Ik heb dat gevoel nu voor de eerste maal ook gehad. De boot is weg!!!!!!!!! Mijn 206 die ik al 23 jaar heb. Dat is heel vreemd hoor. Bij het duiken was hij ineens weg. Proberen hem boven te krijgen door de tank leeg te laten. Niets. Je krijgt het wel wat warmer hoor. Nogmaals op leeg pompen. Weer niets. Mede duikers hebben in de gaten dat er iets is. De organisator van Wittmund komt ook vragen. De een weet dat het daar maar 1,5 meter diep is. De ander zegt 5-6 meter. maar wel veel planten onder water. De roeiboot komt erbij met iemand die de hark bedient. Meer dan 3 meter in ieder geval. Wat nu? De DLHG wordt gebeld en die hebben duikers. En ja hoor 20 min later een jongeman met zijn vriendin. Wat is er en waar licht hij. Ik kon gelukkig precies bepalen waar hij lag. De beste stuurlui aan de wal wisten het allemaal waar hij lag. In ieder geval niet op de plaats die ik aangaf. Het plaatselijk weekblad bemoeide zich er ook nog mee. De duiker kleed zich om en gaat te water. Dan wordt het stil, maar 1 minuut en 55 seconden later komt hij met de boot boven water. Met veel waterplanten in de schroef, is nog te zien op foto 2. De korte tijd weet ik zo precies omdat dat bij de foto's staat als je later kijkt. Dit was de eerste maal in ongeveer 25 jaar en ook de eerste maal in de 23 jaar dat ik de 206 heb. Maar dat hoeft van mij echt niet hoor. Ik was blij dat ik hem weer in de handen had. Alles was nog in orde en droog van binnen. Na het eten hebben we weer gevaren. En het was toch een mooi weekend. Hein De duiker gaat onder. 1.55 minuut later komt hij weer boven met Duitse soepgroente in de schroef
Ben blij dat je hem weer terug hebt en ook blij te lezen dat er nog behulpzame mensen zijn. Wordt steeds zeldzamer lijkt wel...
hallo vriend nu weet je eens hoe ik mij een 20 tal jaar geleden heb gevoeld toen mijn eerste type 7 in mol in het zilverstrand zich mooi onder het oppervlak begaf en daar dan een uurtje of 10 vertoefde zonder mijn toestemming hetzelfde senario maar minder lang dit jaar in terneuzen waar mijn twee boten op 1 uur ook de bodem opzochten daar het zout water was waar ik in aan het duiken was en dit niet wist gelukkig is het allemaal goed gekomen met je boot en kon hij reeds terug het zilte nat kiezen na een controle beurt weet je ook wat er aan de hand geweest is dat hij dit heeft gedaan ???? en het is vooral niet goed voor je tikker hahahaha die gaat er toch wat sneller door slaan groetjes raf
Raf, de boot zat gewoon vast in waterplanten. De "Duitse soepgroente". Ongeveer 20-30 cm onder de wateroppervlakte. Die jongen die met zijn uitrusting kwam vroeg € 20,00. Ik heb hem meer gegeven maar hij wilde dit niet. Als hij € 100,00 had gevraagd had ik het ook zo betaald, na eerst een bezoek aan de betaal automaat. Maar het weekend was toch mooi. Hein
bij ons hebben we ook een groot meer waar vaak met onderzeeboten word gevaren en gelukkig voor de kapiteins ook vaak door duikers word gedoken hier kun je ze altijd bellen voor een tripje onder water, en laatst stond er zelfs een onderzeeboot als gevonden op hun site vermeld die al 3 weken spoorloos was waarom ik reageer zul je denken aangezien ik geen onderzeeboot vaarder ben,, ten eerste alles wat met rc te maken heeft is natuurlijk geweldig!! maar misschien heb ik ook een tip,, bij ons hebben de kapiteins van de bote altijd een klein werphengeltje bij zich met +- 10 onderlijnen met aaraan van die anker haken die ook aan blinker aas zit, deze monteren ze dan aan een ring (+- 5 ankerhaken) of allemaal aan een dwarsbalkje waardoor je een soort hark krijgt. 9 van de 10 keer heb ik ze zo hun kostbare juweeltjes er met wier/alg/takken/ en al er zo uit zien trekken.. dat ware weer een paar vervelende uurtjes voor je, maar dat hoort er ook bij en gelukkig is het allemaal goed gekomen groet
Hoi Hein, Ik ken het gevoel, inclusief te interne temperatuur- en hartslag- verhoging! Bij mij de Dolfijn die in de waterplanten vast zat. Daar ben ik toen zelf met zwembroek in gedoken en heb 'm gevonden. Eind februari, die temperatuursverhoging was snel weg...! Gelukkig dat het zo is afgelopen. Het is het ramp scenario van elke duikbootkapitein dat z'n boot onder blijft. Zowel RC als bij de echte ..!
