Hoe kan ik een geschutstoren 290 graden laten draaien

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Herby63, 4 sep 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    beste medemodelbouwers,
    Ik heb 280-gradenservo's gekocht ( eigenlijk servo's zonder eindpunt) om de geschutstorens van mijn slagschip ongeveer 280° te laten draaien (140° in elke richting)
    Ik gebruik een FC16 boat&truck-zender. De servo draait wel verder dan een standaardservo maar haalt geen 180°.

    Ik begrijp dat dit te maken heeft met het signaal dat de zender produceert en tussen de 1,000ms en 2,000ms ligt, met de neutraalstand op 1,500ms, en dat om een servo verder te laten draaien een signaal van 0,500ms tot 2,500ms nodig is.
    Kan ik op eenvoudige wijze iets aanpassen in de zender om dit signaalbereik te verhogen?
    Ik heb al de handleiding van de zender geraadpleegd en het gewenste kanaal op 140% uitslag gezet, maar daarbij draait de servo niet verder. Verminderen van de uitslag op die wijze gaat wel (vb 40%).

    Ik beschik ook over een Beier-geluidsmodule waarop je een servokanaal kan aanpassen zodat een signaal van 0,700ms tot 2,300ms naar de servo gestuurd wordt, maar ik vrees dat dat niet voldoende zal zijn om de gewenste 280° te halen.
    Dank bij voorbaat voor het advies,
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Standaard kan dit inderdaad niet, je zult de elektronica behoorlijk ingrijpend moeten wijzigen.

    Je kunt echter ook een standaard servo gebruiken en deze een paar tandwielen laten aansturen, hierdoor kun je de geschutkoepels net zo ver laten draaien als je wilt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de reactie Arnoud,. Dat heb ik bij een medebouwer ook gezien, maar mijn technische vaardigheden zijn te beperkt om een "tandwielkast" in elkaar te steken :(
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dan zou je eventueel nog voor een 360 ofwel een continue draaiende servo kunnen kiezen.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als je met "servo stretcher" googled komen er wel wat apparaatjes in beeld, maar allemaal met "maar" 180 graden totaalbereik.
    Bij DEZE wordt wel een range van 500-2500 microseconden genoemd, maar waar komt jouw informatie vandaan dat dat overeenkomt met 2x140 graden?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De 280° servo's die ik heb hebben geen eindpunt en zijn dus eigenlijk continu draaiend, maar zonder passend aanstuursignaal draaien ze maar zo'n 145° totaalbereik.
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    dag Max, Deze lijkt me inderdaad interessant, perfect zelfs :) . Ik wou dat ik er één kon proberen voor ik bestel, want 4 geschutstorens = 4 "servo stretchers, tenzij ik 2 servo's aan één stretcher mag hangen, voor een synchrone draaibeweging per 2 torens. De verzendkosten zijn echter niet betaalbaar. Bij een proefingave voor 2 stretchers, rekenen ze 87$ aan verzending alleen :stout: Maar ik vind het super dat ik nu weet waar ik naar moet uitkijken, en dat het hoegenaamd bestaat :thumbsup:

    En je zou toch helemaal achterover vallen als het product binnen komt en er staat op "Made in China" :)

    Op de site waar ik de servo's bestelde stond dat het aangegeven bereik bereikt wordt met een signaal van 0,500-2,500ms, vandaar :)
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    @max z De zelfde toestelletjes gevonden bij Robotshop in Nederland, iets duurder, maar de verzendkosten zullen een fractie zijn dan van uit de US. Net gecheckt: 8,49 euro.
    Alleen, niet op voorraad, verwacht op 16/09/2021, dus ik kan er nog een nachtje over slapen of ik deze investering wil doen, en dan in de gaten houden of het effectief terug op voorraad komt.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dan vermoed ik dat, zelfs als je een groter puls-bereik weet te realiseren, de servo dan altijd continu gaat draaien. En daar heb je voor jouw toepassing niets aan, omdat je dan je geschutskoepel nog steeds niet verder kan laten draaien én laten stoppen in die positie!

