micro alleen erg op moeten letten met wind.
    ook naast een gebouw, uit de wind.
    veel turbulentie in zo'n hoek, en als je net boven of naast de muur komt, is de wind er opeens wel.
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Toch ook effe een reactie van mij..

    Om effe kort door de bocht te zijn, een volwaardige cp kleine heli, met veel power in, vliegt in het algemeen veel nerveuzer dan een bvb 700 size, die in mijn ogen super stabiel is.

    Nogmaals kort door de bocht, een grote helikopter vliegt makkelijker dan een kleine.

    Maar... er zijn wel een hoop variabele elementen.. en dat heeft dan voornamelijk met afstelling te maken en bij een flybarless ook afstelling van de gyro.

    Afraden om met iets (zelfs echt) klein te beginnen vind ik anno 2018 flauwekul.

    Waarom? Omdat het echt wel kan. En vlieg je boven bvb hoog gras en je trekt op tijd je hold als het mis gaat heb je weinig kans op schade.

    Nadelen zijn er eigenlijk 3:

    1) zicht. (het is klein )

    2) wind. beperkt tot ongeveer 3bft.

    3) nerveuzer.

    Voordelen:

    Veel.

    -Aankoopprijs
    -Onderdelen prijs
    -Lipo prijs
    -Lader prijs
    -Vlieglocatie
    -Menselijk letsel als het mis gaat
    -Mentaal aspect (je durft is meer iets uitproberen met iets klein dan iets groot)
    - ...

    Nu goed, elke mens is verschillend. Voor sommige zal een micro heli echt gewoon te klein zijn om het te leren.

    Maar wil je het perse (en hier zal iedereen het over eens zijn) met bvb een 700 size leren MOET je dit onder begeleiding doen.

    Dit zijn letterlijk en figuurlijk levensgevaarlijke machines.

    Klappen krijgen van een (hoogtoerig afgestelde ) 450 kan ook drastische gevolgen hebben.

    Meeste gouden advies : GEBRUIK TEN ALLE TIJDEN JE GEZOND VERSTAND :)

    Maar het is gewoon een feit dat als je echt goed met je micro al kan vliegen je rustig kan overschakelen op bvb 450 size.

    Zoveel mensen dus zoveel meningen, het enige wat ik wil zeggen is dat je op verschillende manieren kan leren heli vliegen dus denk daar even over na voor je advies geeft. De tijden zijn veranderd, en ja je kan het nog altijd hetzelfde leren als vroeger.

    Maar het kan nu ook op andere manieren.

    Denk ook na voor je advies vraagt als je toch al voor 99 procent je eigen gedachtengang hebt gemaakt ;)

    Wl toys helikopters heb ik geen ervaring mee dus geef ik dan ook geen mening over.

    Persoonlijk heb ik het mezelf geleerd met nul komma nul hulp, met de micro qbot en nadien de Blade 130X.
    En dan pas 450.

    Wel wat zitten herstellen ook.. maar daar leer je dan ook weer van :)

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Met enige wind zijn ze nog wel te vliegen. beter als een fp heli vandaar dat ik toch een cp wil gaan kopen,
    en voor in het begin lijkt mij die veiligheidsstandjes ook wel beter, en zoals je zegd je kan ze ook weglaten

    anderzijds waarom moeten mensen altijd wat ze zelf zouden doen of gedaan hebben aan iemand opdringen.ik krijg een beetje het gevoel als je niet doet wat je gezegd word het niet geaccepteerd word dat men dan gelijk begint met je slaat advies in de wind en je komt er nog wel achter etc, maar ik heb vanaf begin aan aangegeven er niet veel geld voor willen uitgeven,


    op rcgroups zijn genoeg heli vliegers die erg tevreden zijn met hun micro heli's ook al vliegen ze een 450 van 500 euro, en dat zijn dus mensen die ook de duurdere en grotere heli's vliegen. veel van hun zijn zelfs met een micro begonnen en hebben het daarmee geleerd. het kan dus allemaal, met voor ieder een andere weg,

    dat jullie het anders gedaan hebben wil dus niet zeggen dat het niet anders kan,
    houd dus ook rekening met iemand zijn budget enz,
     
