Hoe kop draaibank centreren?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door The Creative Explorer, 22 mei 2015.

  1. The Creative Explorer

    The Creative Explorer

    Lid geworden:
    12 nov 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Fryslan
    Wellicht weer een domme vraag, maar hoe kun je de kop (met daarin de klauwen) centreren?

    Als ik een werkstuk in de klauwen zet en de draaibank start, kun je een duidelijke onbalans zien, terwijl het werkstuk wel gecentreerd vastzit in de kop.
     
  2. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Domme vragen bestaan niet!
    je kan een 3 of 4 klauw centreren door eerst te meten of je klauw echt wel gecentreerd is. je hebt hier een meetklok voor nodig.
    zoiets als dit : https://www.hbm-machines.com/produc...001-mm-slag-10-mm-inclusief-5-verlengstiften/
    die kan je in een houder zetten en dan de stift op de 3 klauw laten lopen en met de hand rond draaien, je ziet dan of sluit dan uit dat je 3 klauw uit de pas loopt.
    in dit filmpje kun je vanaf 10 minuten zien hoe het werkt, deze man houd de klok tegen zijn werkstuk, je kan in eerste instantie je 3 klauw controleren op deze manier.


    succes!
    mvg Kees
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heb je een PB gedaan.
    Maar iedere 3klauw heeft een afwijking , een Chinees drieklauwtje zal al snel wat meer afwijken dan en merk ding.
    En als je dan ook nog eens het ding goed strak aandraait zodat je voor je gevoel zeker weet dat het werkstuk blijft zitten, dan is het kauwtje al wel op eigenlijk.
    Dat te strak aandraaien is een fout die veel beginners maken.
    Als je een nieuw werkstukje maakt dat je in een keer kan maken , dus zonder het een keer uit de klauw te hoeven nemen, dan maakt het eigenlijk niet uit hoeveel runout je drieklauw heeft. maar moet je een bestaand onderdeel aanpassen dan heb je een probleem.
    Maar eigenlijk zou je die drieklauw gewoon in de kast moeten leggen , en de vierklauw gaan gebruiken.
    Als je een heel eenvoudig hulpstukje maakt zodat je meetklok in de beitelhouder past is het uitklokken in de vierklauw heel erg snel geleerd.
    Het is in het begin wel even lastig maar als je het eenmaal doorhebt werkt het makkelijker als een drieklauw.
    Sta zelf bijna dagelijks wel achter de draaibank, en de drieklauw is er al maanden niet meer op geweest.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.535
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel weer even mooi inzichtelijk!
    Kan niet wachten tot mijn 4 klauw binnen komt! Had al binnen moeten zijn..
    M'n drieklauw centreert eigenlijk ook niet optimaal.

    Het niet meer goed centreren, zijn dat de klauwen/bekjes, de sleuven in de kop of de winding in de kop?
    Is het te herstellen? Of wegknikkeren en een nieuwe?
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Castricum
    Wat een goede video. En op het eind nog relatie advies!!!!
    Ik heb snel wisselaars. Op een van de schuitjes zit de micro meter.
    De eerste keer loop je een beetje te klooien. Maar als het goed is heb je je werkstuk in no time in het midden zitten. (of uit het midden als je dat wilt). Als je een 3 klauw gebruikt en je werkstuk omdraait kan daar zomaar 0,1 mm tussen zitten. Dit is alleen op te lossen zoals al gezegd door alles in een opspanning te draaien of een 4 klauw toe te passen.

    Groet Robert-Jan
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    HB.
    Als de afwijking bij alle diameters nagenoeg gelijk is dan zou je de bekken kunnen slijpen.
    dit kan je controleren door wat rond materiaal van divere diameters in te spannen , en de afwijking te vergelijken.
    MAAR , eigenlijk is dat vergeefse moeite, Je zou kunnen kijken naar zachte bekken, maar dat is voor de hobby eigenlijk ook niet te doen.
    Een drieklauw is eigenlijk best wel een kwetsbaar ding, die vernagel je al snel, zeker die kleintjes worden vaak veel te vast gedraaid en zo de windingen ovaal getrokken.
    Gewoon even oefenen met een vierklauw.
     
