hoe kom ik nou aan een leuk (scale?) indoormodel?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door jan brilman, 1 feb 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Binnenkort is die meeting in Vianen.

    Hartstikke leuk, alleen maar kijken ook, maar natuurlijk is het veel leuker om ook zelf iets te vliegen te hebben en mee te doen!

    Maar waar kan ik nou een leuk ding kopen?

    Ik zoek (een) model(len): .
    - plm. 60 - 70 cm
    - (A)RTF, dwz. met motor, ESC, servo's ingebouwd
    - mag best iets schuimachtigs zijn
    - waarbij ik m'n eigen zender (ontvanger?) kan gebruiken
    - bij voorkeur (semi) schaal (Piper, Porter, dat soort dingen), om rustig mee rond te vliegen

    Veel van wat ik zie bij de Hobbykings en Staufenbiels van deze wereld voldoet daar niet aan . . .

    (Of kijk ik niet goed?)

    Zijn er andere leveranciers die dat wel hebben?

    Bedankt!


    jan.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Er is van alles te koop en zelf bouwen is in deze categorie in een weekend te realiseren.
    Depron of foamboard zijn meest geschikte bouwmaterialen.
    Je moet wel weten waar je naar moet zoeken.
    In het algemeen is dat alles met een spanw tussen 1/2 en 1 meter met een zeer lage vleugelbelasting geschikt en het moet goed wendbaar zijn.
    Een voorbeeld is de Lazy bee of aanverwant model.
    Er is een overvloed aan mogelijkheden.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=74bb0e5b8575d50e582c28daed39f208&t=1333878
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Bedankt, daar is inderdaad HEEL veel te zien . . .

    Maar is toch allemaal zelf bouwen (als ik het goed zie).

    Als ik tijd had en verder niks om handen ging ik gewoon een Guillows kit oid. bouwen en ombatterijen naar RC.

    Maar dat heb ik niet, daarom zoek ik iets in de (A)RTF-hoek . . .


    jan.
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat begrijp ik maar er is genoeg te koop maar omdat ik alles zelf bouw kan ik het niet zo even op noemen.:(
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Okay!

    Ik wacht het rustig af . . .


    jan.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb nog een fokker dr-1 liggen die weg mag, is op ontvanger en lipo na vliegklaar. Verder nog een bouwdoos van een Sig Demoiselle........maar of die weg mag weet ik nog niet, hangt van het bod af.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Meneer Antonin Alfrey uit Tsjechië maakt erg mooie kits.
    Hij vliegt zelf graag indoor vrije vlucht en wint in alle schaal-klassen met subliem gebouwde modellen.
    https://www.alfamodel.cz/

    Ik geloof dat er ARF modellen en kits tekoop zijn. Ik heb nu een kit liggen van een MACCHI C.202 FOLGORE.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ha, een draadje naar mijn hand :)
    Ik heb al redelijk wat "schaalmodelletjes" gemaakt voor indoor

    in EPP:
    Wilga en Decathlon (gewoon kruismodel zoals je zoveel ziet). De Wilga vloog geweldig goed en steeg op ... als een Wilga :) De Decathlon was een beetje te klein van spanwijdte en ondergemotoriseerd. Was vliegbaar maar toch geen topper.

    20131224_024356.jpg

    wilga.jpg

    Dit bouw je op 2-3 avondjes af als je een beetje doordoet.

    De Wilga is ondertussen gestript want was volledig uit elkaar gevlogen, en heb jammer genoeg maar 1 foto ervan...

    M'n Focke Wulf (ook EPP, kruisromp) gaat ondertussen ook al een eindje mee. In tegenstelling tot de meeste verkrijgbare warbird indoormodelletjes is dit wel een laagdekker (en geen middendekker). Vliegt geweldig en heeft een echt warbird gevoel. Snel rollen en acro ga je er niet mee doe en voor een looping heb je een hoge hall en ballen nodig maar snelle scheervluchten laag boven de vloer zijn gewoon geweldig.

    Hier zat er wat meer werk in, ook omwille van het schilderen. Pak een avond of 4-5.

    De spitfire op de foto is acrobatischer, en ook lichter. Maar een middendekker...
    12310061_781293591998075_7753678977965531901_o.jpg

    En dan m'n depron modellen: in feite is depron veel geschikter voor een mooi schaalmodel, zeker als je met een "echte" romp wil werken maar zoveel fragieler natuurlijk...

    Twee jaar geleden bouwde ik m'n pilatus porter (niet de turbo porter). Heeft een Kf profiel en dat doet wel z'n werk. Heeft wel een beetje te zware motor, en has destijds tot vijf servo's! (er zat ook een dropluikje in...).
    Vliegt zeer goed maar moet snel gevlogen worden of anders dwarrelt hij eruit... maar dat heeft met de te zware motor te maken. M'n lipo zit onderaan het toestel achter het CG, stel je voor... (dus bij een Turbo porter ging dit ongeveer aan de staart zijn ;-) )
    Bouwt an sich heel snel (want een doosromp, heb je zo uitgesneden en in elkaar gelijmd)
    Op 3-4 avonden heb je het voor elkaar.

