Hoe is de verdeling van modelbouwers op dit forum

Wat is je belangrijkste activiteit op modelbouw gebied

• Rollend materiaal - snelheid/ARR(almost ready to run)

Votes: 15 14,0%
  • Rollend materiaal - schaal/zelfbouw

Votes: 6 5,6%
  • Vliegend materiaal - ARF (Almost ready to fly)

Votes: 24 22,4%
  • Vliegend materiaal - Zelfbouw

Votes: 39 36,4%
  • Varend materiaal - snelheid/ARF (almost ready to float)

Votes: 6 5,6%
  • Varend materiaal - schaal/zelfbouw

Votes: 17 15,9%

• Total voters
    107
Ik ben erg benieuwd hoe de verhoudingen liggen tussen de verschillende takken van modelbouw die op dit forum bedreven worden. Ik heb hiervoor een simpel lijstje gemaakt. Vul als je wil je belangrijkste onderdeel in en laat evt een berichtje achter met wat je nog meer doet.

Mocht dit onderwerp al eens langs zijn gekomen, mijn excuses alvast voor het dubbel plaatsen. Ik kon het in ieder geval niet vinden....

Laatst bewerkt:
Al 26 stemmen onder werktijd ;-)
Liefhebbers van vliegtuigen zijn wel erg aanwezig, kom op vaarders, laat van je horen !

"Almost ready to float" :confused:
Als je model alleen maar drijft, heb je er geen ... aan.
Kan je net zo goed het bad-eentje van Ernie in het water leggen...

Als je model niet drijft heb je er ook niets aan....
Ik wist het anders ook niet hoor, die vaar jongens maken het zo moeilijk... Ben maar een simpele piloot ;-)

waarom kan ik geen 2 of 3 dingen aanvinken????
vliegen en rijden doe ik nog steeds ,varen heb ik gedaan ,
maar ik heb nog steeds wel 3 boten waaronder mijn eerste[robbe princess]
wiebe.

Hoewel de scheepsmodelbouw toch behoort tot (een van) de oudste takken is in de modelbouw, denk ik dat de vliegerij hier wel in de meerderheid is.

Is naar mijn mening toch wel de meest spectaculaire modelbouw bezigheid;-).

Gr robin

p.s. ik stem: Varend materiaal - schaal/zelfbouw

Het gaat er inderdaad om waar je het meest mee bezig bent of wat je het leukst vindt. Het gaat mij om een globale indruk. Als je meerdere optie aan kan vinken kunnen veel mensen dat op 3 of meer plaatsen doen en krijg je dus nog geen helder beeld.

t is natuurlijk ook maar een beperkt inzicht wat je hier krijgt. Je zou ook kunnen concluderen dat er bovengemiddeld veel vliegers in het modelbouwcafe komen...

Het zou ook kunnen dat vliegers meer geïnteresseerd zijn in modelbouw algemeen...
Ofwel willen ze zich overal mee moeien ;)
Ofwel filteren de 'niet-vliegers' de berichten van het forum

t is natuurlijk ook maar een beperkt inzicht wat je hier krijgt. Je zou ook kunnen concluderen dat er bovengemiddeld veel vliegers in het modelbouwcafe komen...

Of dat bijvoorbeeld de bootje vaarders wereld vreemd zijn en niet uit hun stukje durven te komen:mrgreen:

Of misschien ontbreekt er nog en optie voor de boten bouwers. ik mis een onderscheidt tussen schaal/ zelf bouw en de assembleurs :p

( assembleurs ( bouwpakket bouwers ) :D

Gr Martin

Ho Martin!

Kijk uit voor lange tenen ;)

Onder de "dozenbouwers" zitten echt wel schaalbouwers hoor!

Eigenlijk zijn vrijwel alle "dozen" schaalmodellen: zowel een Dolly als een Happy Hunter zijn gebaseerd op een groot voorbeeld. Zelfs de Micro Magic is gebaseerd op een origineel schip.

Misschien is het onderscheid scratch / "dozen" een betere?

(Er moet dan wel een betere naam voor "dozenbouwers" komen, want dit is niets.)

Wim

(Scratch bouwer)

Tja, je kan het lijstje zo lang en ingewikkeld maken als je wil, maar dan gaat het overzicht compleet verloren. Dit geeft voor mij al een heel leuk idee. Er was laatst een discussie dat onder de botenbouwers veel meer gebouwd werd dan onder de vliegtuig bouwers. Uit deze lijst blijkt dat echter helemaal niet! Wat ook direct opvalt is dat er erg veel gevlogen wordt door forum leden.

haha ja Wim het is een beetje gechargeerd. Maar ik persoonlijk vindt dat geen modelbouw maar assemblage je model is voor 50 % al gemaakt van daar assembleurs. Maar ze hadden inderdaad een onderscheid moet maken tussen bouwers van modelen al of niet schaal afkomstig uit een bouwdoos en "echte modelbouwers" :p die van scratch bouwen. ;) om geen vertekend beeld te krijgen :D

Maar daar in tegen delven wij als boten bouwers het onderspit gezien het aantal topics in de vliegerij :D ( en dat is zelfs niet helemaal waar want er zijn ook genoeg hobbiesten die niet eens reageren op een enqette.) Maar dat maakt de hobby er niet minder om :D

Gr martin :D

OK,

chargeren, da's leuk :) Ik doe mee ;)

Bootjes bouwers zijn wereldvreemde oude grijze mannetjes die in hun uppie op een zolderkamertje aan hun modellen bouwen. Als dat model klaar is komt het op de schoorsteenmantel en wordt aan een nieuw model begonnen.
:yes:
Ok, nu iets minder generaliserend

Bootjes bouwen, en zeker scratch builden, is meer een Einzelganger aangelegenheid. Bootje bouwen duurt (over het algemeen) langer dan het bouwen van een vliegtuig. Je zult een bootjes man dan dus vaker in zijn hobby hok vinden dan aan het water.
Die Einzelganger probeert zelf wel oplossingen te vinden voor zijn problemen. Daar waar de vlieger dit (volgens mij) veel meer deelt. Doel van de vlieger is dan ook vliegen, en veel minder het bouwen. Het afstellen enzovoort is voor een vliegtuig iets wat je niet thuis kunt doen. Je bootje kun je bij wijze van spreken in het bad leggen om te trimmen, invliegen van een nieuw toestel gaat wat lastig in de woonkamer.

Maar ja, ik ben bootjes bouwer (ik had al gestemd voor varen-schaal) en weet niet veel van het vliegen.
Dus: andere meningen mogen!

Wim

Back