Slechts 10 minuten uit 3Ah? Dat lijkt mij wel erg weinig. Oké voor een speedboot is 10 minuten heel aardig maar een duikboot gebruikt toch niet zoveel stroom? Als ik het grofweg even uitreken zou die duikboot constand zo'n 15Amp uit de accu trekken. Kijk bijvoorbeeld de afdichtingen rond de schroefas(sen) eens goed na. Als die erg strak afsluiten lopen de schroefassen behoorlijk zwaar wat veel stroom kost. Misschien zijn er wel meer dingen die (wat) zwaar lopen en zodoende veel meer stroom nodig hebben dan nodig zou zijn.
Wat ook nog kan zijn is dat de accu's gewoon versleten zijn. Dat houdt in dat ze de opgegeven capaciteid gewoon niet meer halen. Ze zouden 3Ah moeten zijn maar misschien zijn ze nog maar iets van 1Ah. Hoe oud zijn die accu's en hebben ze soms erg lang gestaan zonder dat er iets mee gedaan is. Als het loodaccu's zijn dan is dat lange staan fataal voor de accu's. Als een loodaccu een half jaar of langer ongebruikt staat en niet op spanning wordt gehouden dan is de accu naar de maan.
Mijn advies is dus kijk alles eens goed na en meet de stroomopname van de boot als hij "in bedrijf" is. Dat kan lastig zijn maar het moet kunnen denk ik. Probeer te achterhalen wat de meeste stroom gebruikt en waarom. Indien mogelijk doe er wat aan om die stroom omlaag te krijgen. Meet ook de accu eens goed na. Hang er bijvoorbeeld een lampje aan die ongeveer 1Amp trekt. Dat lampje moet toch ongeveer 2,5 tot 3 uur blijven branden. Let er wel op dat je de accu niet te ver leeg trekt omdat dat ook erg slecht is voor de accu. Haal het lampje van de accu af wanneer hij duidelijk minder fel gaat branden. Gaat het lampje na een kortere tijd dan 2,5 uur al minder fel branden dan is de accu niet best meer en kan het probleem daar liggen. Hoe korter het lampje brandt hoe slechter de accu is.
Natuurlijk kan ik het helemaal mis hebben en werkt alles naar behoren en is het stroomgebruik van de boot wel normaal. Dan is een accu met een grotere capaciteid het enige wat over blijft als je langer wilt varen. Maar een dergelijke accu is groter en zwaarder. Dat betekend dat je de trim van de boot en het ballast allemaal moet aanpassen en past die grotere accu wel in de boot?
Allemaal lastige dingen, veel succes.