    20140213_015703.jpg

    En dan tot nu toe m'n mooiste model: de BN-2 Islander, tweemotorig met volledige Clark-Y vleugel (en dus geen platte vleugel).
    En dat voel je, dit vliegt als een echt modelvliegtuig. Ik weet niet hoe het exact uit te leggen maar het voelt gewoon 'anders' aan.
    Met dit model heb ik wel m'n bekijks :)
    Helaas is de bouwtijd toch een pak groter hier. Een avond of 10 werk.

    12309567_781293631998071_8546672486708115087_o.jpg

    Mijn vuistregels:
    Al deze toestellen zijn gebaseerd op plannen die ik vond via Outerzone. Ik hou een spanwijdte aan van 80-85 cm minimum anders wordt het qua vleugelbelasting moeilijk.
    De islander is "zwaar" maar wel een vleugel van 1 m.
    Verder verbreed ik de vleugelkoorde wat. 10-20% Zie je bvb op de Islander foto. En verder vergroot ik uiteraard de roeren (zie naar de Porter, wat een rudder!) of de focke wulf.
    Die brede roeren heb je indoor wel nodig.

    En dat werkt voor mij elke keer. Heb nu wel al wat ervaring met indoorvliegen (en ik vlieg heus niet alleen deze schaalmodelletjes, merendeels zelfs een gewoon acro 3-D EPP ding) maar toch
    Vleugel wat breder maken,
    roeren voldoende groot maken

    Een model bvb die ik NIET goed kreeg was deze Fournier RF-4. Was heel licht maar wou gewoon NIET vliegen. Zweefde mooi uit bij een handstartje dus CG zat goed. Power genoeg om op te stijgen dus dat zat ook goed. Maar gewoon te weinig autoriteit op de roeren (was ook alleen maar rudder en hoogte).
    20131221_013832.jpg
    Volgend jaar wil ik opnieuw een Fournier proberen maar dan MET rolroeren en grotere roeren en dat zal waarschijnlijk wel werken dan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Iedereen bedankt voor de input!

    Zag zelf bv. nog deze: [URL]http://www.stevensaero.com/[/url]

    Vliegmaat waarschuwde wel: wil jij met een schitterend schaalmodelletje tussen al die rondraggende depron 3D-kisten vliegen? :hammer:

    Beter van niet . . .

    Daar heeft 'ie wel een punt . . .


    jan.
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een beetje goed overleg tijdens indoor meeting moet daar wat aan te doen zijn.
    Even niet vliegen en kijken naar dat speciale ontwerp van je collega piloot heeft ook zijn charme.
    Even het een en ander zo organiseren dat het past bij het aanbod van modellen.
    Zo gaat het bij ons ook.:thumbsup:;)
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij sommige indoorfly-ins kan dit zeker wel! Je krijgt dan een speciaal slotje met enkel wat schaalmodellen. Als iedereen dan z'n circuitjes vliegt is de kans op midair klein. En natuurlijk ook wel allemaal een beetje kijken he. Op onze indoor fly-in heb ik toch enkele malen kunnen vliegen met de bovenvernoemde modellen. De rest van de dag was met een constant snappende en torquende EPP 3-D kist :D
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Wat Dries schrijft is eigenlijk een soort van ideale situatie. Een mooi model waar je graag voorzichtig mee bent en waarmee je vliegt gedurende een rustiger moment (een tijd slot voor dat type vliegtuig) en vervolgens zelf ook een ragmodel hebben om steeds flink vliegtijd te kunnen maken. De kosten van de modellen vallen alleszins mee. Kost even tijd ..... maar dan heb je wat!

    groet,

    Erik
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Is er ergens een site/overzicht van de gebruikte micro-rc set-ups die in (heel) kleine RC-modellen gebruikt worden?

    Als ik 'Micro RC' google ik zie bv. de die Spektrum receivers/ESC/servo's langskomen, maar dat moet weer met een aparte zender? . . .

    Ingewikkeld! (Voor wie daar niet in thuis is . . . )

    Of gewoon bij HobbyKing van alles bij elkaar sprokkelen?


    jan.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Neen hoor, kun je met een gewone Spektrum bedienen. Wel even opletten: de nieuwe Spektrums ondersteunen DSM2 niet meer! Veel van mijn indoorontvangers zijn nog DSM2. Gelukkig heb ik een iets ouder type en kan m'n indoorspullen daar probleemloos mee besturen.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Dat noem ik een aparte zender, want ik heb Robbe/Futaba . . . ;)


    jan.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er bestaan ook indoorontvangers voor Futaba hoor. Maar voor die prijs heb je al een tweedehands bijna nieuw dx6i tje gekocht.
     

Deel Deze Pagina