Hoe houden jullie je energie rekening laag?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 20 apr 2022.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat doen jullie om je energie rekening laag te houden?
    Deze vraag lijkt me wel interessant met de huidige energie prijzen.
    Mijn contract liep helaas op 31 december af.
    Gelukkig heb ik 4 jaar geleden een hybride warmtepomp aangeschaft.
    Ik zal weer zo'n beetje op 0 euro uitkomen daar ik stroom over heb en alleen gas voor het douchen gebruik.
    Na een korte berekening zou ik nu 4700 euro dit jaar kwijt zijn als ik mijn energie nu zou moeten betalen.

    Verder rij ik op lpg waarmee ik nog eens 1000 euro bespaar.

    Hoe gaan mensen dit kunnen betalen met een minimum loon?
     
  2. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Het ligt eraan. Bij LPG heb je weer een hoge wegenbelasting en kan je niet overal tanken. Veel km rijden om dat eruit te halen.
    Ik rij gewoon op benzine omdat dit voor mijn aantal km per jaar het voordeligste voor mijn eigen portemonnee is.

    Ik weet het niet wat ik kwijt ben aan gas.
    Ik betaalde een heel hoog maand bedrag omdat ik in het verleden verschillende kweekstelling had om vissen en siergarnalen te kweken. Dit doe ik al een jaar niet meer maar heb het maandbedrag nooit bijgesteld. Ik betaal al 5 jaar een maand bedrag van €200
    Ik geloof dat ik dit jaar zelfs 90 euro terug heb gehad. Van gasprijsstijging heb ik dus niets gemerkt. Alleen dat ik dit jaar veel minder terug heb gehad als vorig jaar. Ik gebruikte dit altijd als extra spaarpotje.
    Wat ik wel altijd doe is alle apparaten die ik gebruikt heb voor de hobby volledig van het stroom halen als ik ermee klaar ben (dus stekker eruit)
    Als je ergens een stekker in laat zitten gebruikt het stroom, al is het maar een heel klein beetje.
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met een g3 lpg installatie heb je het er zo uit.
    In mijn geval 1200 km per jaar.

    Ik zou toch maar eens nakijken hoe het met je energie contract zit.
    Ik heb maar een klein huis wat best goed geïsoleerd is.
     
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik doe dat bewust zo'n hoog maand bedrag.
    Ik betaal nooit bij en krijg altijd terug zelf nu de gasprijzen zo hoog zijn.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wees maar voorzichtig. Als je energieleverancier failliet gaat dan kan je fluiten naar je teruggave.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Tis de grootste speler op de Europese markt. Daar ben ik niet zo heel bang voor.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad ik betaal juist liever bij.
    Het is een rare tijd.
    Maar ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen.
    Vandaag heb ik even uitgerekend dat ik ruim 4 maand salarissen kwijt zou zijn aan mijn brandstof en energie rekeningen.

    Gelukkig heb ik zonne-energie
    Maar om te besparen douche ik veeel minder.
    Douchen doen we namelijk nog wel op gas.
    Het is kiezen, kort meerdere keren douchen, of 1 keer in de week in bad.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2022
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je verrassingen wilt voorkomen, moet je weten wat je aan energie verbruikt. Heb daar ooit een handig computerprogramma voor gemaakt. Maandelijks zet ik daar de meterstanden in en vergelijk dat dan met het geschatte verbruik voor het lopende jaar waar de maandelijkse betaling op is afgestemd.

    Verder kan je het verbruik beperken.

    Schakel apparatuur die ik niet gebruikt echt uit. Veel apparatuur heeft een standby functie waarbij er altijd verbruik is. Zo wordt de computer met printers e.d. door een verdeelblok met schakelaar volledig uitgeschakeld. Laat geen ongebruikte telefoonladers in het stopcontact zitten. En een inkopper, doe het licht uit en zet de verwarming laag in ruimten waar je niet bent.

    Hier in huis is alleen nog LED verlichting te vinden. Dat scheelt enorm in verbruik. Alle al wat oudere huishoudelijke apparatuur is vervangen door moderne zuinige apparatuur. We hadden nog een ouderwetse wasdroger. Zo'n ding met een slang naar buiten voor de afvoer van de warme lucht. Dat was pure verspilling. Verbruik per droogbeurt 3 kWh. De moderne droger doet dit voor 0,85 kWh. Met twee droogbeurten per week scheelt dit ruim 200 kWh per jaar. Tel uit je winst!
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik heb ook alles vervangen voor LED in huis.
    Indirect gevolg is dat de kachel in de winter wel harder moet werken.

    Van een gloeilamp komt nog behoorlijk wat warmte vanaf. Dus ik vraag me af wat de besparing erop is.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb 18 zonnepanelen en en hybride warmtepomp.
    Ze wekken per jaar ongeveer 800 kWh meer op dan we verbruiken.
    Deze investering hebben we er dit jaar uit.

