Hoe kan ik mij voorbereiden op een 1ste sleepje

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Justus, 23 aug 2015.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Rustig aan.
    Het accu tekort probleem ken ik ;)
    We hebben op het veld geen 220 maar ik kan wel loodaccu's meenemen tzt.
    Zelf vlieg ik nu met 5 vliegaccu's en 4 laders en 8 loodaccu's.
    Kan nu continu slepen.
    Welke stekkers gebruik je in je vliegaccu's?
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nu nog deans....Maar die schijnen niet meer dan 50A te mogen hebben en daar ga ik nu bij vol gas overheen.

    Ik wilde mij morgen bij de modelbouwwinkel laten voorlichten wat beter is.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die hebben ze in de winkel ook, denk dat ik daar maar wat van mee neem dan.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met een doekje smeer ik voorzichtig altijd even wat wd 40 op het kunststof.
    Ze gaan dan wat prettiger in en uit elkaar.

    @ Edit wegens het erg slecht vinden van draadjes op het huidige forum, weet ik niet, of ik op tijd een vraag over een datum kan zien.
    (kan mijn eigen draadjes al bijna niet terug vinden laat staan die van een ander)
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er zitten nu xt90's op de accu's, zijn wel groot maar ze gaan ook ff en stuk makkelijker dan de Deans-stekkers zeg!

    nieuwe ontvanger accu (sub-c 2400mah), zit er in, de vario/gps telemetrie module heeft een plekje (voor de gadget-nerd die er stiekem een beetje in mij schuilt)

    Electronic Air module is onderweg om straks de celspanning op de zender af te kunnen lezen

    Duimen op geschikt weer komende week!
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Oh....we zaten tegelijkertijd te typen.

    Ik heb nog geen datum gevraagd of gezocht.....eerst zelf nog wat meer accu's leeg knuppelen!

    Wat voor problemen je met het forum dan? Ik merk, afgezien van iets ander uiterlijk, weinig verschil
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Mocht naar Vught willen komen, dan wil ik wel iets voor je betekenen. Ik kan namelijk ook door de weeks, maar dat wist je al... ;)
     
    jve vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met de mededeling: "Na je eerste succesvolle sleep heb je recht op je eigen sleepdraad" kreeg ik afgelopen maandag het volgende overhandigd:
    [​IMG]

    Het moge duidelijk zijn......ik heb mijn eerste sleepjes gedaan!

    Ik heb vorige week Arjan benaderd of ik een keertje mocht gastvliegen op de heide om in iets ruimere omgeving wat knuppeltijd te maken met de Pawnee. Maandag hebben we met een klein groepje afgesproken en mij werd medegedeeld dat ik dan ook wel meteen iets de lucht in moest gaan trekken!

    Na eerst een paar rondjes om de vingers los te knuppelen was het zo ver en bood Arjan zich aan als vrijwilliger om zijn 3,5 kilo ASK-18 de lucht in te laten trekken.

    Ik moest even slikken aangezien ik niet echt weet wat de Pawnee kan maar Arjan verzekerde mij dat het een licht te slepen kist is en dat het helemaal goed ging komen.

    Dus....oplijnen.....nog 1 keer diep ademhalen.......

    Alle twijfels over de Pawnee verdwenen snel achter de wolken en met goede instructie van leermeester Arjan de ASK in 1 minuut en met slecht 1 bocht op zo'n 200mtr af weten te zetten.........wat een kick!!!!

    De rest van de dag nog enkele sleeps gedaan met zowel de ASK van Arjan als de geweldige Countryman van Jacob. De Pawnee had er geen enkele moeite mee en ik heb hele leerzame vluchten achter de rug waar we toch enkele keren vervroegd los moesten koppelen. Orientatie, iets te stijl klimmen, een keertje onverwacht lage bewolking.....maar geen enkele keer echt grote gevaren omdat we beiden continue aan het praten waren over wat we doen....linker bocht, rechter bocht, iets sneller, iets steiler, te steil, blijven klimmen......ik zie het niet...los!!........allemaal gecontrolleerd en duidelijk en ik heb geen moment het idee gehad dat een van de kisten in gevaar is geweest. Zoals ik zei...voor die tijd werd er gewoon los gekoppeld en kon de vlucht gewoon afgemaakt worden.




    Een geweldige middag!!!
     
    serge pot en jve vinden dit leuk.
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Gefeliciteerd.:feli:

    Johan.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ging perfect! Alleen heb ik een Ka-8b, geen ASK18
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben niet zo thuis in die types....het was dit of "dat grote gele ding van Arjan"
     
    Japie.G, serge pot, vissermax en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hoeveel vermogen meet je nu uit die pawnee? En weet je ook de opgeleverde trekkracht?

    Ik vind een 2,5k kist achter mijn mentor altijd al eng, maar als ik dan zie hoe makkelijk ik dat vervolgens omhoog takel.. Ik denk dat ik mijn mentortje te laag inschat op dit gebied. Mijn mentor verstookt bij volle accu statisch 1,3kw
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Pfieuw!......ben je niet bang dat je die schuimromp in 2 stukken trekt met dat vermogen?

    Ik heb ongeveer 1100W, rond de 50A op 6S, en de 3kg Countryman en 3, 5kg Ka-8 gingen er goed mee omhoog. Niet in 1 rechte lijn verticaal natuurlijk!
    Maar met slechts 1 bocht, in ongeveer 1 minuut, naar zo'n 200 meter, veel hoger ging die dag niet i.v.m. de laag hangende bewolking
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb net nog even gekeken, hij weegt 4,2kg hihi
     
    vissermax vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Boefje!......dus ik moest Terrence teleurstellen omdat ik zijn 4kilo Astir nog even te hoog gegrepen vond terwijl het eigenlijk wel gekund had??
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou dat weet k niet. Mijn Ka-8 vliegt véél langzamer, dat sleept voor jouw Pawnee makkelijker dan een snelle kist. Gewicht zegt niet alles. De Astir heeft een veel hogere vleugelbelasting. Persoonlijk zou ik er even mee wachten tot je het echt in de vingers hebt.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb je ook helemaal gelijk in........eerst zorgen dat ik goed door die bochten kom!
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahaha nouja het gaat al een hele poos geweldig! Heb wel carbon motorschot en motordragers gemaakt. Das wat sterker en torsie stijver dan de originele plastic zooi. Zitten niet eens stickers op die mentor omdat ik ook dacht dat jet wel snel afgelopen zou zijn met die kist

    Maar ik lees t al, ik kan gerust wat zwaardere kisten proberen. Uiteraard is het een en ander ook afhankelijk van de vliegeigenschappen/vleugelbelasting van de achterhangende zwever. En ook ik blijf het vliegen van ruime stijgende bochten lastig vinden. Hoe zwaarder de zwever hoe lastiger dat zal gaan lijkt me?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat klopt. Als de zwever zwaarder/sneller is heb je minder over. Zodra je te steil gaat valt de combinatie dan stil. Als je per ongeluk daalt loopt een snellere/zwaardere zwever ook direct op je in.
    Hoe lichter de zwever, hoe steiler je kunt slepen zonder dat er problemen ontstaan.
    Dat gezegd hebbende leer je eigenlijk beter slepen met minder vermogen of zwaardere zwevers omdat foutjes direct gevolgen hebben.
    Het loskomen en de eerste klim rechtuit gaat over het algemeen prima, pas als je hoger bent en bochten gaat maken komt het aan op je stuurmanskunst.
     

Deel Deze Pagina