Net weer mijn 2 6s 3300 25c gensace lipo's geladen. Ff gekeken wat de interne weerstand van het pakket is in mOhm Dit is 105 !! Dan is een pakket toch niet goed meer? Ik kan er met mijn trex 500 nog steeds 7 minuten mee vliegen. Wat is dan nog de kwaliteit van zo'n lipo?
Je moet eigenlijk bij een nieuw pak kijken wat de interne weerstand is, dat opschrijven en dan kan je bepalen hoever het pakket achteruit gegaan is. Je moet dan ook bij exact dezelfde temperatuur gaan meten. Als je geen beginwaarde hebt is er niets over te zeggen. Dus eigenlijk is het.. als ie niet bol staat en gewoon nog zijn voltage en vermogen levert dan is er niks aan de hand. GJ
Dat valt heel erg mee hoor. je hebt 6 cellen in serie dus 105 delen door 6 cellen is gemiddeld 17,5 mOhm per cel en dat is helemaal niet zo gek. Natuurlijk zijn er cellen met een lagere weerstand maar die kosten meestal meer. Dat wil niet zeggen dat duurdere cellen altijd een lagere weerstand hebben, was dat maar waar. Overigens is "de inwendige weerstand" een beetje moeilijk iets om te definiëren. De uitkomst van de meting hangt mede af van de manier waarop het gemeten wordt. Je kan er van uit gaan dat wat de verkopers op hun websites verkondigen de laagste waarde is die ze ooit onder de gunstigste omstandigheden hebben gemeten. Je moet echt niet gek opkijken als de waardes die jij (of je lader) meet hoger zijn dan wat opgegeven is. Volgens mij is er niets om je zorgen te maken, die accu gewoon blijven gebruiken en kijken hoe die blijft presteren. Gaan de prestaties merkbaar achteruit dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe accu. Als alles goed is zal dat wel even duren en moet je die accu toch zeker tot wel 200 keer kunnen laden en ontladen.
Ik vraag me dat af. Mijn lader meet per cel en geeft dat ook per cel weer. Zo hoor je ook te meten, per cel of per blok (in de echte accutechniek). En dan is het ook nog de vraag hoe de lader meet, je kan namelijk niet gewoon zomaar de interne weerstand meten, het moet gebeuren met een bepaalde frequentie. En ik heb niet het gevoel dat een gemiddelde lader dat doet. Een echte impedantiemeter kost ruim 1500 euro, een ladertje 60? GJ
Als je waarde hoog word,een goed pakket zit meestal onder de 10’mohm leveren ze geen Vermogen meer .Mijn accu’s zijn rond de 2. Als je veel vermogen. Vraagt met hoge inwendige weerstand kan hij dat niet leveren en word erg warm en bol op den duur . Nee ik heb geen dure accu hbr ,maar wel 60c , omdat ik het. vermogen Nodig heb .
Dat hele C gedoe is onzin, dat kan je gerust vergeten. Dat is ook al zo vaak getest en besproken dat dat alleen maar een verkooppraatje is. Ik heb jaren meer dan 100C getrokken uit een 30C lipo en die leverde ook nog een goede spanning, rond de 3,5 Volt per cel onder die belasting. En een accu die zogenaamd 60C kon leveren deed dat moeilijker, die spanning onder belasting lag lager. Beide voorverwarmd. En de interne weerstand, die wordt lager als je je accu voorverwarmd dus levert ie makkelijker zijn spanning en krijgt minder op zijn donder. GJ
Helaas dat doet de mijne dus niet, die geeft de weerstand van de accu als een geheel aan. Helemaal met je eens, daarom schreef ik ook al "De uitkomst van de meting hangt mede af van de manier waarop het gemeten wordt." De meeste laders meten op een simpele manier die je wel een indruk geeft van de weerstand maar niet "de" weerstand. De waarde die uit die metingen komt kan nogal sterk variëren. De ene keer kan er 105 mOhm gemeten worden en bij een tweede keer is het plotseling 95 mOhm. Wat heb je dan aan zulke waardes??? Ik kijk er dan ook zelden of nooit naar.
Ik moest zelfs zoeken waar ik die waardes ook al weer kon vinden. Zoveel belang hecht ik er aan.. De enige manier in modelbouw om te zien of een accu goed is of niet is te meten en loggen in de vlucht. Bij de hoog vermogen modellen deed ik dat standaard en dan zie je meteen of er iets fout is in de aandrijving. GJ