Hoe komt het dat spanlak werkt zoals het....

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door JAn Westerink, 30 dec 2008.

  1. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Hoe komt het dat spanlak werkt zoals het werkt?? (Is de hele vraag.)

    Eigenlijk ben ik geen modelbouwer, meer een replica bouwer zoals iemand me noemde in een ander topic. ;) En dit is pas m'n derde nieuwe bericht, jaja...

    Maar ik zit met het volgende probleem: De vleugels van een grote vlieger (zo een aan een touwtje) heb ik bespannen met een dunne pure ongebleekte katoen. Volgens de bouwbeschrijving uit 1936 moet het katoen daarna bestreken worden met een lak om het geheel winddicht te maken.

    Dat heb ik gedaan en daarmee misschien wel de vleugels om zeep geholpen.

    Direct na het lakken krimpt het katoen. Dat is mooi. Maar na het drogen hangt het er uitgerekt en zakkig bij. Ik moet nu alles loshalen en naspannen. Gelukkig kan dat bij dit ontwerp. :hammer:Leuk is het niet! Mogelijk ga ik al het katoen vervangen.

    Op het forum heb ik gezocht naar spanlak. Ik heb begrepen dat je daarmee de huid van een vliegtuig of vleugel aanspant. Het werkt dus tegenovergesteld aan de lak die ik gebruikt heb: ouderwetse schellak.

    Concrete vraag:
    Hoe komt het nu dat spanlak werkt zoals het werkt en dat de door mij gebruikte lak andersom werkt?

    Misschien kan ik er iets mee. Of mijn vleugels nog redden.... wie weet?

    Met groet,
    Jan
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Aha, dat zegt al een hoop, celluloselak wordt inderdaad genoemd in de beschrijving. Maar hoe kom je daar -tegenwoordig- nog aan?

    Goede tip dat andere topic, had ik nog niet gezien. Bedankt!

    Met groet,
    Jan
     
  4. hezik

    hezik Guest

  5. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Kijk, lekker snel, daar kun je wat mee! Bedankt.
     
  6. The mechanic

    The mechanic

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    soest
    kunstschilder winkels hebben hebben beenderen lijm
    dat trekt katoen ook strak
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb ooit een kleine spitfire (warbird type 108cm) bespannen met papier en hobby-in spanlak.
    Het werkt wel. soms schilderde ik het met mijn vinger erop maar dan kromp mn vinger zelfs na een tijdje. Droogt super snel.

    Zet wel minimaal een raampje open of ga buiten staan. Geur die er afkomt is nogal hardnekkig.

    Pot van een liter zal ergens rond 10 a 15 euro zijn denk ik.
     
  8. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Knoppers


    Meneer knoppers heeft u nu dan van die kleine vingertjes overgehouden van die spanlak van toen ???


    Vriendelijke groenten Jaap
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Goed dan even de eigenlijke vraag, om die discussie op gang te helpen.

    Uit bruno's post in het door mij gelijkte topic, maak ik op dat het spannen van spanlak voornamelijk komt door de toevoegingen.

    Wat ik vermoed.. is dat ze een oplosmiddel met relatief grote moleculen gebruikt hebben. Als het spul droogt, verdwijnt het oplosmiddel en spant de handel aan.

    Dat is mijn boerenlogica-theorie, nu maar hopen dat er iemand komt die wel weet hoe het zit... :)
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb iemand op dit forum zien schrijven dat de spanlak van tegenwoordig niet meer is zoals vroeger ... minder dus. En je schijnt het zelf te kunnen maken. Ik zou even zoeken op spanlak en dan "berichten tonen" aanvinken.

    Of even met Google zoeken:
    http://www.google.com/search?hl=nl&q=dope+aircraft
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2008
  11. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Erg leerzaam allemaal! :D

    Iemand ervaring m,et cellulose lak van Cetabever. Ik zal eens proberen zo'n blik in handen te krijgen en het etiket met de samenstelling lazen.

