Hoe krijg ik de romp waterdicht

Hallo,

Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van een jacht 16 cm breed en 80cm lang, nu heb ik een vraag:

Hoe krijg ik het onderwaterschip waterdicht? in duitse forums praten ze vaak over lamineren met hars en glasvezelmatten , dit zou het jacht ook stabilier maken. Dit is veel werk en kost een hoop tijd. Zijn er ook andere mogelijkheden? zo ja, welke?

mvg tom

Beste Tom,

In welke materialen ga je bouwen, hout, kunststof? Zo je in hout bouwt en je beplanking is dik genoeg, dan kan impregneren met G4 reeds voldoende zijn. Dan wel de binnenkant, evenals buitenkant. Het voordeel met G4 is dat je na ongeveer drie uur al een volgende laag kan aanbrengen. Dit herhaal je tot het hout verzadigd is. G4 maakt je romp absoluut waterdicht en erg krasvast.

Groetjes, Jos

Ik ga de boot van hout bouwen, hoe dik moet de beplanking dan worden?

en hoe is het met de stabiliteit van de boot bij het gebruik van g4? en nu misschien wel de dommste vraag van vandaag, wat is precies G4 en hoe werkt het?

mvg tom

Laatst bewerkt:
Misschien is het handiger om eens de zoekfunctie te gebruiken in plaats van wederom naar de bekende weg te vragen.
Dit is het zoveelste draadje over "hoe krijg ik een romp waterdicht".
Een paar berichten hieronder staat een uitgebreid verhaal er over.

1.Volgens de fabrikant : G4 is een één component oplosmiddelhoudende PU-hars die reageert op de luchtvochtigheid. G4 is een beperkt UV-bestendige (vergeelt met de tijd), maar uiterst krasvaste, hoogglanzende vernis die bestand is tegen oplosmiddelen en chemicaliën. Wordt tevens als hechtings- en beschermlaag gebruikt.
2. De dikte van de beplanking hangt af van het type schip. Van het aantal spanten en ook van het gebruik dat je van het schip wil maken.
3. De stabiliteit van het schip hangt niet af van de verf of het vernis die je er opsmeert. Maar van de juiste constructie en de goede verlijming.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Na een recente ervaring met G4 heb ik wel even volgende opmerking:

G4 kan zowel gebruikt worden als primer voor koudhardende kunststoffen (polyester) als als hoogwaardige, krasvaste vernislaag.

Het probleem dat ik had, was dat ik na het aanbrengen van de G4 te lang had gewacht om de polyester (met mat) aan te brengen, met als resultaat dat je deze laatste er zo weer kon aftrekken.

Ik heb dit probleem aangekaart bij Vosschemie, en daar bevestigde ze mij dat je best polyester kan aanbrengen als de G4 nog licht kleverig aanvoelt. Eens de G4 helemaal uitgehard is, wordt zich namelijk een vuil en stof-afstotende buitenlaag, waar niet veel meer op blijft plakken. Op zich ideaal als laatste krasvaste laag, maar dus niet intressant als je hier nog iets wil bovenop zetten.

Ik weet niet hoe de werking met verf is, maar ik kan mij voorstellen, dat eens de G4 is uitgehard, ook verf wel hechtingsproblemen wil hebben om nog op G4 goed aante hechten...

Mijn voorkeur blijft dan ook uitgaan naar G4 voor de binnenkant (die je toch niet meer schilderd) en een dun glasmatje met epoxy aan de buitenkant, vervolgens goed schuren, plamuren en grondverf/verf/vernis erop.

Klein beetje meer werk, maar het resultaat is volgens mij ook beter en duurzamer.

@Dazzler
Voor ik verf zet op G4 schuur ik de G4 lichtjes op met schuurpapier met een korrel 240. Tot heden nog geen problemen vastgesteld.
Groetjes, Jos

Back