    Ik heb de toon thermostaat en kan alles zien wat ik wil.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Daar tegenover staat dan weer wel, dat in de zomer in de donkere avonduren, de airco er niet zo hard aan hoeft te trekken.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  12. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Door de lange avonden in de zomer heb je sowieso minder verlichting aan :cool:
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Airco? Spilzieke luxe.... :D :D :D
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Binnenkort worden hier rolluiken geplaatst, dat houdt de boel wat koel.
    Mijn 12 zonnepanelen leveren veel meer stroom dan ik verbruik dus ga elektrisch verwarmen.
    Wellicht een boiler voor het douchen. Mijn energiecontract loopt dot juni volgend jaar. Dus van duur gas heb ik nog geen last.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Doe eens even rustig, nu het nog kan, comfort is dat wat telt.
    Enne het kastje werkt ook prima als warmtepomp.

    Sluimer verbruik hier in huis zijn zo'n 3 wattjes aan standby apparatuur.
    En zo'n 90 Wattjes per uur van spulletjes die 24/7 aan staan.
    Waaronder enkele kastjes van de internetprovider.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Mijn panelen leveren momenteel gem. 20 KWh per dag waarvan ik er hooguit 4 gebruik.
     
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.439
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik heb een vast contract.
    Waarmee ik ook teveel wel heb betaald in vergelijking met contracten met een variabele maandlast.
    Dat verdien ik nu dubbel en dwars terug.

    Mijn zijn zit hem in de reiskosten naar mijn werk: ruim 100 km per dag.
    Dat kan ik me veroorloven omdat ik spaargeld heb.
    De maandelijkse reiskostenvergoeding is genoeg om de kosten te dekken van 1 week.
    (Er zit bij mijn werkgever een maximum aan.)
    De overige drie weken betaal ik zelf, zo'n 60-70 euro per week.

    Ik betaal dus om te kunnen werken...

    Geld voor de hobby is er op het moment in elk geval niet.
    We zullen het moeten doen met spulletjes die ik nog heb liggen.
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    CV op 19, als een lamp vervangen moet worden kies ik voor led, de vloerverwarming heeft ons gasverbruik aardig verminderd, m'n huis is voor een 70's rijtjeshuis goed geïsoleerd (volgens de energieman die er eens naar heeft gekeken kan er weinig aan verbeterd worden zonder investeringen die zich niet terug verdienen) en verder compenseren we alles met een bubbelbad in de tuin die het hele jaar op 38°~39° staat, we douchen zo lang en zo vaak we willen en laten de auto geen een keer staan als het niet nodig is:rofl:

    Ik compenseer wel op mijn werk door zelden tot nooit vol gas te geven met bootjes, daar haal ik met 1 reis al meer besparing uit dan de auto een jaar laten staan;)

    Oh ja....mijn oudste 2 dochters zijn sinds kort het huis uit, dat scheelde ook aanzienlijk in elektriciteits en gasverbruik door van een 5-persoons naar een 3-persoons huishouden te gaan:rofl:
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Jaren lang hadden wij een houtkachel ion huis. ondanks dat ik vrij goedkoop aan stookhout kon komen werd het toch prijzig. enkele jaren geleden die houtkachel de deur uit gedaan en vervangen door een pelletkachel. Wat hebben we daar een spijt van. Het duurt nu veel te lang voordat je iets merkt van warmte en de warmte is alleen maar recht voorruit. Recht voor de kachel is de ingang naar de keuken en daar was het wel warm. Nu hebben we de kachel iets gedraaid zodat de warmte de zithoek i n geblazen wordt. Daarnaast zijn bijna alle lampen vervangen door led lampen en de buitenverlichting en sfeer verlichting is op batterijen of zonnepaneeltjes. Nu in de zomer periode brand die sfeer verlichting buiten de gehele nacht, de zonnepaneeltjes doen hun werk goed en de nimh cellen zitten goed vol.
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wij wonen in een jaren '30 twee-onder-1-kap. Het dak was al goed geisoleerd. In de afgelopen jaren hebben we de spouwmuren en vloer geïsoleerd. Vervolgens een aanbouw geplaatst, qua isolatie geheel volgens nieuwbouwnorm. De cijfertjes zien er nu als volgt uit.
    - Elektriciteitsverbruik circa 3000kWh -> opbrengst zonnepanelen circa 3200kWh
    - Gasverbruik circa 600m3, dat is extreem laag en komt omdat we veel stoken met de houtkachel.
    Afgelopen jaar hadden we hiermee gemiddeld 30 euro per maand aan kosten. Door de hogere gasprijs zal dit nu ongeveer het drievoudige zijn. Ik laat het maar even gaan en wil over een paar jaar aan een warmtepomp.

    Wij kregen ooit het advies om een zo klein mogelijke houtkachel aan te schaffen en dat is een gouden tip geweest. Doordat de verbrandingsruimte zo klein is brandt hij makkelijk, ook als er maar 1 blokje in zit. Grotere kachels hebben vaak meerdere blokken tegelijk nodig en als je dan een goed geïsoleerd huis hebt kun je hem alleen maar aansteken als het buiten vriest. Grappig genoeg hadden wij afgelopen jaren in de strengere winters minder gasverbruik dan in de flauwe winters omdat de kachel dan minder vaak aan kon.
     

Deel Deze Pagina