Hoe komen we anno 2015 aan nieuwe leden?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door jan brilman, 19 nov 2015.

  1. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Net wat TC01 zegt: een open structuur van de club is belangrijk. Wij zitten op een plek waar veel fietsers voorbij komen. Daarvan stoppen er veel om een kwartier te kijken. We spreken ze vaak aan en leggen veel uit hoe eea werkt.
    Ook het jaarlijkse legendarische 'berenvliegen' zorgt er voor dat de oudere broertjes samen met papa geïnteresseerd raken. Na zo'n evenement zie je vaak dat vader en zoon zich aanmelden. We hebben verhoudingsgewijs veel jeugdleden. De jongste heeft onlangs op 9 jarige leeftijd zijn brevet gehaald. Ik denk dat het een natuurtalent is, maar dat moet nu nog gaan blijken.
    Je moet er dus wel energie in stoppen, ze komen niet vanzelf aanwaaien.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je zult begrijpen dat ik dit heel anders zie.
    Ik heb, zo tussen 1965 en 1975, het meeste geleerd van 'oude knarren'.
    Juist doordat zij de kennis doorgaven van 'hoe het geweest was' tot en met de stand der techniek op dat moment, kon ik veel makkelijker instappen en verder gaan waar zij waren gebleven. Ik durf glashard te beweren dat ik zonder mijn voorgangers nooit de modelvlieger zou zijn geworden die ik nu ben. Daarvoor heb ik tot op de dag van vandaag veel respect.
    Geen moment is het in mij opgekomen om van hen te eisen dat zij zich zouden aanpassen aan mijn belevingswereld. Als ik zo nodig iets wil, dan pas ik me maar aan mijn voorgangers aan.
    Zoals het nu wordt voorgesteld is wat mij betreft volkomen de omgekeerde wereld.
    Als de jeugd niet geïnteresseerd is in 'wat er aan vooraf ging' dan is dat hun eigen probleem, wat zich bovendien buiten mijn invloedssfeer afspeelt. Ik ben niet gekend in hun opvoeding en achteraf bijspijkeren is echt geen doen, gaat mijn mentale draagkracht te boven. En dan kies ik dus voor mijzelf.
    Het feit dat ik als instructeur altijd zoek naar de leerstijl van de leerling, maakt dat ik mijn stijl van lesgeven (binnen mijn beperkte repertoire) aanpas. Maar dan moet ik wel een geïnteresseerde, gemotiveerde leerling hebben. Het is niet aan ons, de huidige modelvliegers, om 'iets uit niets te maken'.
    Luchtvaart was tussen 1945 en 1970 een positief, interessant en soms zelfs avontuurlijk deel van de maatschappij.
    Dat is volkomen verdwenen. Daardoor is de instroom van mensen die dat helemaal 'in hun bloed hebben zitten' -de duizenden die uiteindelijk modelvlieger zijn geworden- opgedroogd. Jammer maar helaas.
    Ik maak graag gebruik van nieuwe ontwikkelingen, als deze voor mij verbeteringen betekenen.
    Daar horen multirotors zeker bij. Ik heb nog nooit zulke mooie opnamen van het modelvliegen gezien als juist met multicopters gemaakt. Ik sta er dus echt niet alleen negatief tegenover!
    Maar er is zoveel dat niet meer is dan 'waan van de dag', dat ik me daar echt niet in ga verdiepen.
    Daardoor voel ik me niet 'uitgedaagd', integendeel.
    Dat laatste zie ik als een gevolg van het al helemaal uit de hand gelopen zijn.
    Ik vind dat juist verantwoordelijke, professionele gebruikers wat meer ruimte zouden moeten krijgen om e.e.a. in goede banen te leiden.
    Maar dat de figuren die bijvoorbeeld door een stad of -zo heb ik begrepen- door een bos gaan vliegen, daar meteen uitgeplukt mogen worden. Dezelfde categorie als sommige mountainbikers of halve garen met crossmotoren.
    Moeten ze wel naar een club komen die meer doet dan alleen wat rondscheuren met RFT kistjes.
    De oudere generatie vliegt niet alleen RC, maar is vaak nog allrounder. Heb je niet opgelet toen ze je dat lieten zien? Tja, daar heeft men dus toch wat laten liggen.
    Die kans heb ik gedurende de laatste 30 jaar tot verwaarloosbaar klein zien teruglopen. Wat ik jammer vind, maar ik laat er mijn plezier in het vliegen en het doorgeven van kennis daarover niet door verstoren...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Waarom krijg ik geen reactie dat er gepost is?

