In het begin van mijn RC experimenten (1964, jawel, ik was toen 14 jaar) vloog iedereen, dus ook ik, met alleen de beide duimen, er was niet beter, dat waren toen geen proportionele stuurknuppels , maar schakelaars, in mijn geval alles zelfgemaakt, alleen vol links/rechts en vol hoog/laag mogelijk.
Gas geven met de motor? Niet mogelijk dus in mijn geval, een ontvanger met 4 tonen, dus 4 functies, Links, Rechts, Hoog, Laag, altijd volgas totdat de brandstof op was en de motor afsloeg :wink: en dat ging best goed in die tijd :wink:
Later ging ik aan wedstrijden meedoen en merkte ik dat bijna iedereen met langere stuurknuppels proportioneel en met duim en wijsvinger vloog.
Eindelijk ook een proportioneelzender (Simprop) met langere knuppels aangeschaft (daarvoor als puber 1 jaar lang de Telegraaf-krant 's morgens vroeg moeten bezorgen, een ramp voor mij, avondmens!
Wel volgehouden en gelukt! Meteen viel me op dat ik toen nauwkeuriger kon sturen, de eerstvolgende wedstrijd won ik toen, sindsdien nooit meer anders gevlogen, met duim en wijsvinger dus.
Ingeval van Graupner moet je dan dus MC zenders hebben en geen MX.