Hoe kan ik mij voorbereiden op een 1ste sleepje

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Justus, 23 aug 2015.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De eerste vluchten met de Pawnee zijn een feit!

    Ik denk dat de tussenstap van een laagdekkertrainer, tussen de FunCub en de Pawnee, zeker een verstandige was waardoor ik er vrijwel probleemloos mee weg vloog.

    Een heerlijke kist met een heel mooi vliegbeeld (smaakgevoelig natuurlijk) en hele prettige, goedmoedige, vliegeigenschappen. Ik had grote moeite het overtrekgedrag te achterhalen want dat doet hij bijna niet.

    Langzaam en laag vliegend, wat ik kennelijk erg leuk vind om te doen, is hij op zijn mooist om dan flink gas te geven en met een mooie propellorbrom weg te klimmen....Ik ben erg blij!

    Maar nu de reden van dit topic:

    Ik vlieg vaak alleen en daarnaast is er op mijn club volgens mij nooit gesleept en geen overdraagbare sleepervaring aanwezig. (er zijn er een paar niet vies van experimenteren dus dat komt nog wel) maar zijn er dingen die ik los vliegend kan oefenen om mij op slepen voor te bereiden?

    Ik heb de vluchten tot nu toe gebruikt om het overtrekken op te zoeken, te herkennen en op te vangen en rollen en loopen kon ik ook al niet laten.
    Maar ik vroeg mij dus af waar ik tijdens een sleep extra op moet letten voor wat mijn kist betreft.

    Zoals bijvoorbeeld een bepaalde manier van bochten vliegen of met zo min mogelijk vermogen kunnen klimmen.

    Ik zal zeker ook proberen bij wat vliegmaatjes met sleepervaring in de leer te gaan maar zoals gezegd zal ik vaker alleen vliegen dan samen.

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg


    Zo dan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gewoon doen
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Graag Japie! Maar dat is nu net het hele eieren eten: Ik vlieg door de weeks op onregelmatige tijden........Kan jij, vrijdag t/m donderdag tussen 12 en 19uur, met een uur notice in Zwartewaal staan? :)
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Justus,
    Als je zorgt dat je netjes kunt vliegen kun je daarna niet veel meer voorbereiden. Veel rondvliegen en zo rustig en constant mogelijk vliegen. Ik zie in jouw maidenfilmpje wat "woeste" koersveranderingen (en een jumpstart"). Dat zijn de dingen die je met slepen niet kunt doen. Alles moet geleidelijk, beheerst en rustig gaan. Heel saai, maar veel startjes doen, en oefenen op een lange rustige aanloop waarbij je met je richtingsroer zorgt dat je rechtuit blijft rijden. dan geleidelijk klimmen en ruime, klimmende bochten vliegen waarbij je stijgsnelheid constant blijft.
    Zorg ook dat je toestel goed is uitgetrimd; dat het op kruissnelheid met een contstante snelheid rechtdoor vliegt zonder dat jij hoeft te corrigeren. Als je dan iets gas bij geeft moet het toestel rustig gaan klimmen, maar ook weer zonder dat jij correcties hoeft te doen.
    Tijdens het slepen is het erg lastig als je de hele tijd moet werken om de boel stabiel te houden.
    Dan komt het goed.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Eerste start in dat filmpje leek inderdaad nergens op......in mijn verdediging was dat de allereerste start met de Pawnee en ik wist nog niet hoe hij z'n staart op tilt en wanneer hij los komt.

    Jouw antwoord is wel wat ik wilde weten......starts en landingen vind ik totaal niet saai om te doen en ik ga je tips gebruiken!
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    haha, zo was de opmerking over je start ook niet bedoeld. Maar waar veel sleepvliegers erg aan moeten wennen is dat de start veel trager gaat. Je moet langer rijden en na de start net boven de grond blijven tot de zwever boven je uit is geklommen. Pas dan kun je rustig gaan klimmen. Als jij omhoog gaat voordat de zwever voldoende snelheid heeft en je hem optakelt kan het rap mis gaan.
    Je kunt dat ook solo prima oefenen door met weinig gas een "schaal-start" te maken, als je me kunt volgen. Nu ik dat zo zeg, je moet eigenlijk je hele vlucht als een schaalmodel proberen uit te voeren. Ik denk dat dat het slepen het meest benadert. Dus starten, uitklimmen, rondjes vliegen en afronden met een mooie landing. Kleine uitslagen gebruiken kan daarbij helpen.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik snap hem: niet boenderen maar netjes vliegen is het devies!

    Waar ik die eerste start van schrok was de staart die onverwacht snel omhoog kwam. Als reactie gaf ik een tik up en kwam hij zo wild los.
    Achteraf denk ik dat ik iets te snel meer gas gaf waardoor dat gebeurde. De andere starts ben ik veel voorzichtiger gas gaan geven.