    Ik heb voor bijna 3 m² nodig, dus de prijs is niet onbelangrijk... ;)

    Met groet,
    Jan
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik denk niet dat dat voldoende samentrekt ..... is meer voor hoogglans op hout als alternatief voor politoeren, celuloselak laat zich goed polijsten (werd "vroeger" ook voor auto's gebruikt, met de hand kwasten en daarna polijsten ... mag alleen 'professioneel' niet meer vanwege de ongezonde oplosmiddelen)

    Misschien toch maar contact opnemen met een 1:1 vliegtuig-onderhoudsfirma, die nog met doek beklede vliegtuigen onderhoudt (en daar vliegen er nog zat van in Nederland zowel als motorkist als zwever) ... de zweefvliegclub op Teuge (http://www.zweven.nl ) bellen, die hebben nog twee Schleicher ASK-13's en een Piper Super Cub ... die hebben ook onderhoud nodig ...
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  13. hezik

    hezik Guest

    Aangezien je het huidige doek er toch af gaat halen.. overweeg ook even om de originele instructies te laten voor wat het is en 'gewoon' Oracover te gebruiken, of bv. solartex, als je toch een linnenstructuur wilt.. scheelt je een HOOP werk..
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk niet dat dat een optie voor Jan is. Het is geen schaalmodel, maar een 1:1 replica. En het lijkt mij dat het doek er enkel op gaat en niet rondom zoals op een vliegtuigvleugel ... dus zie je de gladde achterkant van de solartex.
     
  15. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Henri heeft gelijk!

    Het hele project, luchtfoto's maken kan honderd keer makkelijker (en beter ;)). Maar het leuke is nu juist om het zo origineel mogelijk te doen als met deze techniek is gedaan rond 1936.

    Het kan zelfs met de dertiger jaren techniek nog beter dan volgens dit project. Maar het is gewoon een leuk kompleet beschreven project met geen open vragen er in. Gewoon maken en doen, dus. Meestal moet ik het met minder informatie doen.

    Liep alleen vast op het gebruik van de verkeerde lak.

    Maar het is wel heel bijzonder om via dit modelbouwforum heel dicht bij een verantwoorde materiaal =lak keuze te kunnen komen.

    Met groet,
    Jan

    Toch maar even een scan van het ding:

    [​IMG]

    Lengte ongeveer 3 meter
    Breedte ongeveer 2,5 meter
     
  16. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Mooie vlieger Jan !!

    Wel grappig dat we elkaar hier weer treffen...


    Succes er mee!


    Groeten Paul. (NPWPaul.;))
     
  17. JAn Westerink

    JAn Westerink

    Lid geworden:
    28 mei 2008
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Zutphen
    Leuk nieuwe vrienden opdoen op een ander forum... vergeet het maar ;).

    Bedankt voor je kompliment 'RadioControlled - NasaParaWing' Paul!

    Met groet,
    Jan
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Misschien nog een tip:
    Om het volume gebruik en dus het gewicht van veel spanlak te beperken kan je voor het lakken het doek een aantal malen inpregneren met een gelatineoplossing: gewoon gelatine zoals voor koken, taarten en dergelijke gebruikt wordt.
    Dit is : goedkoop en erg licht en overspant/dicht het weefsel.
    Hierna overlakken met spanblak .
    Hierdoor heb je veel minder spanlak nodig om het weefsel te dichten.
    Peter.
     
  20. Rc nick

    Rc nick

    Lid geworden:
    27 jul 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Ootmarsum
    Hallo Jan,


    Ha ha, sorry hoor maar soms is het een kleine wereld...:).

    Het modelvliegen was (en is het nu weer) een oude liefde van mij. Zo'n jaar of 20 geleden ben ik er mee gestopt en heb het midden vorig jaar weer opgepakt. Voor de dagen dat er te weinig wind is om te vliegeren is het een perfect alternatief om toch iets in de lucht te hebben.
    Mijn zoon is nu zo oud dat hij ook met een zender overweg kan en we zijn er weer helemaal ''in''.

    Succes verder met je spanlak verhaal en we spreken elkaar vast nog wel een keer... :D


    Groeten Paul.
     

Deel Deze Pagina