Hoe komt het dat spanlak werkt zoals het....

Hoe komt het dat spanlak werkt zoals het werkt?? (Is de hele vraag.)

Eigenlijk ben ik geen modelbouwer, meer een replica bouwer zoals iemand me noemde in een ander topic. ;) En dit is pas m'n derde nieuwe bericht, jaja...

Maar ik zit met het volgende probleem: De vleugels van een grote vlieger (zo een aan een touwtje) heb ik bespannen met een dunne pure ongebleekte katoen. Volgens de bouwbeschrijving uit 1936 moet het katoen daarna bestreken worden met een lak om het geheel winddicht te maken.

Dat heb ik gedaan en daarmee misschien wel de vleugels om zeep geholpen.

Direct na het lakken krimpt het katoen. Dat is mooi. Maar na het drogen hangt het er uitgerekt en zakkig bij. Ik moet nu alles loshalen en naspannen. Gelukkig kan dat bij dit ontwerp. :hammer:Leuk is het niet! Mogelijk ga ik al het katoen vervangen.

Op het forum heb ik gezocht naar spanlak. Ik heb begrepen dat je daarmee de huid van een vliegtuig of vleugel aanspant. Het werkt dus tegenovergesteld aan de lak die ik gebruikt heb: ouderwetse schellak.

Concrete vraag:
Hoe komt het nu dat spanlak werkt zoals het werkt en dat de door mij gebruikte lak andersom werkt?

Misschien kan ik er iets mee. Of mijn vleugels nog redden.... wie weet?

Met groet,
Jan
 
Ik heb ooit een kleine spitfire (warbird type 108cm) bespannen met papier en hobby-in spanlak.
Het werkt wel. soms schilderde ik het met mijn vinger erop maar dan kromp mn vinger zelfs na een tijdje. Droogt super snel.

Zet wel minimaal een raampje open of ga buiten staan. Geur die er afkomt is nogal hardnekkig.

Pot van een liter zal ergens rond 10 a 15 euro zijn denk ik.
 
@Knoppers


Meneer knoppers heeft u nu dan van die kleine vingertjes overgehouden van die spanlak van toen ???


Vriendelijke groenten Jaap
 
Goed dan even de eigenlijke vraag, om die discussie op gang te helpen.

Uit bruno's post in het door mij gelijkte topic, maak ik op dat het spannen van spanlak voornamelijk komt door de toevoegingen.

Wat ik vermoed.. is dat ze een oplosmiddel met relatief grote moleculen gebruikt hebben. Als het spul droogt, verdwijnt het oplosmiddel en spant de handel aan.

Dat is mijn boerenlogica-theorie, nu maar hopen dat er iemand komt die wel weet hoe het zit... :)
 
Erg leerzaam allemaal! :D

Iemand ervaring m,et cellulose lak van Cetabever. Ik zal eens proberen zo'n blik in handen te krijgen en het etiket met de samenstelling lazen.

Ik heb voor bijna 3 m² nodig, dus de prijs is niet onbelangrijk... ;)

Met groet,
Jan
 
Erg leerzaam allemaal! :D

Iemand ervaring m,et cellulose lak van Cetabever. Ik zal eens proberen zo'n blik in handen te krijgen en het etiket met de samenstelling lazen.

Ik denk niet dat dat voldoende samentrekt ..... is meer voor hoogglans op hout als alternatief voor politoeren, celuloselak laat zich goed polijsten (werd "vroeger" ook voor auto's gebruikt, met de hand kwasten en daarna polijsten ... mag alleen 'professioneel' niet meer vanwege de ongezonde oplosmiddelen)

... Ik heb voor bijna 3 m² nodig, dus de prijs is niet onbelangrijk... ;) ...

Misschien toch maar contact opnemen met een 1:1 vliegtuig-onderhoudsfirma, die nog met doek beklede vliegtuigen onderhoudt (en daar vliegen er nog zat van in Nederland zowel als motorkist als zwever) ... de zweefvliegclub op Teuge (http://www.zweven.nl ) bellen, die hebben nog twee Schleicher ASK-13's en een Piper Super Cub ... die hebben ook onderhoud nodig ...
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je het huidige doek er toch af gaat halen.. overweeg ook even om de originele instructies te laten voor wat het is en 'gewoon' Oracover te gebruiken, of bv. solartex, als je toch een linnenstructuur wilt.. scheelt je een HOOP werk..
 
Ik denk niet dat dat een optie voor Jan is. Het is geen schaalmodel, maar een 1:1 replica. En het lijkt mij dat het doek er enkel op gaat en niet rondom zoals op een vliegtuigvleugel ... dus zie je de gladde achterkant van de solartex.
 
Henri heeft gelijk!

Het hele project, luchtfoto's maken kan honderd keer makkelijker (en beter ;)). Maar het leuke is nu juist om het zo origineel mogelijk te doen als met deze techniek is gedaan rond 1936.

Het kan zelfs met de dertiger jaren techniek nog beter dan volgens dit project. Maar het is gewoon een leuk kompleet beschreven project met geen open vragen er in. Gewoon maken en doen, dus. Meestal moet ik het met minder informatie doen.

Liep alleen vast op het gebruik van de verkeerde lak.

Maar het is wel heel bijzonder om via dit modelbouwforum heel dicht bij een verantwoorde materiaal =lak keuze te kunnen komen.

Met groet,
Jan

Toch maar even een scan van het ding:

Foto%20-%20Oesterle%20-%20Befestigung%20und%20Art%20der%20Fesselung.jpg


Lengte ongeveer 3 meter
Breedte ongeveer 2,5 meter
 
Misschien nog een tip:
Om het volume gebruik en dus het gewicht van veel spanlak te beperken kan je voor het lakken het doek een aantal malen inpregneren met een gelatineoplossing: gewoon gelatine zoals voor koken, taarten en dergelijke gebruikt wordt.
Dit is : goedkoop en erg licht en overspant/dicht het weefsel.
Hierna overlakken met spanblak .
Hierdoor heb je veel minder spanlak nodig om het weefsel te dichten.
Peter.
 
Leuk nieuwe vrienden opdoen op een ander forum... vergeet het maar ;).

Bedankt voor je kompliment 'RadioControlled - NasaParaWing' Paul!

Met groet,
Jan

Hallo Jan,


Ha ha, sorry hoor maar soms is het een kleine wereld...:).

Het modelvliegen was (en is het nu weer) een oude liefde van mij. Zo'n jaar of 20 geleden ben ik er mee gestopt en heb het midden vorig jaar weer opgepakt. Voor de dagen dat er te weinig wind is om te vliegeren is het een perfect alternatief om toch iets in de lucht te hebben.
Mijn zoon is nu zo oud dat hij ook met een zender overweg kan en we zijn er weer helemaal ''in''.

Succes verder met je spanlak verhaal en we spreken elkaar vast nog wel een keer... :D


Groeten Paul.
 
Back
Top