Hoe kan je een propeller beschermen bij de landing?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Ik heb al een aantal kapotte propellers, kromme propmeenemers en gebroken motorsteunen doordat de prop als eerste beneden was; mijn toestellen hebben geen landingsgestel.

De zachte (oranje) GWS propellers werken, maar de "echte" props vliegen toch een stuk beter.

Ik zag op een foto van een slowflyer dat de propeller met elastieken vast zat. Gaat dit ook met een Speed 600 of zij de risico's dan te groot dat de prop eraf komt? Kun je hiervoor setjes kopen? (Bij Quartel iig. niet)

Heeft iemand nog andere lichtgewicht oplossingen om de prop horizontaal te krijgen voor de landing? Ik heb zelf al eens zitten denken aan een oplossing waarbij een zacht rubberen staafje in de draaicirkel wordt gestoken op het moment dat het gas dicht is. Dat kan met een lichte servo of een trigger mechanisme met wat electronica (balpen).

Dat een klapprop werkt is duidelijk, maar zo iets vind ik leuk voor op mijn zwever..

Ben benieuwd,
Marc

Hoi,

Bij de Robbe Ranger elektro zwever zit een vaste prop die op een soort kogelkop zit waardoor hij weg kan draaien bij de landing. (geen klapprop) Dit model vliegt met een speed 600 misschien dat je eens wat ideen op kan doen aan de hand van deze constructie.

Mark

Marc Bolier zei:
Ik zag op een foto van een slowflyer dat de propeller met elastieken vast zat.
Noemen ze een "propsaver", lijkt mij niet ingewikkeld zelf te maken.
propsaver_02.jpg

Lijkt me voor een sp600 alleen een kwestie van sterkere elastieken in vergelijking tot een slow/parkflyer...

Wat gebeurd er als een grote prop in zijn geheel los schiet? Wordt het een kogel projectiel of flappert die gewoon eraf en is de snelheid er snel uit?

die schiet weg, EN HARD.
de elastieken oplossing is mooi voor park en slowflyers maar aboluut niet geschikt voor een speed 600.
als je props blijft breken, dan een klapprop gebruiken, en uitzweven met motor uit.

Satoer zei:
Wat gebeurd er als een grote prop in zijn geheel los schiet? Wordt het een kogel projectiel of flappert die gewoon eraf en is de snelheid er snel uit?
Zoek dekking en probeer het :lol: ?
Mij lijkt dat het afhangt van de draaisnelheid (als hij snel draait, krijg je een frisby-effect lijkt me, snel draaien, maar langzaam dalen (of stijgen!)), en als hij nauwelijks draait, en veel snelheid krijgt, zal hij een liever ontweken projectiel worden :?

Ik bedenk ook maar wat, misschien is het waar? :wink:

@Satoer, ik denk ook dat de snelheid er al snel uit zal zijn maar de prop zal aanvankelijk natuurlijk wel onvoorspelbaar een kant op schieten....

Die prop die op de ranger en ook de robbe cardinal zit is eigenlijk best wel aardig. Door de mogelijkheid van wegbuigen zelfs bij een neuslanding geen probleem.

Klapprop werkt ook op gewone toestellen.

Bij propsavers moet het trouwens best wel stevig vast zitten met elastieken. Als je langzaam buigt moet de prop bijna breken. Bij een tik springt het dan nog wel los (vergelijk het met skibindingen)

Op 600 maat zou mogelijk zijn, maar het is lastig te adviseren hoe groot dat dan allemaal zou moeten zijn. Vermogens al minstens een factor 5 meer dan indoor. 5 keer zoveel elastiek?
Elastiek beschadigt, verouders enz...
Blijft gevaarlijk.

Bij voorkeur dus gewoon klapschroeven gebruiken.

Back