Môgge Hein, Gelukkig maar dat je hem naar boven hebt, en mooi dat er toch mensen zijn die je helpen . Want daar wordt je niet vrolijk van,:celebrate: Gr. Rob
Hoi Hein, Volgens mij krijgen we allemaal eens de gelegenheid om de temperatuurstijging en hart slag versnelling mee te maken om deze reden, en inderdaad het is een enorm stom gevoel, en eigenlijk geloof je het eerst niet eens. Waarna de boven beschreven symptomen beginnen Ik ben blij voor je dat je de Sub weer terug hebt en dat je zelfs geen schade of iets dergelijks had. Groeten, Jan.
Tja, iedereen krijft wel eens te maken mt het ''onderbuikgevoel"... Heb er wel eens 2,5 uur mee rondgelopen met de U 1234... Je wordt er echt niet blij van... Gelukkig het het goed afgelopen Hein... Wel doorblijven varen hé...
Hoi Hein, Zo te zien en te lezen heb je een gezonde aderverwijderende ervaring gehad, gelukkig mankeert de boot niets. Ik kan alleen maar bevestigen dat iedereen wel eens dit gaat meemaken, we gaan er meestal vanuit dat het niet kan gebeuren, maar we komen allemaal eens aan de beurt.
Hein. Dat zijn zeker angstige momenten dat je met de zender commando geeft,boot kom aan de oppervlakte, en je ziet niets boven komen. Maar toch fijn dat je boot weer boven water is. Je zal zeker wel een fail safe aan boord hebben,je kent het wel geen ontvangst,of zender uit dan moet hij boven water komen.En hoe zit dit bij deze boot inelkaar.
Ik weet het zeker nu dat je een paar keer moet slikken als dit gebeurt. Maar het probleem was gewoon dat hij vastzat met de schroef onder water in de planten. En dan kun je leeg pompen zo veel als je wilt. Hij komt niet boven. En op de 2 kanaalschakelaar van Norbert zit fail save wat ik ook nog steeds test! De zender was uitgezet en de tank was leeg toen de boot weer op de standaard stond. Maar de schroef had zich flink vastgedraaid en de boot omlaag getrokken. De motor, een Faullhaber 9 volt, die er inzit is ontzettend sterk en draait wel door hoor. De duiker vertelde ook dat hij bijna recht op stond onderwater met de achterkant in de planten vast. Maar nadat ik de schroef weer schoongemaakt had heb ik na de koffie met gebak weer gevaren. Maar geloof maar een ding, ik ben niet meer ondergegaan op die plek. En mijn bloeddruk is nog-weer goed. Hein
Ik zou zeker ook niet weer gaan duiken op de plek waar de boot heeft vast gezeten. Mijn vraag over de fail safe. In mijn Walrus en Seawolf,(deze varen bijde op perslucht)heb ik noodlucht en een noodboei ingebouwd,als de boot na 1 minuut niet meer boven komt wordt deze geactifeerd door de fail safe. In de Akula heb ik twee zuigertanks ingebouwt.Deze boot is ook fail safe ingebouwd. Maar geen noodboei,daar ben ik dus nog mee bezig om dit op te lossen. Ik denk dus aan de info die van het fail safe relais komt en de info van de eindschakelaar van de zuigertank,(leeg pompen)om zo een schakeling te maken die bij fail safe en geheel leegpompen dan op het laatst een noodboei lost. Geeft toch enige hoop als de boot onder blijft.
Hallo Hein, fijn dat je model mbv een duiker boven is gekomen. Vorig jaar in Mol had ik ook een "hart"momentje, lege accu en boot die dan langzaam gaat zweven.... ondanks pogingen van vriend Marc om mijn boot op tijd naar de kant te krijgen, lag ze op een gegeven moment "vast" op de bodem. Wel in helder water, maar wachten tot een duiker in de buurt was was toch spannend. groeten, Jan
En we kunnen aan deze rij een nieuwe gast toevoegen. Kippetje75 uit Swalmen, of te wel Rene, (een provincie genoot) Welkom hier. Hein
Hoi Heren Dank dat ik ook bij dit clubje mag toetreden! ik voel mij ineens niet zo alleen. het is wel leuk als er een over begint(Hein) dat de rest dan ook zo'n momenten prijs geeft daar wil ik niet mee zeggen dat het leuk is als iemand zijn boot niet meer boven komt!!!!!!
SRS, je kunt dan zien hoe men meeleeft he. De koffie verkoop stond stil toen je boot weg was. Er zullen toch wel meer mensen problemen gehad hebben?? Hein