Hoe het CG van een Cessna 1400mm span?

Hallo heren.
Ik zit met een vraag:
Heb met sinds kort een Cessna aangeschaft van piepschuim.
1400mm spanwijdte en vlieggewicht van ± 1 kilo.
Toestel vliegt over 4 roeren en op een 3S 2200Mah Lipo pack.
Zit een 900KV fietsbel in met 11X4.7 prop.
Het merk is onbekend en in de handleiding wordt niet gesproken over het CG van deze kist.

Nu weet ik dat een staartlastige CG snel het einde kan betekenen voor een vliegtuig tijdens een Maiden vlucht.
En om dit te voorkomen zou ik graag willen weten op voorhand hoe het CG ligt van deze Cessna.
Kan iemand mij helpen in deze? Hoeveel centimeter vanaf de voorste vleugelrand?
Ik heb het al geprobeerd op te zoeken via het internet maar kon er niets over vinden.
Natuurlijk wel omtrend andere Cessna's van andere merken, maar daar heb ik weinig aan.
Hoor het graag.
Vr Gr Erwin

Ja kan het altijd zelf uitzoeken door je CG ongeveer 20 à 25% achter je voorlijst te plaatsen. Ik gebruik deze regel bij al mijn modellen en kom daardoor zelden in de problemen.

groeten

Hallo heren.
Ik zit met een vraag:
Heb met sinds kort een Cessna aangeschaft van piepschuim.
1400mm spanwijdte en vlieggewicht van ± 1 kilo.
Toestel vliegt over 4 roeren en op een 3S 2200Mah Lipo pack.
Zit een 900KV fietsbel in met 11X4.7 prop.
Het merk is onbekend en in de handleiding wordt niet gesproken over het CG van deze kist.

Nu weet ik dat een staartlastige CG snel het einde kan betekenen voor een vliegtuig tijdens een Maiden vlucht.
En om dit te voorkomen zou ik graag willen weten op voorhand hoe het CG ligt van deze Cessna.

Deze?

HobbyKing R/C Hobby Store : Cessna 400 1.4meter 4CH EPO Plug-n-Fly RC Plane (DE Warehouse)

Heren.
Ontzettend bedankt voor jullie input.
Waardeer het zeer.
Nee, het was helaas niet dat toestel van HobbyCity.
Die van mij lijkt op zo'n Cessna die ook op Teuge rondvliegen.Van die hoogdekkers.
Albert..........
70mm dus............
Ik heb gegoogeld maar kon het niet achterhalen.
Bedankt voor deze info en ik zal het straks laten weten nadat de Maiden vlucht een feit is.
Vr Gr Erwin

Heren.................
Nog voordat ik dit toestel ook maar een 1e Maiden laat geven moet ik het toch even helemaal zeker weten wat betreft het CG.
Een staart lastig toestel is vrijwel niet schadevrij neer te zetten weet ik uit ervaring.
Neuslastig mag, maar staart lastig bij een Maiden.....Arghhhhhhhhhhh

Ik ben er achter gekomen dat ik een Nitrotek Cessna 182 heb met dus 1400mm spanwijdte.
Vliegtuig is dus van het merk Nitrotek.
Kan iemand van jullie mij met 100% zekerheid zeggen wat nou het daadwerkelijke CG is van DIT toestel?? Hoeveel centimeter vanaf de voorlijst van de vleugel??
kan het echt nergens vinden en denk dat Albert ondanks zijn beste bedoeling een ander toestel voor ogen had.
Hoor het graag want een toestel laten Maiden waarvan ik het CG niet 100% zeker weet doe ik niet meer tegenwoordig.
Was vroeger wel zo bleu maar heb inmiddels genoeg bijgeleerd.
Vr Gr Erwin

Vliegtuig is dus van het merk Nitrotek.

Nitrotek is een handelaar, die maakt geen vliegtuigen. ;)

De cessna zal wel een Starmax zijn , dat is een fabriek in China die onder verschillende merknamen modellen maakt.

CG gewoon op 30% en in de lucht ermee .
En dan de juiste CG ervliegen.

Geld in theorie voor elke hoogdekker .

Dus waar wacht je op. :D

Mvg Johan

Oke Dank!!
GC op 30%.Ik zal het zo aanhouden.
Laat het straks zekers weten.

Mijn vliegervaring:
Zit al 7 jaar in de hobby en vlieg bijna dagelijks.
Begonnen met vliegtuigen zoals een Easy Star.(fijn leertoestel)
Daarna blijven hangen bij MPX Funjets.
Meerdere versies van op 3S en 4S met HET RC3W en HET RC 2W20 set up.
Altijd vliegtuigen gehad die buiklandingen maakten en handstarts.
Deze Cessna zal erg traag vliegen, maar het starten en landen op wielen vanaf asfalt boeit mij erg.
Vandaar deze aankoop.

Oja.....vliegtuigen benne echt vermakelijk.Ze geven mij rust.Zelfs een Funjet.Ha ha ha ha.
Maar ben van nature een echte heli-man.
Vlieg al 6 jaar met wentelwiekmachines.
Ben geen 3D vlieger.(alhoewel ik het met de Blade mcp-X wel kan)
Hou van F3C vliegen en van snelheid, mooie strakke bochten en af en toe een looping of roll.
Vlieg regelmatig met mijn Align Trex600ESP en Trex550E.
Daarbij ook nog een KDS450SV staan die strak in de set up zit.
3 keer Hitec HS65MG op de Swash
60A Align regelaar
Align GP750 Gyro met Align DS520 rudder servo
Spektrum AR6200 met satteliet
Turnigy 3S2200Mah 40C Lipo pack als energiebron

Dat is zo'n beetje mijn vliegervaring.
Fijne zondag allen.
Vr Gr Erwin

Dan weet je wat je doet....:thumbsup:

Als iemand vraagt om het zwaartepunt van een cessna of -lookalike lijkt het daar in eerste instantie niet op.
En dan kan een 1m40 (zelfs sloom schuim-) kistje een formidabel wapen zijn in ondeskundige handen.

Back