    Ik denk dat je toch op een tandwieloverbrenging gaat uitkomen. Ik heb zoiets al eens ontworpen voor een geschutskoepel op een vliegtuig en als prototype uitgevoerd in 3 mm triplex (ook de tandwielen, komt toch nauwelijks kracht op) en een holle 6 mm dia. aluminium as:

    Schermafbeelding 2021-09-05 om 11.11.56.png

    De servo is een "gewone" Corona CS-929MG.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Prachtig ontwerp, mocht er nu iemand dit kunnen 3D-printen, zou de max zijn :)
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Nog een klein aandachtspunt, het is niet de bedoeling dat de toren volledig bakst in 0,16 sec. en een tandwieloverbrenging zal de snelheid nog doen toenemen :(
    Servovertragers heb ik al, maar de laagste snelheid is toch wel op het randje , het mocht nog wat langzamer gaan.
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Even een arduino programmeren lijkt mij het eenvoudigste. Deze kan het 1000-2000 microseconden sognaal omzetten naar 500-2500 en je kan dan meteen de vertraging erin programmeren.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Interessant!
    Het kan dus mechanisch en elektronisch geregeld worden.
    Nou nog zien dan je een van beide manieren eigen maakt
    Succes!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb een arduino sketch beschikbaar, deze bedient de geschuttoren helemaal automatisch volgens een voorgeprogrammeerd schema, en met aangepaste snelheden. Met je zender aan- en uit te schakelen, waarbij het kanon automatisch naar de ruststand toe loopt. Daarbij worden ook nog twee servo's bediend die de twee stroomlijnkleppen bedienen (op een vliegtuig), maar die hoef je niet aan te sluiten. Eventueel pas ik de sketch wel aan, maar je moet zelf de het Arduino bordje programmeren en alle aansluitingen voor de servo's maken.
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik wil het wel printen voor je, maar dan moet ik wel de maten hebben en het aantal tanden van beide tandwielen.
    Grt peter
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor al de suggesties, en @Peter58 voor het aanbod.
    Vermits ik bij de beweging het bijhorende geluid wil horen, ga ik eerst eens proberen wat ik uit mijn soundmodule van Beier kan krijgen. Dat programmeren wordt al een hele kluif, maar ik heb alvast het programma terug op de PC gezet. Het was zo lang geleden dat ik die nog gebruikt had, dat die nog op de vorige PC stond.

    Van Arduino heb ik jammer genoeg geen kaas gegeten, hoewel ik besef dat de mogelijkheden daarvan quasi eindeloos zijn.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer de servo het mechanisch aan kan is het ook mogelijk de uitslag te vergroten door weerstandjes met de juiste waarden tussen de buitenste draden naar de potmeter te solderen.
    De potmeter moet dan verder draaien om de juiste terugkoppel spanning te leveren.
    Hiermee is een uitslag van ± 125° dus 250° totaal zeker haalbaar. Sommige potmeters kunnen een iets grotere slag aan en misschien kan je de 270° halen.
    Deze beperking van de uitslag van de terugkoppel potmeter is ook in het geding wanneer je het met een puls stretcher probeert.
    Niet alle servo electronika werkt met pulslengtes die <900 mS of >2100 mS zijn.
    De mechanische oplossing is natuurlijk ook mogelijk en bied eventueel nog meer uitslag.

    Als je het electronisch wil, en het niet zelf kan, pas ik met plezier je servo aan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag Rick,
    Uw aanbod is zeer aanlokkelijk, maar hoe kunnen we dit praktisch regelen?
    Op 2 oktober ga ik naar de ontmoetingsdag voor historische scheepsmodelbouwers in Hillegom.
    Gauda is niet zo ver uit de baan.
    Misschien wil je de historische scheepsmodellen wel komen bekijken in de namiddag, anders kan ik op de terugweg bij jou langs komen.
    Het gaat wel om 4 miniservo's type DM-S0090D van Do..MAN HOBBY.

    Bij voorbaat dank.
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als ik dat type servo opzoek, kom ik HIER op uit. Dat is volgens mij een servo die ALLEEN MAAR continu kan draaien (met verschillende snelheden), gezien het videootje waarbij dat te zien is.
    Er zit dus zeer waarschijnlijk GEEN terugkoppel-pot in, en de modificatie die Rick wil uitvoeren zal dus niet lukken!
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de reactie.
    Ik heb hem hier besteld
    https://www.aliexpress.com/item/1005002986376987.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.4635747559isRk
    Het is dezelfde servo, maar met een ander verkoopspraatje.
    De servo-arm kan, losgekoppeld, inderdaad volledig rond gedraaid worden, maar als ik hem gewoon op een ontvanger aansluit, op een proportioneel aangestuurd kanaal, draait de arm proportioneel mee met een maximale uitslag per richting van ongeveer 75°, dus 150° in totaal, zonder neiging om door te draaien.

    Alle bedenkingen zijn welkom, want hiervan heb ik niet echt kaas gegeten, Gauda of andere :)
     

Deel Deze Pagina