Hoe hoog vliegen jullie?

• Topicstarter Topicstarter Cpt. Ed
  • Startdatum Startdatum
C

Cpt. Ed

Guest
Hallo,

Afgelopen zomer heb ik een paar keer met een hoogtemeter gevlogen (zendertje in de kist, directe aflezing op de grond). Met mijn Graupner Terry (1m spw, setup: speed 400, 6x3 Camspeed prop, 3s lipo 1000 mAh 10C, 2x conrad mini servo's en een ACT DSL-6 ontvanger) lukte het om 600m te halen. Ik was best verrast om met z'on kistje zo hoog te komen.

Mijn 'gemiddelde' vlieghoogte schatte ik op 100m, dit bleek in werkelijkheid dichter bij de 200m te liggen. We hebben tevens dit instrument ingezet bij clubwedstrijden, een leerzame en leuke ervaring. De inschatting bleek per kist nogal moeilijk te zijn. Hebben mensen op dit forum ook dergelijke expermenten en/of ervaringen met hoogtemeters :?:

Ik weet niet hoe hoog een normale hoogspanningsmast is in NL, maar normaliter vlieg ik in het gebied tussen 1 en 2 masten hoog in :P

Je vliegt soms veel hoger dan je denkt... Vooral met grotere vliegtuigen denk je meestal dat je veel dichter zit dan je denkt...
Mijn vader en ik zijn met onze echte vlieger al meer dan 1 keer een modelvliegtuig op gelijke hoogte tegengekomen (circa 300m)

Lang geleden heb ik zo'n horloge gehad met een ingebouwde hoogtemeter. De hoogst gemeten hoogte werd vastgehouden en zo kon ik aflezen hoe hoog m'n model was geweest.
De waardes die jij gemeten hebt komen overeen met de gemiddelde waardes die ik destijds gemeten heb.
Natuurlijk wilde ik ook een keer zo hoog mogelijk zien te komen. Het model had een 6,5cc Saito met een nademper erop staan. Die nademper kostte wat vermogen maar de motor had zat vermogen dus dat gaf geen biet. Om zo hoog mogelijk te komen wilde ik alle beschikbare vermogen hebben dus ging die nademper eraf.
Met nog een man of 4 naast me om het model in de gaten te houden ging het omhoog. En omhoog, en omhoog en nog verder omhoog tot er na verloop van tijd 3 man af vielen omdat ze het model niet meer zagen. Omdat we nu nog maar met twee mensen waren die het model zagen en het model niet veel meer dan een vliegenpoepje tegen de wolken was, heb ik het gas dichtgetrokken en het model in een rustige ruime bocht naar beneden laten komen.
Na een dikke 20 minuten in de lucht stond het model weer op de grond en we waren bere nieuwsgierig naar de maximum hoogte. Dat viel bepaald niet tegen, de meter stond op 1045 meter :!: Die hoogte heb ik later nooit meer gehaald mede doordat de nademper er niet meer af kan. Toch is 500 tot 600 meter nog wel haalbaar. Het model is beschadigd in een crash dus het vliegt voorlopig niet meer en zeker niet meer zo hoog. :wink: En dat horloge met hoogtemeter? Dat is helaas ook overleden. Ik zal dus wat ander moeten verzinnen als ik weer eens de hoogte wil meten, maar dat heeft geen haast dat komt misschien nog wel eens een keer.

Ik hou er juist van om zo laag mogelijk figuren te vliegen :D

Grt.

Cpt. Ed zei:
Hebben mensen op dit forum ook dergelijke expermenten en/of ervaringen met hoogtemeters :?:

Ik heb deze winter een Zlog gekocht, maar nog niet echt geprobeerd.
En eens zien hoe hoog je kunt lijkt me wel wat, als ik m'n vliegtuig maar niet verspeel. (zwevers)

Gr.
Taco

De hoogst gemeten waarde kwam bij ons tot 1000m. Dit was met een ToniClark Tiger Moth (38cc met vertraging). Een F3A model (Yak 54, 2.60m spw, 80cc) kwam eveneens tot 1000m. Een Big Lift werd op 700m al behoorlijk 'klein'. Deze hoogtes waren wel uitzonderlijk en zullen normaliter, tijdens een normale vlucht, bij lange na niet gehaald worden. Volgens mij is de wettelijk toegestane hoogte voor modelvliegtuigen 300m. Het is wel interessant om te zien hoe hoog gemiddeld gevlogen wordt, bijvoorbeeld met electro zwevers (vooral wanneer er weleens 1:1 zwevers en ballonnen over het veld kruisen).

De moeilijkheid van de vluchten op 1000m bleek trouwens vooral in het afdalen. Vooral met de Tiger Moth was het moeilijk te zien onder welke hoek deze naar beneden kwam.

Hoe hoog ?

Moeilijk te schatten ... mijn zwever was nog een klein kruisje toen ik deze nam ...maar in meters uitgedrukt :?:

5in1_0002016_0001.jpg

Moeilijk in te schatten hoe ik zit, als ik me aan de maximale hoogte wil houden zal ik toch echt een meter nodig hebben. Nou vlieg ik niet zo gek hoog dus ik gok dat ik meestal wel onder de 300 meter vlieg maar als ik wat hoger wil dan kan ik die grens niet zien.