    Anyway, ga het allemaal met rode oortjes lezen!


    jan.
     
  4. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Het geld voor de contributie vind ik simpel weg te veel. Ik ben geen lid van een club omdat dat geld liever in de elektronica steek. Waar ik nu mee vlieg kostte, incl. zender, minder om te maken dan de contributie voor een jaar. Verzekering voor mijn motor is per jaar zelfs minder :p

    Wat ook meespeelt is dat ik weet niet helemaal weet wat ik ervoor terug krijg en waar die prijs vandaan komt. Het enige wat mij aantrekt is de ervaring van anderen, zodat ik zelf het wiel niet opnieuw uit hoeft te vinden zeg maar.

    Wat zijn die 5 regels dan precies?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat vindt ik niet mijn taak om dat hier openbaar te maken. Wil je meer weten, neem dan contact op met de bestuurders van de vereniging.

    http://www.rmvv.nl
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ben zelf vele jaren actief geweest in de hondensport, met als hoogtepunt de eerste plaats in de VH2 op het Limburgs Kampioenschap in 1994. De jeugd is denk ik niet direct geintereseerd in shows met honden, ik trouwens ook niet, was voor mij alleen maar noodzakelijk kwaad. de jeugd wil nu kunstjes doen en snappen niet dat de leercurve van een hond 6 weken duurt voordat hij het kunstje snapt, en dat je dan nog een periode moet werken om alles perfect te krijgen.
    Daarnaast traint men vaker veel te lang door, een hond en ook de mens heeft een optimale concentratie spanne van ongeveer 15 minuten daarna zakt het heel snel af. in die 15 minuten moet je goed kunnen werken en daarna met een goede oefening afsluiten.
    Nu train ik een jeugdlid in het f3p vliegen, ook daar merk ik heel sterk dat men teveel en te snel voorruit wil. gelukkig neemt deze jonge wel alles aan wat we hem aanreiken, en zal hij ver komen op deze manier.
     
  7. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Over het stukje kwa honden ga ik hier er niet verder over in, dit doet niets toevoegen aan het topic.
    Grt Rob
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    hoeft ook niet, wilde alleen maar aangeven dat je jeugd niet zo snel meer krijgt, ze willen alles kant en klaar hebben en dan alleen maar zogenaamd 3d vliegen. een fatsoenlijke looping beheersen ze niet, laat staan een rol in rechte lijn met het midden precies recht voor hun. Om te trainen voor F3A of F3P is hun teveel werk en duurt veel te lang voordat ze de figuren eindelijk goed kunnen vliegen en op de juiste plek.

    In alle sporten zie je een teruggang in jeugd, hoe die teruggang te stoppen is niet zo gemakkelijk.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb geen flauw idee waar je mee vliegt, maar OF jij vliegt met debiel goedkoop spul van de prijsklasse "Beverwijk", of de bestuursleden van jouw locale modelvliegclub rijd allemaal in Rolls Royces... (want ik rij ook motor, weet wat een verzekering voor zo'n ding kost...)

    Welke prijs hang jij aan "ervaringen van anderen"? Want persoonlijk vind ik dat onbetaalbaar.
     
    Dick01 vindt dit leuk.
  10. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, ik vlieg zo goedkoop mogelijk. Met een DSX5e die toen €80,- kostte. Elektronica van deal extreme, dus ook dirt cheap. Lipo's heb ik niet meegerekend. Ik ben nu bezig met het maken van een Zlin, met wat betere elektronica. Verder heb ik nog een paar modellen uit de E-flite umx serie. Verder moet alles belachelijk goedkoop omdat ik nog student ben.

    Op mijn profielpagina heb ik een lijstje met wat ik allemaal gevlogen heb.

