Hoe het vaarklaar gewicht bepalen?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Marc, 19 mei 2016.

  1. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Ik plan na een aantal jaren afwezigheid aan de waterkant een nieuwe modelboot.
    Op het internet heb ik een geschikte romp gezien,maar die is nogal groot (1,25m x 0,3 en een gewicht van ruim 19 kg)

    Dat lijkt mij door reeds wat ouder en een slechtere lichamelijke conditie wat te zwaar voor mij.

    Nu heb ik een geschiktere romp gevonden,gelijk aan de vorige maar precies de 1/2 van de eerste romp.
    Kan ik dan ervan uit gaan dat het vaarklaar gewicht ook ongeveer de helft is van de eerste romp of zie ik dat volledig verkeerd?

    Mvg;

    Marc.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als je het gewicht van het " nieuwe" model wilt berekenen, mis je nog een dimensie, namelijk de diepgang. Laten we die bij het origineel eens op 20 cm zetten.
    Een simpel rekensommetje brengt uitkomst:
    125 x 30 x 20 = 75000 kubieke cm = 75 liter = 75 kilo.
    62,5 x 15 x 10 = 9375 kubieke cm = 9,375 liter = 9,375 kilo.

    Je werkt in 3 dimensies en elke dimensie wordt gehalveerd, dus je krijgt 75 kilo : 2 : 2 : 2 = 9,375 kilo.
    Duidelijk?
    (Overigens is 9,375 kilo ook nog een aardig gewicht om in het water te leggen als de waterspiegel 30 cm onder het maaiveld is...)
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Heb voor mijn 9,5 kg zware Smit Finland een hijstuigje gemaakt van 32 mm grijze riooolbuis. Benodigde materialen 1 meter buis 32 mm, 2 T-stukken, 2 (dunne) sjorbanden. Van de pijp en T-stukken een H-frame gemaakt. Verbinding tussen de T-stukken +/- 25 cm. In de andere openingen van de T-stukken "pootjes" van 10 cm en daar doorheen een spanband. Het verbindingsstuk geborgd met 2 parkers. De pootjes los, om zo klein mogelijk te kunnen maken. Werkt tot zover goed, maar door onoplettendheid is mijn jongste scheepje eruit gegleden. Schade viel gelukkig mee. Dus banden onder het "rechte" gedeelte van de romp en gelijkmatig optillen. Gr. Klaas.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je alle afmetingen van je schip deelt door 2 dan is het gewicht 1/8.( 2 X 2 X 2 = 8 )
    Dus 19 kg / 8 = 2.375 kg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn kleinste scheepje meet 65 x 14 x 5 cm en weegt 80% geladen 3 kg. Een en ander is afhankelijk van het model van de romp en het doel waarvoor het schip is gemaakt. In mijn geval gaat het om een vrachtscheepje. Gr. Klaas.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo kan je gelijk het blok coeficient uitrekenen, 3 / 4.55 = 0.659.
    de meeste vrachtschepen hebben een blokcoef. van 0.65 à 0.7 dat is de gemakkelijkste methode om mat lengte breedte en diepgang het volume te bepalen.
    L X B X D X 0.7 = waterverplaatsing .
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Je mist iets volgens mij...
    Marc schreef: "Op het internet heb ik een geschikte romp gezien, maar die is nogal groot (1,25m x 0,3 en een gewicht van ruim 19 kg)"
    Het gewicht van de romp door 8 delen is volgens mij niet de juiste methode...
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zonder diepgang kan je geen gewicht bepalen, maar als je alles deelt door 2 dan is het gewicht gedeeld door 8
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Bij jouw berekening gaat het ook om een factor 8, dus veel zou het niet mogen schelen. Wat we niet weten is om wat voor schip het gaat. Naar verhouding zal een kleiner schip wat zwaarder uitvallen. Niet alle componenten gaan in gewicht niet met een factor 8 omlaag. En mijn scheepje zit met ongeveer die afmetingen en geballast aan de 3 kg. Zonder ballast weegt ze 2 kg, maar dan vaart ze niet prettig en waait het voorschip weg. Dus theoretisch klopt het dat bij halvering van de afmetingen het gewicht een factor 8 kleiner is. Gr. Klaas.
     
  10. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Dank voor de antwoorden Heren.
    Er is wel een duidelijk verschil in de berekeningen?
    Heb de diepte eens nagezien van het model van 1,24m,dat is ongeveer 10 a 11 cm.
    Op het kleinere model komt dat dan rond de 5,5 cm.
    Op de foto zie je het grotere model staan, welke factor kan je daar het beste voor gebruiken?

    THAMES-BB.jpg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een klein schip zal leeg in verhouding meer wegen omdat je de afzonderlijke delen niet alle maten door 2 kan delen.
    Voor een oude sleepboot kan je 0.45 à 0.5 gebruikken
    Dus 62 x 15 x 5.5 x 0.5 = 2557 gr = 2.557 KG
     
  13. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Dank U voor de hulp Heren.
    Dan zal het iets van 3 kg worden,dat lijkt mij wel te doen.

    Ooit heb ik enkele opduwers gebouwd op grotere schaal,samen met F.van Gent.
    Ondanks alle berekeningen (ze moesten ongeveer 27 kg vaarklaar wegen) kwam ik met de mijne toch op ruim 32 kg. ;-)

    Mooi Topic van Lex Verkuyl ,daar kan ik wat van leren.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor.... Tenminste, uitgaande van dat het opgegeven oorspronkelijke gewicht klopt, de vorm identiek blijft en je dezelfde waterlijn aan houd, is halvering van de afmetingen delen door 8 v.w.b. het gewicht.
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Het gewicht van een modelboot is behoorlijk nauwkeurig te bepalen. Je deelt het gewicht van het origineel 1:1 driemaal door de schaal.
    Bv een boot weegt 900 ton, dat is 900.000kg als die op schaal 1/100 gebouwd wordt, is dat 900.000 driemaal gedeeld door 100, dat zou in dit voorbeeld een model van 0,9 kg geven. Bouw je ditzelfde schip op 1:50 dan weegt het snel 7,2 kg. Dus 2 tot de 3de macht= 8X zwaarder. De schaal is dus belangrijk als een bootje niet te zwaar mag worden.
     
  16. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Ik heb de de LxBx gewenste dieopgang x 0.7 gebruikt en dat brengt mijn bootje van 1.65 x 0.2 x minim. 8cm diepgang x 0.7 op 18.5 kg. zit nu op 10.5 dus er moet vast wel wat bij..
    Klopt er iets niet dan hoor ik dat vast wel van iemand.
    kan iemand mij de weg wijzen naar een 1:100 trossenlier voor achterop?
    MFG Peter M. te A.
     
  17. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Met een 16-18 000 tons boot zit je bij 1:100 inderdaad bij de 16-18 kg die ik ergens gelezen had.
    T.w. de (schaal) L x Br x gewenste diepgang x 0.7
    We zullen over een maand of wat zien of dat klopt.

    Maar stop de ballast niet allemaal onderin anders krijg je zo'n tuimelaartje, een wreed schip met allemaal staal onderin is in de praktijk ook niet leuk.
    MFG Peter
     

Deel Deze Pagina