  6. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    @easy ,

    ben het helemaal met je eens,
    ik heb inderdaad advies gevraagd maar ook aangegeven niet teveel geld ervoor uit te willen geven,

    natuurlijk had ik al goedkopere heli's op het oog,maar wist nog niet welke.
    verschil tussen fp en cp enz.

    helaas staat er ook op dit forum niet veel info over de heli's waar ik interesse voor heb. dat is misschien ook de reden waarom men zo terughoudend is over deze heli's,

    en iemand die al 35 jaar heli vliegt is waarschijnlijk ook veel anders begonnen .
    maar tijden veranderen, dat merkte ik al met een heli van Action dat 8 euro kost,vliegt gewoon snaarstrak
    iets wat ze 15 jaar geleden nog niet voor elkaar zouden gekregen hebben ,en voor dat geld zeker niet,

    ook komt alles uit China nu waarvan kwaliteit ook steeds beter word.,

    de power van bv de wltoys v950 schijnt al bijna net zo sterk te zijn als die van een dure 450 ,
    wat mij er vooral aan deze heli erg aanspreekt is bv de vliegduur. 15 minuten op een batterij,
    en tal van mogelijkheden. veel voor weinig geld,

    ook de micro v977 schijnt super te zijn ,en voor 80 euro heb je hem thuis compleet met zender en al.
    leuke introductie in het heli vliegen en je kan er nog 3d en aerobatics mee vliegen ook, waarom zou ik dan 500 euro gaan uitgeven voor een zware 450 size die je onder begleiding moet gaan leren vliegen.

    ik ga liever naar het veldje in de buurt, voordeel is inderdaad .

    het is veiliger,

    alle onderdelen zijn goedkoop .stort je neer is er door het lage gewicht al niet veel aan. extra batterijen koop je voor een paar euro zodat je extra lang kan vliegen.

    heb je het eenmaal onder de knie kun je altijd nog een stap groter en duurder gaan.
     
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Drestar.
    Koop gewoon een WLtoys V977 koop er wel een paar extra accu's bij met een minuut of 5 zijn ze wel op.
    Staar je niet blind op 15 minuten vliegtijd, zullen ze niet halen, en ik ben al blij dat ik met de trex 700 8 minuten vlieg dat de accu leeg is want het is best vermoeiend als je geconcentreerd moet vliegen.
    Wil je hem best aan de grond zetten hoor.
    Maar die WLtoys V977 vliegt gewoon goed heb hem niet buiten geprobeerd alleen maar in de huiskamer en in de sporthal en daar voldoet hij perfect, kan ook best tegen een stootje.
    Groetjes René
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @drestar
    Voor het idee:
    Ik ben instructeur in mijn vereniging.
    van 250 maat heli's tot 700 maat, werkelijk eerste dag beginners aan de kabel gehad.
    en redelijk wat mensen overweg leren gaan met hun micro heli (wat dan wel een cp was, bij ons op het veld waait het doorgaans stevig)

    over alle leerlingen heen, kun je dan een redelijke conclusie trekken over wat wel, of juist wat niet werkt voor de gemiddelde beginner.
    in de regel werkt een kleine cp niet, omdat dit vrij gevoelig stuurt.
    de meeste beginners hebben erg veel moeite met het aantal correcties en het formaat van de correctie (en die twee samen)
    de meesten haken dan af, omdat ze meer op de grond liggen dan prettig vliegen.

    dan zijn die veiligheidsknopjes natuurlijk handig..
    maar er zijn genoeg mensen die dan denken dat een 700 net zo simpel vliegt als een micro met alle veiligheden aan.
    dat verschil moet wel duidelijk zijn..

    in de regel zie ik veel mensen die beginnen met een kleine heli overstappen op grotere maten, omdat de hele kleine formaten gaan frustreren.
    Er zijn zelfs redelijk wat mensen van mening dat een 450 al aan de kleine kant is om vlot te lessen.