    Daar hecht ik heel veel aan, anders had ik simpelweg niet leren vliegen. Maar er is uiteraard veel op internet te vinden, kwa ervaringen/reviews, bouwen en vliegtechnieken zelf. Alleen heb ik niemand die mee kijkt en kan vertellen of ik die technieken op de juiste manier gebruik of verbeter punten heeft. Persoonlijk contact is natuurlijk beter dan video's op internet.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Een open cultuur is denk ik het meest uitnodigend voor buitenstaanders en dat moet je kunnen laten zien. Een club met alleen maar echte kisten bijvoorbeeld nodigt niet uit. Ik vlieg zelf veel FPV zowel multicopters als fixed wing en krijg voorbijgangers meteen enthousiast als ik ze een minuutje door m'n bril laat kijken bijvoorbeeld en enige uitleg geef over de techniek erachter. Ik denk dat zo'n soort aanpak werkt en de leeftijd maakt dan niet echt uit.

    Wat wel uitmaakt zijn de kosten, een beetje fpv quad kost je al snel een 400-600€ als je alles moet aanschaffen en dat werkt natuurlijk niet echt in je voordeel tijdens het werven.
    Een FliteTest zweef-schuimpje in elkaar plakken kost je een paar euro aan materiaal; mensen kunnen zo zelf eenvoudig een vliegtuig maken in een korte tijd voor weinig geld en zien direct resultaat. Zo lok je ze snel binnen en dan zijn ze hooked en hou je ze waarschijnlijk ook. De jongens van FliteTest hebben dit aardig goed begrepen en timmeren dus lekker aan de weg. Ze hebben ook programma's waar ze scholen bijlangs gaan en maken kinderen zo enthousiast voor de hobby op een woensdag middag door het ze zelf te laten doen.
     
  12. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Ik ben de penningmeester van de Veendammer Luchtvaart Club uit ehhhh.. ja .... Veendam
    Ook wij zijn de laatste jaren gegroeid, ook hebben wij diverse nieuwe actieve leden bij de club gekregen
    en ja ook jonge leden, Ik lees hier dat het een kwestie van geld zal zijn, dat is volgens mij een deel van het probleem
    ons lidmaatschap is 75 euro per jaar excl. de afdracht van de KnvvL welke ik erg hoog vind namelijk 46 euro per jaar
    het is heel goed dat de Knvvl er is maar die 46 euro vindt ik heel erg veel, ik vertel het bedrag altijd met schaamrood op mijn kaken aan een nieuw lid, en ook met mijn woorden dat ik dit erg veel geld vindt.
    Maar we hebben geen keus en het is natuurlijk prima dat er een organisatie is die voor ons op komt, maar dan toch....46 euro ?????.......
    Ook belangrijk is de sfeer in de club, zijn er mensen waar je je mee verbonden voelt of zijn er alleen mensen die denken
    dat ze alles weten of zijn er mensen die je gewoon helpen en aandacht voor je hebben, ik ben laatst bij een club in de buurt hier geweest, daar ben ik op een open dag door de voormalige voorzitter niet erg vriendelijk behandeld, hier kom ik dus ook nooit weer, men mag zelf een jaar lang gratis lid worden van deze club, zo weinig leden hebben ze over.
    rara hoe zal dit wel niet komen, de voorzitter is nu ook weg daar heb ik gehoord maar dit ijlt meestal erg lang na.
    ook de accommodatie is natuurlijk belangrijk, prioriteit 1 is het veld natuurlijk en dan het clubhuis enz enz.
    in de winter hebben we eens met z,n allen dezelfde vliegtuig gebouwd, ook dan hou je je leden aan je club verbonden net zoals we bijna om de 14 dagen op woensdag een clubavond in het clubhuis hebben, daar wordt gepraat over van alles over onze hobby.
    Regels...... het is jammer maar deze moeten er zijn, niet dat ik als een politieman op het veld ga staan maar regels vindt ik belangrijk voor de veiligheid niet meer en niet minder.
    Als je als club uitstraalt dat je een vriendelijke club bent, eens per jaar een open dag organiseert of berenvliegen, komen de mensen vanzelf wel, geef ze eerlijk advies over wat ze wel of niet moeten kopen en help ze, eens waren wij ook onbekend met het modelbouw fenomeen en hadden we ook hulp nodig, maar er is nog een veel belangrijker iets om het leden bestand hoog te houden en dat is je leden houden...... dat is veel moeilijker dan nieuwe leden krijgen.
     
