Hoe kan je zelf een gloeiplug maken?

• Topicstarter Topicstarter _monster_beetle
  • Startdatum Startdatum
M

_monster_beetle

Guest
Ik heb een gloeiplug nodig, en ik dacht dat moet zelf te maken zijn. Maar hoe? En hoeveel volt zou ik moeten gebruiken?

Simpel:

Neem een stukje staf (staal, ca 15mm doorsnede) en zet het in de draaibank.
Draai het voorste gedeelte af tot de juiste buitendiameter en snijd het draad erop (let wel op, ik geloof dat het unf-draad is, dus houd er rekening mee dat je de goede beitel of snijplaat gebruikt!)
Boor een gat van ca. 3mm doorsnede door de staf (afhankelijk van het type plug dat je wilt maken kan dit iets meer of minder zijn)
Haal het materiaal uit de draaibank en frees aan de achterkant een zeshoek, zodat je plugsleutel erop past.
Daarna pers je in de achterkant een stukje isolerend materiaal (ik geloof dat dit keramiek is), met een gat van ca 1,5-2mm. Hier komt het pennetje in waarop je later de + van je gloeiplug accu aansluit.
Maak daarna van platina-draad een spiraal (doorsnede van de spiraal en dikte van de draad weer afhankelijk van het type plug dat je wilt maken)
Deze puntlas je enerzijds aan het pennetje en anderzijds aan het huis van je gloeiplug.

Klaar!

Je kunt er natuurlijk ook eentje kopen voor een paar euro :wink:

hoeveel volt zou ik moeten gebruiken op zo'n gloeiplug?

ik bedoel hoeveel volt batterij moet op zo'n zelf gemaakt ding zetten?

Ik bedoelde trouwens zo'n soort ding :oops: :
glowdriverlader.jpg

of iets met dezelfde functie als dat

(had dit beter allemaal in 1 bericht kunnen zetten :P

Ik ga er nu maar vanuit dat je een aansluitklip voor een gliepug bedoelt en niet de plug zelf :lol:

Je kunt het op velen manieren doen maar het komt op het volgende neer. De plug moet van stroom worden voorzien. Dit betekent dat de punt het ene aansluitpunt is en het huis van de motor het tweede aansluitpunt. De spanning is 1.5 volt. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van een 2 volt loodaccu cel. Maar officieel is dit net ff te veel van het goede. Dit zou je kunnen oplossen door een ange kabel te gebruiken. iets van een meter komt in de richting.

Een Klem wordt ook wel eens als wasknijper model verkocht. Aan deze "wasknijper" zitten dan 2 strips metaal. De ene strip komt op de punt van de plug. De tweede tussen de koelribben van de motor. Beide strips via een kabel verbinden met een pool van de accu en klaar is clara.

Dit zou na te maken kunnen zijn met behulp van een wasknijper.

Groetjes

Mark

Ok bedankt ik ga daqn eens zoiets zelf fabriceren, want dat is tach niet zo moeilij naar mijn idee.

je kunt ook een kroonsteentje pakken, hier beide schroeven helemaal eruit draaien, dan valt ijzer (koper of van wat voor materiaal het ook mag zijn) eruit, dit schroef je met de ene kant aan de punt van de gloeiplug vast, en andere kant een dradje, en dan heb je je plus, de min kun je ergens aan de vele schroeven van de motor vastmaken

Back