    Ik raad dus ook niet alleen mijn manier aan..
    alleen probeer ik je wel aan te geven wat de nadelen zijn van iedere keuze.
    hierin de ervaring vanuit het instructeursschap meegenomen.

    Reden dat hier weinig te vinden is over de wltoys serie:
    even kort gezegd, er zijn tegenwoordig zoveel chinese klonen van vanalles, dat het niet bij te houden is wat nu wat is.
    vaak zijn dat type heli's 20 keer gekopieert door andere leveranciers die er net een ander kapje op zetten.. maar technisch dezelfde spullen levert.
    zodoende kan het zijn dat je even uit moet zoeken wat dan de identieke kloon merken en types zijn, om de werkelijke problemen omhoog te halen.

    Andersom, als er weinig over te vinden is, zijn er doorgaans ook weinig problemen mee.
    wltoys loopt nu een paar jaar mee.. dus dan zou er wel wat bekend moeten zijn.

    nadeeltje van dat formaat, en een merknaam als wltoys..
    als je het als speelgoed koopt, gooi je het vlot weg als het kapot is.
    als je het als modelheli koopt, zul je eerder ervaringen of klachten, tips en trics plaatsen.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  9. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Geloof dat de wltoys v950 een kloon is van de Walkera master CP,
    alleen de master is brushed en de v950 brushless

    formaat v950 is niet echt micro maar ook zeker niet groot. vind het eigenlijk kwa maat precies goed,
    alleen zijn er soms nog wat kinderziektes aan,

    maar zoals je zegd op een veld van een vliegclub moet je geen micro heli gaan leren vliegen,ivm crashen hoef je niet bang te zijn dat je het zo kapot vliegt.
    maar vanwege dat velden van vliegclubs meestal buiten de stad en in de polder liggen waait het vaak te hard daarvoor.windstille dagen zijn hier in Nederland ook zeldzaam in buitengebieden, kan mij dus wel voorstellen dat een micro dan gaat frustreren in deze wind.

    naar mijn idee moet je met een micro gewoon zelf gaan leren vliegen ergens zoveel mogelijk uit de wind.in een bos tussen de bomen waar het meestal wel windstiller is ook al waait het erbuiten of ergens op een veldje in het park,of voor indoor gebruiken in de gymzaal. is ook absoluut veel minder gevaarlijk voor de omgeving als met een 700 model dus daarom kan het ook,

    in 6 g vliegen deze kleine heli's lekker stabiel naar het schijnt ,in 3 g mode moet je het ook helemaal zelf doen,

    als je eerst in 6 g begint kun je later over gaan op 3 g steeds een stapje verder,

    de v977 is dan wel heel klein maar toch schijnt het erg stabiel te vliegen.en ook met iets wind kan het maar met een windvlaag word de heli wel meegenomen door het geringe gewicht.voordeel is weer crash bestendigheid .

    maar het lijkt mij juist meer gaan frustreren als je met een 700 formaat eens goed crashed en dan 300 euro schade hebt

    voor mij is het nog even moeilijk te keuze te maken tussen de v977 en de v950, allebei ongeveer zelfde prijsklasse van onder de 100 euro, als iemand nog iets ander weet een maatje er nog tussenin hoor ik dat graag?