  13. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Ik ben zeker niet ervaren in de hobby, maar ik heb ook sterk het idee dat er meerdere hobby's zijn die modelvliegen heten. Aan de ene kant heb je prachtige schaalmodellen, waar je je uiterste best doet om te (kunnen blijven) genieten van de bouw van een vliegtuig. Vaak groot, vaak gedetailleerd, vaak duur, vaak op brandstof. En eigenlijk wat ik het meest associeer met een vliegclub.

    Aan de andere kant heb je datgene dat mij aan het bouwen en vliegen heeft gekregen: eigenlijk vooral Flite Test. Tot nog toe vooral multicopters, maar ook vliegtuigjes. Het eerste dat ik had gebouwd dat vloog was de Bloody Wonder, en als je dat filmpje bekijkt zie je waarom dat een leuke is. De mijne was slecht gebouwd, omdat ik zelf technieken moest bedenken door ander schuim, maar na een paar valse starts vloog ie. Binnen 20 seconden in een boom. En 20 seconden vlieger later in de grond. Maar goed, al doende leert men.

    De eerste soort hobby, niks voor mij. Ongetwijfeld hele mooie dingen die daaruit komen, veel kennis, maar niet iets waar ik wat aan ga hebben. Dat tweede, gewoon gaan en kijken hoe lang het heel blijft? Veel meer mijn ding. De reden dat ik er maar aan begonnen ben is omdat het heel laagdrempelig is. Goedkope dingen werken tegenwoordig prima, en als ie neerstort, tja, ik heb een draagbaar lijmpistool en kan zo weer verder.

    Wat die Flite Test lui dus ook doen is bouw-dagen. Ze nemen een eenvoudig/beginner model, en gaan die bouwen met een groep. Dat is natuurlijk zeker iets dat een vliegvereniging ook kan doen. Als er laser-cut kits geregeld worden wil ik wel naar zo'n build dag voor, zeg, 80-100 euro incl. electronica.

    Ter indicatie van hoe goedkoop het kan, het vliegtuigje dat ik nu aan het bouwen ben (de FT Mighty Mini Arrow) kost:
    - 2 euro frame materiaal + meters wingtape en wat hete lijm
    - 12 euro motortje (ga binnenkort een $7 model proberen, al verwacht ik daar niet veel van)
    - 8 euro ESC
    - 5 euro totaal voor twee servo's
    - 6 euro LiPo
    ---- +
    33 euro. Ik had in principe alles nog liggen behalve wat pushrods. Alles van Chinese winkels (Hobbyking, Banggood en Aliexpress), natuurlijk. Ik kan ook m'n goedkope zender/ontvanger combo erbij pakken, dan tellen we er 30 euro bij op. Al met al, erg goedkoop.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het probleem vandaag de dag is dat we in een hele andere wereld leven dan ruim 25 jaar terug toen ik een vereniging in stapte.
    Vandaag de dag verdoen veel jongeren hun tijd met online gaming, naast dat hebben ze zoveel activiteiten dat ze niet willen of het geduld hebben om bv. een hele dag op een club rond te "hangen".

    In de autowereld is dat ook heel makkelijk. Men koopt zo'n ding, stapt de deur uit laat hem vallen en rijdt een accu of een tank leeg en kan weer op de plank voor een volgende keer.

    Door de jaren heen hier op het forum in het autodeel kan je veel argumenten lezen over de hobby bij een club beoefenen:

    - Te duur (voor een 100 euro per jaar een hele accomodatie met sleuteltafels, perslucht etc, wat is duur?)
    - Men wil zelf bepalen waar men rijdt (een club kan idd soms te ver weg zijn)
    - Men steekt liever energie in een eigen (illegale) baan.
    - Het is saai iedere keer hetzelfde rondje te rijden
    - Verenigingen hebben strenge regels (het is maar hoe je er tegenaan kijkt en of je wedstrijden rijdt)

    Maar ja, veel argumenten worden geuit zonder een enige ervaring. Het nadeel van het internet is dat als iemand dat lang genoeg blijft beweren het wel door anderen worden overgenomen. Opvallend is ook hoe sommige mensen veel geld in hun auto kunnen steken om hem te verbeteren maar dat niet op een circuit willen laten zien.