JVDO zei:
Je vliegt soms veel hoger dan je denkt... Vooral met grotere vliegtuigen denk je meestal dat je veel dichter zit dan je denkt...
Mijn vader en ik zijn met onze echte vlieger al meer dan 1 keer een modelvliegtuig op gelijke hoogte tegengekomen (circa 300m)

300 meter (1000 ft) is bij mijn weten de minimum vlieghoogte voor full scale aircraft. Ik weet niet wat de maximale hoogte is waarop modelvliegtuigen mogen vliegen maar dat zal zeker ruim onder de 300 meter liggen. Ik weet wel dat de gemiddelde full scale vlieger absoluut geen idee heeft waar alle modelvliegveldjes liggen. Tevens heb ik al een paar maal gehoord dat een full scale vlieger onverwacht een model tegenkwam met 1 maal een bijna hit!
Volgens de wet van Murphy gaat dat dus een keer fout. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als een full scale vlieger een 6,5 cc Saito door zijn voorruit krijgt.......maar als dit gebeurd kan je er gif op innemen dat er dan (nog meer) restricties op onze hobby worden gelegd. Miscchien iets voor de KNVvL?

Nope min vlieghoogte is 150m; ulm hé

300-400 m is een normale vlieghoogte voor verre nav mss 500m...

Niemand weet op voorhand waar de vliegvelden liggen ze staan immers niet op de kaart...

JVDO heeft gelijk wat betreft min vlieghoogte. Boven bebouwing/mensenmassa's etc 1000 ft (300m), daarbuiten 500 ft (150m). Gemotoriseerde vliegtuigen mogen alleen daaronder komen tijdens starten, landen en noodgevallen (en als er niemand in de buurt is die je ziet......).

Bij ons komen ook regelmatig 1:1's langs en als je met een zwever lekker onder een wolk kleeft zit je vaak echt hoger (ze doen ook af en toen nood land oefeningen....) Ik ga meestal even de andere kant op als ik iets hoor brommen wat dichterbij komt ;)

Toch eens meten hoe hoeg je nu echt zit.... aangezien 4 meter span soms echt een stipje is en je nog net de ligging kan zien is dat ruim over de 300m ;)

Bij ons zijn er ook regelmatig van die "grappige" sportvliegtuigjes die het nodig vinden om zeer laag rondjes te vliegen boven ons veld. Een verantwoordelijk piloot zou denken; "hé, een modelvliegveld, laat ik maar wegvliegen want een ongeluk is zo gebeurd", bij ons in de regio werkt dat kennelijk niet zo. Het vervelende is nog, dat als zo'n dwaas daadwerkelijk in aanraking komt met een modelvliegtuig, wij natuurlijk aan het kortste eind trekken...... (en ons veld kwijt zijn daardoor)

Grt.

Het vervelende is nog, dat als zo'n dwaas daadwerkelijk in aanraking komt met een modelvliegtuig, wij natuurlijk aan het kortste eind trekken...... (en ons veld kwijt zijn daardoor)
Ja en nee.

Waarschijnliujk trekken jullei wel aan het kortset eind.

Maar als er iets gebeurt en je kan aantonen dat je niet boven de 300 meter zat met je model (moeilijk) en de piloot van de 1:1 zat aantoonbaar onder de 150 meter (ook weer moeilijk) dan sta je vrij sterk (mhhhh, zeer moeilijk dus)

Wat je wel kunt doen is dat als er een piloot zich volgens jullie niet aan de regels houdt, de registratie noteren en een klacht indienen bij de in de buurt zijnde luchthaven of het IVW.

Of en dan alleen in geval van een "nette mededeling" via de registratie de eigenaar opsporen via het luchtvaartregister.
Even bellen en netjes vertellen wat jullie geconstateerd hebben en aangeven dat jullie niet gediend zijn van die capriolen boeven een modelvliegveld, zeker niet ONDER de 150 mtr (wat bij ons op Ede nog wel eens voorkomt :cry: gelukkig altijd maar 1 rondje)

Ik zit me al langer af te vragen hoe hoog ik vlieg met me Easy Glider Electric.
Vaak is het nog maar een klein vliegtuigje in de lucht,maarja...hoe hoog....geen idee.

Dat idee van het horloge is een heel goed ! Ik hoef niet realtime te zien hoe hoog ik zit (nog niet :wink: ).
Maar een aflezing als ik geland ben is wel erg leuk.
Ik ga maar eens opzoek naar zo een horloge.

René

Koop geen duurder horloge, want een Zlog koop je voor 100$ in Amerika, dat is 78 euro, aan huis.
En daar kun je veel mee, ook uitlezen op de computer, en is later ook gemakkelijker te verkopen.

Taco.

Hoog, ja wat noem je hoog :P
Kvlieg bijna alleen maar laag ^^
En hoog is dan alleen voor de figuren die ik nog oefenen of voor een flatspin.. dus 200/500 meter denk ik..

Ik moest laatst op ons veld uitwijken voor een helicopter.....die kwam zo rond de 100-150 meter recht over ons veld zetten.
Is van een zakenman hier in de buurt. Vloog met mijn acromaster en daar vlieg ik nooit hoog mee......Slaat nergens op waar die vent mee bezig was.
Luchtballonnen die komen bij ons ook nog regelmatig laag over......Daar heb ik dan minder moeite mee.....

Wel leuk die ballonnen, we schreeuwen altijd naar ze dat ze ons een kratje pils schuldig zijn.......Da;s de standaardstraf als je over de pits vliegt bij ons :wink:

Back