    ik zoek een heli niet te klein en niet te groot waar ik even mee vooruit kan,
    die ik mee kan nemen in een rugtas,en prijs 100 euro en eigenlijk niet al teveel meer,
    dus helaas geen blade 300s van 300 euro. al is die wel leuk vanwege de fail safe knop natuurlijk

    v950 is op zich wel mooi formaat (45cm) en ook het uiterst van formaat voor mij.deze heeft heel veel power en is ook een voordeel, maar zitten wat issues aan bij oa in 6 g mode met de gyro en gevoeligheid op de throttle bij hooveren, alleen weer niet bij allemaal dus word het een tombola dat je precies de goede thuis krijgt,

    de v977 (23cm) vind ik eigenlijk weer net iets te klein van formaat, (was deze maar net 12cm groter)
    want ik ben bang dat ik hem slecht ga kunnen zien in de lucht,
    maar is wel lekker crash bestendig,
    dat maakt het wel dat je hem snel inverted durft te vliegen,valt hij uit de lucht van 3 meter op het gras kun je vaak gewoon weer gelijk lekker verder vliegen.

    ,iets waar je met een grotere formaat 500 heli van 600 euro of meer denk ik je de eerst komende 2 jaar niet aan zult wagen,of je moet elke dag meer dan 600 euro verdienen,dan kan je zo een nieuwe kopen en er nog eens om lachen

    dus elk nadeel heeft ook weer zijn voordeel en andersom. het is maar net hoe je het went of keert,
    en bij beginnen met een grote dure heli. kan je ook daarvan teveel verwachten.
    als iets wat je graag wilt niet binnen afzienbare tijd lukt een teleurstelling worden.

    en de vliegclub is voor mij ook wat verder weg al zou ik er graag eens naartoe willen gaan,
    helaas ook niet elke week haalbaar ivm reiskosten etc, uit ervaring weet ik ook van vroeger bij lessen met vliegtuig dat als je instructeur er niet is je ook niet kan vliegen. en dan sta je daar .ik heb toen ook zelf een 4 kanaals schuimpje gekocht. in begin paar keer in de bomen gevlogen weet ik nog maar het scheelde mij wel lessen.en heb nog een hoop lol gehad ook


    hier nog een paar filmpjes, van de v950,bovenste laat zien dat een beginner wel mee kan leren hooveren

    en bij vooral onderste filmpje als dat iemand geen echte heli vliegen vind en maar speelgoed vind heeft die er waarschijnlijk een verkeerd beeld van...





    dan de v977 for fun,

     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dit is voor mij goed helivliegen ,
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja dat is heel mooi om te zien omdat deze heli zo groot is en op een echte lijkt, maar is verder gewoon schaal vliegen,
    moest je hiermee crashen haal je het niet met 100 euro haha
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Budget = niets mis mee maar is geen vergelijk ook niet in kunde.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach.
    Als je eenmaal kunt vliegen, is crashen eigenlijk een keuze...
    Jij controleerd het ding.
    Doe je iets nieuws, doe het dan 3 fouten hoog.
    Dus dan heb je tijd om 3x goed te corrigeren... en gewoon vooraf je ontsnapping plannen.

    Technisch falen kun je met voldoende onderhoud, en regelmatig controleren ook redelijk voor zijn.
    Voor het idee: mijn 450 is een jaar of 8, is 1 keer echt gecrasht door falende servo’s.
    Mijn 600 is nooit gecrasht. Mijn mini titan ook niet. En dan houden de serieuze heli’s op in mijn hangar ;-)

    En dan hou je je heli’s opeens erg lang heel...
     
  14. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    I

    Maar als ik iets nieuws wil gaan doen (denk aan op zijn kop vliegen, tic toc, looping), doe ik dat eerst in de sim.
    in de sim probeer ik dan al te zien waar mijn fouten zitten, en te corrigeren in het figuur.
    Ga je het dan in het echt doen, weet je in ieder geval alvast wat je moet doen.
    Eerst even het "stickgevoel" kweken.. en daarna in het echt.

    al vlieg ik in de sim zonder problemen rondjes op zijn kop, in het echt durf ik dat nog niet aan...
    komt ooit nog wel eens :D[/QUOTE]


    Eens even een vraag hierover. is op de sim hetzelfde handelen als in het echt vliegen.
    ik bedoel moet je dan ook een 6 kanaals zender aansluiten op je sim en staan de knoppen van de zender dan gelijk met de heli op de sim. dus schakelaar overhalen voor de mode inverted vliegen zodat het gas dan andersom gaat?

    ik neem aan dat je met een 4 kanaals zender ook niet acro kan vliegen op een sim?
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen



    Misschien wel is interessant om jezelf is goed in te lezen hoe een cyclic pitch heli juist werkt.. want dingen als gas andersom enzo.. dat klopt echt niet..