    Met een beetje flaps komt hij nog soepeler los maar ik zie slepers dat nooit doen dus daar zal ik ook voorlopig ook maar even vanaf blijven.

    Landen met flaps is wel geweldig! Afgelopen donderdag kort na elkaar met beide kisten gevlogen en hij komt met flaps langzamer binnen dan de Blade!
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En met sleeplijn starten, desnoods met een handdoek erin, en daarmee oefenen. Kun je ook meteen het afwerpen oefenen.
    Je mag ook altijd naar Vught komen om mij te slepen hoor :), ik maak wel tijd!
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb met de funcub ook gespeeld met dingen slepen, zoals een vlaggenwimpel, maar daar merkte ik vrij weinig van.

    Loopings en kleine vlakke 8jes zagen er wel erg grappig uit :)
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Justus .

    Heel simpel , heeeeel veeeel vliegen met de pawnee en niks anders tot dat je de kist kent en de kist ook zo afgesteld is zoals jij hem hebben wilt . En vooral ken de overtrek verschijnselen en je overtreksnelheid . Tevens vliegen in winderige omstandigheden . Voor de rest breng rust in je vliegbeeld zoals Arjan omschreef .
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Justus.
    Hoeveel vermogen zit er op de pawnee?
    Als je het op prijs stel wil ik wel eens naar je toe komen met een zwever.
    woensdag ochtend, vrijdag, zaterdag en zondag kan ik niet voor de rest bijna altijd.
    Ik heb een fox van 3 meter.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met een 16x8 rond de 1300W maar zit er net mee over de grens van de motor.
    Ik heb net een 15x8 besteld en zal daar opnieuw mee meten.

    Ons veld is naar mijn mening niet echt geschikt om het te leren. Door de omliggende bomen en een paintball vereniging pal naast de deur is de vliegruimte beperkt en met een beetje wind erg turbulent. Ik kan beter een keertje jouw kant op komen voor een workshop ;-)

    Die van Richard kwam net iets te vroeg (en in een werkweekend) maar had een mooie dag geweest!
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vlieg in Wijk en Aalburg dat is niet net naast de deur, als je dat niet erg vind kunnen we een middag oefenen.
    Het is voor mij overigens ook 2 1/2 uur rijden heen en weer.
    Het vermogen is meer als genoeg.

    Zorg voor een goede 4 mm dikke en 30 meter lange sleeplijn (ik zal de mijne ook meenemen)
    En vislijn lusjes ik gebruik 1 mm dunner mag wel (gebruik aan de sleper kant een iets dikkere)

    Ik gebruik aan de sleper kant altijd blauwe isolatiebuis (die is wat stugger als de grijze)
    Dit beschermt en je kist en voorkomt dat je lijn tussen je richtingsroer komt.
    Aan de zweverkant doe ik altijd een halve meter voor het einde een witte lap.
    Deze heeft 2 doelen 1 je zie of de zwever heeft losgekoppeld en 2 de lijn blijft horizontaler bij de landing van de sleper.
    Hierdoor heb je een kleiner risico bij het droppen van de lijn dat hij ergens achter blijft hangen.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Justus,
    Niet te ingewikkeld maken, en beginnen met een niet al te grote zwever op sleeptouw :)
    Een beetje wind helpt, dan maak je de eerste sleepjes gewoon rechtuit tegen de wind in. Vinger aan de ontkoppelschakelaar, zodra het sleepspan onrustig wordt afkoppelen, dan komt het goed.

    Gerben
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij zit Raymond bij je om de hoek, die heeft redelijk wat sleepervaring..
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Laat maar weten wanneer je naar Wijk gaat, kom ik ook wel met m'n BOT (als dat mag Bertus?), die is lekker licht.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind het prima.

    Misschien gelijk naar Vught gaan?
    Ik moet toch rijden en Justus ook als hij wil.

    Het slepen stelt weinig voor hoor.
    Als je een model heen kan sturen waar jij wil kan je slepen ook.
    Bij ons op de club heb ik het pas ook iemand geleerd.

    Zoals Gerben al zei zo gauw je gaan slingeren of wat dan ook losgooien.


    Met mijn smartphone verstuurd
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kom ook graag eens een keertje naar Wijk en Aalburg!

    Ik ga in ieder geval met de huidige tips aan de slag. Eerst een nieuwe ontvanger-accu regelen zodat ik komende week verder kan.

    Allen alvast bedankt voor de input!
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vught kan ook.....Ik ben niet vies van een stukkie rijden.

    Ik ga dan voor die tijd wel even op zoek naar extra accu's......heb nu maar 2 pakketten en dan ben ik snel uitgevlogen.........komt goed!
     

Deel Deze Pagina