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Hulshout België
    Wat je ook eens moet nakijken of de drieklauw wel mooi gecentreerd op de opnameflens zit , waarschijnlijk zit je klauw met 3 bouten op een flens gevezen , als er verschil in diameter zit tussen de rand van de flens en de kamer in de klauw kan het zijn dat hij uit center draait , hoe nauwkeuriger je bank en klauw gemaakt is en afgesteld des te minder slingering zul je hebben maar mijn ervaring leert mij dat de goedkopere al dan niet chinese bankjes niet altijd de beste afwerking hebben .

    Zie afmeting B
    [​IMG]
    Groeten Jef
     
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.385
    Locatie:
    drenthe
    Daar ik je reaktie las van je andere klauwen gebruiken .
    Heb je klauw 1 in sleuf 1 2 in 2 3 in 3 zitten ???
    heb je dat niet ,dan zit je uit het centre.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.535
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank Jef! Het is alleraardigst om me weer met de materie bezig te houden.
    Echter nog niet aan toe motoren er uit te toveren zoals jij hebt gedaan.

    De bank is een Myford Super 7. Sinds 1972 in de familie. Geen 'multi-nees'... nee, nee.
    Origineel en 100% compleet. Klokjes en micrometers... originele boekje. Beitels, ruimers etc... tot in lengte van jaren. Kilometerteller niet terug gedraaid.
    Aantal jaren in opslag gehad na opdoeken ouderlijk huis. En voor drie weken terug ein-de-lijk tijd gehad om hem weer te installeren in m'n garage. Feest!

    De kop zelf is loepzuiver. Model Burnerd M30M. Geen speling voelbaar, geen slingering, zo ook niet op de spindel. Het zit em in de bekken. Wellicht wel degelijk in het verleden te vast gezet, de ovaliteit, of slijtage in de vertanding. Vast is vast. Soms te vast.

    Klauwtjes... Voor montage in de kop poets ik ze even goed en gaan met verzadigd met motorolie de kop in.
    Heb twee sets bekken. Buiten en binnen klemming, om het zo maar te noemen. Ik zal de verschillen in off-center eens nameten. Zou ik alleen de bekjes kunnen wisselen. (Hoop doet leven??). Maar zoals ik het begrijp, is een klauw 'verbruiksgoed'?.

    Veel leuke klusjes op gedaan al die jaren. Mijn vader heeft er veel op gewerkt, mooiste dingen mee gemaakt.
    Zeer binnenkort ga ik de snaren vervangen. Die zijn nooit vervangen, de orginele banden, af fabriek. Nog afkloppen. Goede kwaliteit! Zijn nu echt aan het vergaan.

    Heb direct extra hulpstukken besteld in Limburg. Zo ook dus de 4 klauw... Nog even geaarzeld er een uit Engeland te halen, eBay, maar dan heb je kans op versleten bende, voor te veel geld, daar word je ook niet wijzer van.

    Zou eigenlijk een frees kolom boven moeten :)

    Wiebe 'gaatst' onmiddellijk den 'klauwen wassen'... Waar denk je dat ik mee bezig ben! Haha!

    Van de week een nieuwe flens gemaakt voor de Robbe Planeta Pro gearbox.
    Om zo toch een 4-bouts bevestiging aan de motorflens te hebben. Kruislings zijn de boutgaten niet symmetrisch.

    HET-RC, 6 polige 2050kv binnenloper.

    DSC_1950-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2015
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Bas,
    Een drieklauw ook een nieuwe is nooit zuiver er zit altijd iets in.
    Pak je een nieuwe van bison of zo , ja dan is die nieuw zo rond de 0,01 tot 0,02 zuiver.
    Draai zo,n ding een keer goed (lomp) vast en je hebt al een beschadiging in de spiraal.
    Maar waarschijnlijk is die driekauw dus al 40 + jaar oud.
    Als het alleen de bekken zouden zij dan zouden de binnen beken veel meer onzuiver moeten zijn als de buiten bekken, de eerste worden het meeste gebruikt
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.535
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ga dat nog even nazien. Ja... hij is 40+, stoer klassiertje!