    Dus effe serieus opzoeken hoe een cp heli werkt en hoe je hem moet afstellen.. is tonnen info van te vinden op het net :)
     
  16. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik moet het allemaal nog eens lezen maar misschien het beste erachter te komen als de heli binnen is,
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het ligt een beetje aan de sim.
    sommige sims kun je kopen MET dummy zender. dan heb je nergens problemen mee.
    sommige sims kunnen een echte zender aan. vaak moet je die zender dan instellen op een vliegtuig stand, en GEEN mixers, trims of andere dingen toepassen.
    een volledig leeg model dus.

    Hoe je dan de zender en de computer aan elkaar knoopt.. dat hoort in de doos van de sim te zitten.
     
  19. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik kon ook een sim kopen met zender inderdaad. deze was natuurlijk wel duurder .omdat ik hier zenders heb dacht ik dat dit niet nodig zou zijn,

    wat ik besteld heb zitten een aantal kabels en een dongle bij. ik heb hier een futaba en esky zenden de futaba is een 8 kanaals de esky 4 kanaals
    pakje is net aangekomen in Nederland dus zal een der deze dagen wel in de bus komen en dan zullen we het zien,

    over de keuze van de helicopter is ook best grappig, ik heb een draadje geopend op rcgroups en daar raden ze mij eerst aan te beginnen met een micro heli en dan pas een 450 model, hier bij jullie precies andersom,
     
  20. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Tja, zoveel mensen zoveel meningen drestar. Hier zijn veel fans van grotere modellen. Op rcgroups wellicht weer wat meer voor de micro's.

    Als ik het allemaal zo lees, vind ik echter niet dat iedereen tegen micro's is hoor. Maar jij geeft duidelijk aan dat je micro wilt én buiten wilt vliegen. En dat lukt met de kleintjes gewoon niet zo heel goed omdat ze heel snel weggeblazen worden. Dát is met name wat hier dan ook als advies gegeven wordt.

    En ik kan beamen dat beginnen met een micro prima kan. Ben zelf sinds kort bezig met een Blade mSR S. Dat doe ik wel indoor. En het lukt best. Natuurlijk met een leercurve maar dat is logisch. Het is een fp en met de kennis van nu zou ik als eerste heli toch eerder de Blade m CP S nemen. Die is cp maar met alle hulpjes vliegt het redelijk eenvoudig en als je meer uitdaging wilt kun je daarna over naar het echter werk met cp. Ook weer indoor is de m CP S daar prima geschikt voor. En het scheelt weer omdat je fp overslaat in de kosten.

    De WL Toys zie je op youtube veel filmpjes over en je leest ook genoeg positieve verhalen erover. Dus als jij het daar mee wilt doen is het prima toch? Inderdaad goedkoop en het is al cp mét elektronische 'hulpjes'.

    De tip die ik je als eenvoudige beginner nog kan meegeven, is dat ik zelf de zender die bij mijn mSR zat veel te klein en onnauwkeurig vond. Hierdoor lukte het vliegen en oefenen me eigenlijk heel slecht. Pas toen ik een leenzender had van een kennis (DX6i) ging het vliegen opeens al een heel stuk beter. Puur omdat de zender veel nauwkeuriger was en beter in de hand ligt.

    Ik weet niet hoe de zenders van WL Toys zijn, en niet iedereen zal er last van hebben. Maar misschien iets om in je achterhoofd te houden :)
     

Deel Deze Pagina