    En dan nog maar niet te praten over het onroad gedeelte waar bijna iedereen beweert dat je beter niet zo'n auto moet nemen omdat je er nergens mee kunt rijden. Zeker het onroad rijden heeft een neerwaatse spiraal waar waarschijnlijk geen verbetering in zal komen.

    Maar nu moet ik ook zeggen dat PR een hele belangrijk onderwerp is waar te weinig aandacht aan wordt besteedt. Artikels in de (lokale) krant, samenwerking met magazines tot TV items en in ons geval autosportbeurzen kan een heel ander beeld geven en meer mensen trekken, het gebeurd helaas niet of niet goed.
     
  15. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    er zijn diverse mensen die bij mij in de buurt wonen die aan me vragen als ik mijn spullen in de auto zet
    van " zo ga je even weer spelen' ik heb me daar in het begin erg aan geërgerd , nu allang niet meer
    ik zie deze mensen als ik weg rij op de bank zitten met de iPad en als ik terug kom
    zitten ze er nog, over zielig gesproken, en ja om iemand meer dan 10 minuten te boeien in deze tijd van
    internet en zielige communicatie ( Facebook en zo ) is moeilijk, toch zijn er diverse mensen die
    een hobby hebben zoals hier de meeste het heet modelbouw, in alle soorten en formaten,
    van statische modellen tot schaal, van klein tot groot, het maakt niks uit.
    ik werk in de techniek en op dit moment zijn er heel erg weinig technische mensen voorhanden
    ja we hebben en legertje boekhouders, advocaten en psychiaters over in dit land.
    maar echte technici zijn heel moeilijk te krijgen, onze hobby heeft alles met techniek te maken
    Ik denk als een jong iemand echt geniet van deze hobby, dus er ook echt voor gaat, zal hij waarschijnlijk
    goed terecht zal komen, op dit moment verdient een technicus niet zoveel als een advocaat, maar vergis je
    niet........... zoveel scheelt dat echt niet meer hoor, Ik zie deze hobby dan ook als toekomst voor vele kinderen
    om het gevoel te krijgen van wat is techniek.
    de meeste basisscholen hebben geen mannelijke docenten meer maar alleen nog maar
    vrouwelijke, deze hebben niet zoveel met techniek te doen ( een enkeling daargelaten )
    dus de kids leren meer breien plakken e.d. de meester die hen iets leert timmeren is er niet
    ik zeg ook niet overal maar wel op 80% van de lagere scholen is dat zo
    tot slot even dit over een school.
    Mijn zoon zit op de MTS en heeft met meerdere leerlingen een project toegewezen gekregen
    het maken van een ophaalbrug met slagbomen enz enz, met moet de brug ontwerpen en de software voor de
    PLC besturingen schrijven.
    Nu hebben de leerlingen een brug getekend in autocad en hebben ze mij gevraagd om deze
    te frezen met mijn CNC machine, natuurlijk vertelde ik geen probleem, ik heb ze geleerd hoe met een cnc programma maakt van een autocadtekening enz enz.
    heb ze geholpen met inspannen enz enz, onder het frezen vroeg ik zo maar ineens van " hebben jullie op school geen CNC machine ?" tot mijn stomme verbazing vertelde iemand,,, ja hoor een hele mooie met lasers en zo, dus ik vraag zo van waarom doe je dat niet op school dan ? Nou de leeraren weten niet hoe de machine werkt, hij is splinternieuw aangekocht maar ze weten niet hoe hij werkt, hier zakt mijn broek vanaf, mijn zoon heeft straks weer een half jaar stage, wat doen die gasten dan ??
    Ik was niet van plan om naar het gesprek met de school te gaan maar geloof me nou echt wel.
    dit zijn dus allemaal reden om leden en het liefst de jongere aan de modelbouw te krijgen, of het meevalt ...... nee
    of internet moet uitvallen.......................
     

Deel Deze Pagina