Ho, wacht even. Veel toestellen hebben een zijstelling en domp nodig inderdaad. Echter dat is echt afhankelijk van het toestel. Zijstelling is wel vrij standaard, domp is afhankelijk van het vliegtuigtype en de geometrie van e.e.a. Er zijn ook kisten waarbij de prop iets omhoog staat in plaats van omlaag.
Ga niet een verkeerde zijstelling corrigeren met ruddertrim. Zoals Ernst al aangeeft, is dit ook afhankelijk van de vliegsnelheid en het toerental van je motor, je krijgt het dan dus nooit goed, je toestel zal wringen.
Ik weet niet hoe het verder gemonteerd is. Als je bang bent dat de prop breekt, moet je dus iets anders vinden waar je kracht op kunt zetten. De kans is groot dat je , ongeacht of de zijstelling goed is, die prop er wel een keer af wilt hebben (bv. om te vervangen). Als het goed is, zit er in die moer een gaatje waar je iets doorheen kunt steken. Het is wat grof, maar in uiterste nood zou je met een waterpomptang het metalen deel van de meenemer kunnen vastpakken. Soms kun je door het toestel heen de motor zelf vastpakken, als het een buitenloper is. Tikken in plaats van draaien kan ook helpen.
Draai je wel de goede kant op?
Als je in een rechte lijn vliegt, moet het toestel recht blijven vliegen ongeacht hoeveel of hoe weinig gas je geeft. Zorg dat het rudder zo goed mogelijk in het midden staat, en - als het toestel het kan - trek hem in een zo steil mogelijke klim, liefst verticaal. Hij moet dan rechtdoor gaan. Wijkt hij af naar links of naar rechts, kun je de zijstelling aanpassen.
Zo op het oog en op basis van deze foto, lijkt het mij wat veel, maar dat is altijd lastig te zeggen op basis van foto's.
Een toestel goed instellen (domp/zijstelling/zwaartepunt/instelhoeken) is een kunst die maar weinigen écht beheersen. Het is iets wat je moet leren door het heeeeeel veel te doen en heeeel veel mee te experimenteren. Nu luistert het voor een kistje als deze wat minder nauw dan een voelbloed kunstvluchtkist, maar toch, je wil het het liefst zo goed mogelijk helpen. Kom je er zelf niet uit, is het raadzaam om eens mensen op de club te vragen met je mee te kijken.
Hoe kom je overigens tot de conclusie dat ie wel vliegt? je vorige topic was nog voorstellen, en je was volledig nieuw en had nog geen toestel.. nu heb je deze, en die vliegt al?
Ik kan je echt HARTGRONDIG afraden hiermee te gaan vliegen als je nog geen ervaring hebt. Gaat gegarandeerd kapot. En dat is zonde van zo'n mooi kistje. De AS3X technologie die op dit kistje zit, helpt je al een heleboel en zal de scherpe kanten er vanaf halen, maar behoed je nog steeds niet voor stuurfouten. Ze hebben een filmpje staan waarop iemand het gas dicht heeft en 'm alleen maar rechthoudt en zo land op de baan. Trap daar niet in, dat is echt iemand die kan vliegen en het zo heeft uitgekiend dat ie op de baan uitkomt. Zou je dat in het echt doen en bv. up blijven houden om 'm toch nog voor je voeten te krijgen, omdat je te vroeg het gas eraf gehaald hebt, dan komt dit ding, AS3X of niet, gewoon in een vrille uit de lucht kletteren.
Je posthistorie is bijzonder. Gisteren stelde je je nog voor, had je nog niets, en wilde je brandstof gaan vliegen en moest het persé hangar 9 zijn. En nu heb je een electro corsair die al gevlogen heeft van een ander merk? (niet dat er wat mis is met hobbyzone, ofzo)
Zet deze schoonheid gewoon nog even in de kast, en koop een trainer, en leer echt vliegen. Op een club. Dus niet met een lastige kist vol stabilisatie electronica, maar met een gewone trainer, zonder stabilisatie. Daar zul je de rest van je hobby lol van hebben.