hoe het beste laden nicd

hallo allemaal ik ben ronald en ben nieuw hier.
ik heb al een tijdje zitten zoeken naar de beste manier om mijn accus op te laden maar ik krijg zoveel info dat ik er langzaamaan helemaal gek van word en er nog steeds niks van snap.

ik heb een carson multi charger ( conrad ) en 2 Nicd accupacks 1700Mah van panasonic ( conrad ).
op mijn lader zitten de aansluitingen:
1* 600ma op7,2volt
1* 180ma op6volt
1* 140ma op 7,2volt
2* 60ma op7,2volt
1* 50ma op6volt

wie weet er op welke aansluiting ik het beste mijn 7,2volt Nicd van1700Mah kan laden en hoe lang ????????
heeft iemand ook deze lader en weet hij hoe hij werkt ????(er zit geen beschrijving bij)

als ik mijn zender er met een kabel op aansluit, hoe lang moet die dan laden en op welke aansluiting?
er zitten 8 penlites van 1800Mah Nimh in van het merk GP.

ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

met die lader kan je je zender niet laden, helaas.

wat de overige packs betreft, weet ik neit zeker. heeft deze lader een delta-peak afslag?

Hee stoppel welkom op 't forum......
Spijtig dat je niet wat hebt rondgeneusd op het forum voordat je die lader kocht :wink:

De lader kan tot max 6 cellen terwijl je zender er 8 heeft dus...helaas niet geschikt...

Die accu-packs moeten waarschijnlijk in een auto/boot. Dus die zou je snel moeten kunnen opladen. Helaas, deze lader heeft geen delta-piek afslag.
Dat wil zeggen dat hij niet automatisch afslaat als de accu vol is.

Dus als je met 600 mA zou laden dan moet je juist weten hoeveel er uit is /in kan. En dat weet je dus echt niet....
Dan moet je uitrekenen hoelang hij dan moet laden bij een stroom van 600mA en dan moet je zorgen dat je je lader na die tijd ook uitschakelt!!
Je mag je accu dus absoluut NIET overladen met een stroom van 600mA!!

Als je gaat laden met 140mA dan mag je de accu's wel overladen maar als je accu leeg is en je wil weer rijden/varen dan moet je wel effe dik 16 uur laden voor je weer kunt varen hé..:wink:

Dus, spijtig genoeg is de lader ook niet geschikt voor de accu-packs..:roll:

Je NiCd-accu's kun je laden op de stand 7,2 V/140mA en dan gedurende een uur of 15. We noemen dit langzaam laden. De lader slaat niet automatisch af, dus je moet zelf de tijd in de gaten houden.
Je zou de accu's ook op 600mA kunnen laden. Dit is echter link omdat de lader niet vanzelf afslaat. Ze zijn dan in een uur of 4 vol: in 3 uur zou er 3 x 600 = 1800mAh in de accu's kunnen zitten. Er zijn echter ook behoorlijke verliezen, dus in werkelijkheid is dit veel minder. Vandaar, dat het een uur of 4 duurt voordat de accu's vol zijn. Als je zelf de temperatuur van de accu's in de gaten houdt kun je deze 600mA uitgang gebruiken. Zodra de accu's handwarm worden moet je dan stoppen. Als je dit een keer vergeet heb je wel goede kans, dat de accu stuk is! Je bent dus gewaarschuwd.

Voor je zenderaccu heb je 9,6 Volt nodig en dat levert de lader blijkbaar niet. Je zult hiervoor dus iets anders moeten zoeken om mee te laden.

Alles over NiCd-accu's lees je hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=41

Back