Hoe het beste op zoek gaan naar lift?

Beste heren (en dames eventueel),

Als beginner zou ik graag willen weten hoe de ervaren piloten de lucht afstruinen op zoek naar die thermiekbel.

Is het heen en weer dwars op de wind tot je je kist licht omhoog ziet gaan waarna je cirkels maakt en probeert het centrum van de bel te vinden?

Zijn er kenmerken waar het logisch is om thermiek te kunnen vinden? (ik woon in Brabant, De Kempen waar zandgrond goeie thermiek schijnt op te leveren).

Welke vluchtmode gebruik je in je zoektocht en wanneer kies je tussen speed, cruise en thermiek stand?

Ik las op een andere site dat een piloot eenmaal in een licht belletje zit, hij per kwart cirkel bepaald of er meer/minder thermiek zit en zo probeert te zoeken. Herkennen jullie dit?

Kortom, eigenlijk hoop ik van de ervaringsdeskundigen te leren wat zeer waarschijnlijk al vaak beschreven is. Alle info van de grote informatiebronnen hebben wel geholpen maar wellicht zitten hier mensen die er nog een mening over hebben.

Alvast dank voor jullie hulp. Wie weet hebben er meer mensen iets aan :)
 
ik ben maar een newbee, maar dit is hoe ik het doe ;-)

thermiek is van alle dagen, soms zonnig en nix te vinden, soms bewolkt en toch thermiek. Zelf in een sneeuwbui kan je omhoog gaan, zo ook in de mist. veel zon en contrastrijke grond helpen ( donker / licht). Soms is thermiek gelijkmatig, soms (zoals gister hier om de hoek) lijk het wel rodeovliegen...in een keer op zn kop.


Meestal wacht even op het juiste moment....third vector...(zie ook bovenstaande video).....na de start kruis ik op 45 graden van de wind, in speedstand, snelheid met minimaal verlies hoogte. Soms zit je in sink en ga je rap naar beneden, maar waar sink is is ook thermiek in de buurt. Wegsteken van sink dus. Thermiek herken ik tbest door wiebelen vleugels (turbulentie) en als ik de kont omhoog zie gaan. Werkt het best als je wat verder van je af zit...je herkent het gelijk. If so dan in thermiekstand en dan rondjes draaien daar waar je lift ziet...( ik gebruik cruise eigenlijk niet zoveel nu) en al draaiend aan vlliegedrag kist aflezen hoe de bel er in vorm uitziet. hoe hoger je in de bel komt hoe groter ie wordt. Op 100 meter is een beetje bel al vaak zo groot dat er bijna geen lol meer aan is ;-)

en ook deze video bekijken, eigenlijk worden in deze video al je vragen en meer beantwoord. Hier heb ik een hoooooop inzicht door gekregen (video is eigenlijk een must voor beginnende dlg ers...en voor 18 euro vind ik het een koooopie!!!!!!.) (wel slaapverwekkend die voiceover mgoed , maar ook wel mooie plaatjes / video's ;-) )

http://www.radiocarbonart.com/hptsdd/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Frank, ik ga eerst Youtube verder kijken en zet de DVD op de wensenlijst. Er staat bij dat je al enige kennis van thermiekzweven dient te hebben en met die 5 belletjes die ik gezien heb reken ik me nog niet tot die categorie ;)
De zaken die je opschrijft herken ik al. Er zal nog souplesse in moeten groeien het komend seizoen.


@ Dirk. Ik zag er eentje te koop op marktplaats maar dat ligt echt enorm buiten m'n budget. Het blijft maar hobby he!
 
Veel vliegen =veel leren. thermieken is zoiets wat je leert na veel pogingen en verschillende manieren van doen. volgens mij bestaat er niet zoiets als een vuistregel van ''zo hoort het'', maar een aantal basisprincipes gelden toch wel.
belangrijkste is een goed afgestelde kist die de verschillen in de lucht goed aangeeft. deze verschillen in de lucht ga je op den duur ''begrijpen'' waardoor je de lucht als het ware een beetje kan lezen. het gedrag van je kist zegt je dus waar te gaan vliegen. dit geldt zowel binnen als buiten de thermiek. Het is dus bv. best mogelijk dat je in de thermiek helemaal niet hoeft te draaien, maar hoe weet je dit nu? dat is dus de ervaring en kennis over de mix aan informatie die je kist je geeft samen met de wind en temperatuur die je voelt. Ook de omgeving op de grond kan hierin een belangrijke rol spelen. zoals je al leest kunner er binnen no time veel factoren aanwezig zijn die bepalen hoe te vliegen, overigens vaak na een wedstrijd vastgesteld door ondergetekende....
Veel doen en proberen was voor mij toch wel de weg om hier achter te komen. Maar dan nog blijft het gokwerk, gelukkig blijft het hierdoor wel leuk!
Ik hoop dat je er iets aan hebt en voor wat het waard is; na dit wedstrijdseizoen ga ik weer een clinic organiseren, ditmaal als thema, jawel, thermiek vinden en houden.
grt. Vincent
 
Ik ben erbij! Kan het deze keer boven nul?

Afgelopen weekend denk ik voor het eerst in tijden serieus uren kunnen oefenen en wat men zegt over de lucht lezen komt vast wel.
Het oefenen is zo vet al! Met die twee keer thermiek vinden en blijven houden is een grote kick.

Verkocht....
 
Hoop vragen Mark. Top:)

Hier vast wat verplichte kost.
[media=youtube]0w_87NRe2fk[/media]

Dwarswind, ik heb een heel klein stukje gekeken (helaas geen tijd) en ik zal hem uitkijken vanwege het leerproces.
maar : Is er ook een versie beschikbaar die niet met een aardappel gefilmd is?

TTY5Kh7.jpg


HUj1ylV.jpg

Het bestaat wel dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, ik heb een goeie dag.

Veel lift en weinig wolkjes.
2Bg5OqL.jpg


Het was echt een serieuze topic overigens. Die kans lijkt wel verkeken nu. Al is het nog steeds aan de orde (voor veel piloten denk ik).
 
Dwarswind, ik heb een heel klein stukje gekeken (helaas geen tijd) en ik zal hem uitkijken vanwege het leerproces.
maar : Is er ook een versie beschikbaar die niet met een aardappel gefilmd is?

TTY5Kh7.jpg


HUj1ylV.jpg

Het bestaat wel dus.

Gewoon op een klein beeld houden dan valt het wel mee.
 
Op zoek naar lift?
Zodra je de kraai van een buizerd hoort gouw om je heen kijken en in zijn richting werpen. success verzekerd :D

Wat een leuke vliegmaatjes zijn dat.


Ik las op RCgroups wel iets over een zoekpatroon. Een beetje een vierkant en zo dat een langswaaiende sink-zone niet dubbel doorkruist word. Ik zal eens kijken of ik nog een link heb bewaard.
 
Bijna alle vogels vliegen in goede lucht. Dat doen ze omdat het gewoonweg minder moeite kost, en aangezien ze best veel vliegen kunnen ze dat beter inschatten dan wij.zelfs een duif die schijnbaar rechtlijnig voorbij komt, kiest relatief goede lucht. Alleen met leeuwerikken heb ik slechte ervaring, die lijken geen zak te geven om thermiek.
 
Back
Top