    Verder ontstaan er vast nog meer vragen, die gooi ik hier wel op :)
    Althans... als ik geen antwoorden tref na een zoekrondje... dat is.
    Gr Bas
     
  12. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Zachte klauwen gebruiken kan ook nog, na uitdraaien, zo goed als spelingsvrij.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.535
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ben er nog niet aan toe gekomen. Ga het nog nameten, uitklokken. Ik meld me noch daarover.
    Heb het idee dat 1 klauw iets achterblijft als ik hem helemaal dicht draai.

    Zachte klauw? Zou zo marr kunnen werken? Weet niet of de Burnerd klauwen zacht zijn (te onderzoeken).
    Afsteekbaar wel... een beiteltje heeft ze wel eens geraakt in de afgelopen 40 jaar.

    Dan moet de afwijking over de hele linie in de span-spiraal zijn. Kan zijn dat de afwijking bij kleine diameters groter is dan bij grotere. Vooral als er erg veel fijn draaiwerk, kleine diameters is gedraaid.
    Dus verschillen nameten met de andere set klauwen geeft weer mat meer inzicht. Of de binnenspiraal nog zuiver is komt dan ook boven water. De 'standaard' klauwen zijn het meest intensief gebruikt.
    Maar ik heb spanstukken voor het uitkotteren. Als zo een klauw dan toch speling heeft, en daar de verstoring is ingesleten, moet je het bekje toch eerst borgen met een hulpstukje. Toch?
    Stof tot nadenken. Heel goed!

    Heb een nu Myford Series 7 manual bij de hand. Boordevol inzichtelijke en zeer waardevolle informatie... zeer praktisch geënt op het bankje...

    Wel heb ik wat werkstukjes al gemaakt. Dat 'moet', het zit in m'n 'systeem'.
    Motorflens voor een planetair en even snel een motorophanging.

    Links, de bovenste foto, de originele Robbe Planeta Pro flens. Midden de in aanbouw zijnde flens. Rechts een poging tot een ophanging uit een oude Campangnolo recefiets bracket. De shell-clamp (een van twee schalen in beeld) was ook bedoeld voor het deels afhangen van de motor op een motorbok. Doch anders besloten...

    DSC_1947-LR.jpg


    DSC_1949-LR.jpg


    Flens verder uitgewerkt... Kan alleen de kast nog niet draaien. Moet ik speciaal teflonvet voor bestellen bij Plettenberg of Hacker. Worden hoge toeren gedraaid. Met lithiumvet of molybdeensulfide slaat het vast.

    DSC_1950-LR.jpg


    Andere ophanging, boedoeld een spant uit glasvezel- of carbonplaat. Besloten het spant uit aluminium op te trekken. Zal ook iets als heat-sink mee kunnen helpen?

    HHS boren smelten snel weg in de sterk erosieve glas en carbonvezels. Dat materiaal is bijna niet te zagen, noch te boren. Diamant of wolfraamcarbide zal vast beter houden. Heb ik echter niet voorhanden. Carbonstof is smerig... trekt in je vingers. Gelijk laserprintertoner. Rotzooi.
    GFK is nog te doen.... maar... Moet eigenlijk met een waterjet gesneden worden. Uitbesteed lopen de kosten aanzienlijk op, een rem op het improviseren, werken 'on the fly'.

    In de nieuwe 4-klauw aangeleverd door Myfordsolutions. Merkloze klauw. Vast 'made in India'. Maar er valt prima mee te werken. Wie weet tref ik nog eens een schappelijk een niet afgetrapte Burnerd.
    Heb hier niet geklokt. Maar de print uitdraai komt uit een zeer nauwkeurige laserwriter-type-setter. Grafische printer. Met een drukplaten module+ kan je er films voor drukwerk mee uitdraaien (2400dpi).
    Dus op timmermansoog met beitel en center af getast. Behoeft hier geen zuigende passing. De passing is overigens uitstekend gelukt.


    DSC_1963-LR.jpg


    De plaat word koud op de snuit van het modelvliegtuig geplaatst...

    DSC_1964-LR.jpg


    Proefpassing. Het model wordt nog grondig aangepast, dus even een indrukje...

    DSC_1965-LR.jpg

    Voor wat het waard is... Een goed gevoel :)

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2015

Deel Deze Pagina