hoe het beste te spuiten?

hallo
over 2weken komt mijn nieuwe project binnen (na 8 weken levertijd :? )
nu wil ik de kist wat schaal details meegeven .de kist word in een egale kleur geleverd zoals op deze foto.
0797%7E0.jpg

mijn plan is om de kist in dit kleurenschema te zetten.
achteraanzicht.jpg

maar nu is mijn vraag ,wat kan ik het beste doen?
moet ik de kist geheel in 2k lak op kleur zetten of kan ik de kist beter spuiten met "gewone"lak en daarna aflakken met 2k blanke lak.
en moet ik de kist nog voorbehandelen dus met waterproof schuurpapier df schuren!?
graag julie mening.
ps ik heb de mogelijkheid om prof spuitgereedschap te gebruiken

groeten gertjan

[edit michel] foto's naar de grotere foto gelinkt.

Simpel, eerst helemaal wit maken.
Dan de witte vlakken afplakken en dan het blauwe doen.
De zware band kan bestikkert worden maar je zou het ook af kunnen plakken en dan verven of spuiten.

hoi Gert-Jan
Zo te zien is de witte romp in de kit van een gelcoat voorzien, deze kun je beter spuiten i.p.v. onbehandeld wit te laten
Spuit eerst een basecoat wit waar de kist wit moet worden, dan je blauwe basecoat, plak dan al je stickers en decals, spuit dan de zaak in 2K blanke clearcoat, voordeel van ondergelakte decals is dat er geen vuile randen aan komen te zitten, immers alles zit onde je blanke lak, plus alles is in dezelfde glansgraad
Met basecoat bedoel ik autolak op 1K basis, deze verleent kleur aan de zaak, de clearcoat verleent bescherming en hoogglans
Deze basecoat kun je na een minuut of 30 reeds afplakken voor je 2e kleur, daarna weer even wachten en de zaak in de blanke lak blazen
Zorg dat je niet teveel witte lak op je kist verspuit, immers wit is een kleur met een relatief hoog soortelijk gewicht
En draag een deugdelijk spuitmasker ,van 3M bijvoorbeeld

succes, en heb je vragen hoor ik t wel
groeten, Frank

ok dank je wel Frank dat is duidelijk
maar moet ik de romp nog verder behandelen voordat deze gespoten word? bv schuren of primer?
en wat kan ik het beste gebruiken om af te plakken?
groeten gertjan

hoi Gert-Jan

Allereerst ontvetten, ik kan me goed voorstellen dat er residu op de materialen zit die gebruikt worden om te kunnen lossen uit de mallen(lossingswax)
Schuren met maximaal korrel P400, dan even aaien met P500, stofvrij maken ,afkleven met een kleefdoek om de laatste resten stof te vangen,daarna spuiten.

Om een superscherpe baan of bies te spuiten kun je bijvoorbeeld 3M FineLine Blue tape gebruiken, deze garandeert je een messcherpe lakbaan, zonder onderkruipen onder de tape van verse spuitlak
De blauwe variant werkt erg goed, de groene is een angstwekkend stuk duurder, let wel op dat je de tapes nie te dun van baanbreedte kiest, hoe smaller hoe moeilijker je recht kunt inplakken.
Zijn er ergens onverhoopt plekken op je toestel waar je door gecompliceerd tapewerk onderkruipen van lak gaat vermoeden, spuit dan eerst even een waas van blanke lak voor over de probleemplek, dit ondervangt t kruipen van gekleurde lak,immers waar onzichtbare blank zit kruipt geen kleurlak meer
En kijk uit met statisch geladen worden van je spullen, dit trekt stof aan

Blazen maar met die spuit :-)
succes Frank

P.S.
spuit eerst even een proefvlak om te kijken hoe de basecoat hecht, is dit voldoende ,dus met je nagel haal je m niet zomaar moeiteloos los bijv dan kun je de primerlaag overslaan, dat bespaart bakken met gewicht

Frank

nog meer P.S.
wat is autolak een materie met veel info he? :-)
Met 1K basecoat bedoel ik dus GEEN synthetische autolak op alkydhars-basis ,deze zou worden opgevreten door de 2K blanke lak
Ik bedoel een basecoat die in t zogenaamde two-coat systeem wordt gebruikt, bijv een auto in metallic spuiten en daarna blanke lak,
deze meestal in metallic systemen toegepaste werkwijze laat je ook toe in uni-kleuren zonder metallic te werken

zo dan, even mn toetsenbord laten afkoelen :-)
groeten, Frank

hoelang moet je over het algemeen wachten voor je de tape er af haalt?
moet dat gelijk na het spuiten, of als de lak/verf droog is.

hoi Gert-Jan

Je moet de tape er vrij kort na t spuiten afhalen, als de lak stofdroog is kun je al lostrekken,
waak ervoor te "verticaal"te trekken, , zorg dat je met lostrekken een beweging maakt richting de staart, neus, wingtip, etc,dit belast de verse laklaag t minste, en gebruik twee handen want Mr.Murphy laat je anders op je plaat gaan: m.a.w. de losgetrokken tape krult wat en belandt in je net gespoten lak, zul je altijd zien, dus wees voorzichtig,

greoten,Frank

Back