Hoe krijg ik dit bootje sneller?

• Topicstarter Topicstarter wwidow
  • Startdatum Startdatum
W

wwidow

Guest
Beste mensen,

Na 3 succesvolle testvaarten met mijn 'homemade' bootje from scratch, zit ik even met het volgende probleem.
Op het moment dat het bootje zou moeten gaan planeren, hapt de schroef lucht en gaat ie niet harder. Hij zuigt teveel water weg achter de boot waardoor de helft van de schroef bloot komt te liggen.
Op de foto is te zien dat de as redelijk schuin staat, ongeveer 25 graden. Mijn schroef is ook aan de grote kant, maar hij heeft power genoeg hiervoor.

Ik ben inmiddels bezig de as rechter te zetten door de motor iets lager te plaatsen, alleen zal de as dan aan de schroef kant wat hoger komen te liggen.
Waarschijnlijk heb ik ook een kleinere schroef nodig met iets meer spoed, een speedschroef of zo.

Heeft iemand tips voor me? Waar ik aan een metalen 'snelle' schroef kom bijvoorbeeld.

Zouden planeervlakken helpen?

Hieronder mijn boot info:

52.jpg

45.jpg

Boot info:
700 x 250 x 120 mm (l b h)
1,2 Kg (netto)
500 motor 18 turns 7,2V (24k rpm belast)

Alvast bedankt!
Sander

Heb je ook een foto van de binnenkant?

Ik denk dat je je zwaartepunt als eerste wat aan zal moeten passen.

Verder zeg je dat er een hoek van 25 graden zit bij je strut? Volgens mij is dat een beetje veel. Ik kan er naast zitten, maar volgens mij "drukt" die nu de boot uit het water. Daardoor stijgt ie zegmaar boven waterniveau.

Probeer je zwaartepunt eens wat verder naar voren te leggen? Misschien dat ie dan wat meer "recht" blijft liggen als die wil gaan planeren.

Hoe staat het met propwalk? Als je schroef zo hoog komt, schiet dan ook je kont naar links of naar rechts?

Marco.

De boot is erg stabiel en blijft bij alle snelheden recht liggen. Gewicht naar voren of naar achteren heb ik al geprobeerd, tevergeefs. Op het moment dat ie moet gaan planeren zal ie toch recht moeten liggen. Ik was zelf ook al van mening dat de as recht naar achter moet, op 0 graden zeg maar.
Maar de vraag is, gaat het dan wel goed?

Voor meer foto's: www.rolevink.nl -> fotoalbum -> RC bootje

De graupner carbon schroefjes doen het bij mij altijd goed :)
Daarnaast inderdaad zwaartepunt en misschien kijken of de hoek en lengte van je as uitmaken.
Zelf bouwde ik het een paar keer per jaar opnieuw in om te testen.

Succes..

Ik was zelf ook al van mening dat de as recht naar achter moet, op 0 graden zeg maar.
Maar de vraag is, gaat het dan wel goed?
Als je as recht achteruit je boot komt is dat juist goed, de meeste snelle rc boten hebben dat. De as ligt dan (ongeveer) gelijk aan de onderkant van de boot. Een speedboot schroef hoort namelijk onder het varen voor de helft onderwater te zijn.
Ik zie/lees dat je een vast as gebruikt, dan wordt het al moeilijker om dit te bereiken, een flexas is een goede oplossing.Je kunt dan de motor onder een hoek laten staan en toch je as recht uit de achterkant laten komen. De as kan je dan ook nog een paar graden omhoog/beneden trimmen zodat je de boot goed af kan stellen zonder dat je je motor ook mee moet verplaatsen

Ik zelf vaar ook met graupner carbon propjes en deze bevallen ook mij erg goed. de metalen schroeven moet je balanseren etc, en dat is een secuur werk. ook zijn ze een stuk duurder dan de graupner props!
Mijn advies is om eerst met verschillende carbon propjes te experimenteren voordat je een, verkeerde, dure metalen schroef koopt. Dat kan later altijd nog. Ook kan je eerst de gewone 1.4 pitch (spoed) aanhouden

Nu heeft je boot een vrij groot oppervlak aan de bodem, de boot gaat dan aan het water plakken waardoor je weer wat snelheid in moet leveren, een snelle boot gaat het snelst op het moment voordat ie 'opstijgt', dus zo los mogelijk loopt.
Je zou idd 'planeervlakken' zoals jij ze noemt kunnen monteren. Je kan dit al doen door 4 strips in de lengte richting over de onderkant van je boot te laten lopen. zo'n 3 mm hoog. Hierdoor wordt het grote oppervlak gebroken en loopt losser. hier door wordt je boot ook stabieler en krijgt een beter bochten gedrag.

verder erg strak gebouwd! en leuk dat je je boot zelf bouwd 8)

succes verder!

jurriaan

Bedankt voor de reacties,

Waar kan ik aan een flexas en carbon propjes komen?
Liefst online shops ofzo, hier in het oosten des lands is weinig aan modelbouwwinkels te vinden...

ik zou even naar 2brothers in bussum bellen, deze hebben echt alles als het op boten aan komt! www.2brothersrc.nl , levering is ook nog eens snel en ze kunnen je de goede prop 'voorschrijven'

je kan alleen bellen, niet mailen trouwens 8)

jurriaan

hallo

jurriaan
een hydro heeft zijn prop half onderwater zitten
een speed boot niet

er zijn een paar verschillende types speed boten dus je kan ze niet allemaal op een bult gooien

je hebt de eco speedboten die werken met een ondergedompelde schroef

de hyrdo boten die zoals dit model varen met de schroef half ondergedompeld

en dan heb je de jet aangedreven boten

deze boot is een combinatie van een eco en een hydro
de romp doet meer aan een eco boot denken maar de plaatsing van de as die is dan weer hydro
trim vlakken kunnen helpen
ze houden je boot wat vlakker op het water
en zorgen dat je prop half onder gedompeld blijft

maar een hydro prop is geen eco prop
die zijn veel groter en gemaakt om half ondergedompeld te kunnen werken

dus ga opzoek naar een hydro schroef en laat die as gerust zitten

hydro marine die hebben ook een site
hopf heel bekend heeft ook een mooie site

google eens een beetje en je krijgt direkt heel veel info
groeten raf

jurriaan
een hydro heeft zijn prop half onderwater zitten
een speed boot niet
Mijn catamaran en mijn mono's hebben de schroef op top snelheid half onderwater zitten (overigens zijn het allemaal hydroprops). Ik gooi boten niet op een bult hoor 8) , heb zelf een hydroplane, verschillende mono's en een catamaran, en daar zit inderdaad verschil tussen kwa gedrag en afstelling

Mij lijkt het toch geen goed idee om de as te laten zitten. als de as onder de boot uit kwam, zoals de eco's zoals u zei, dan zou dat wel goed gaan, maar omdat deze as achter uit de boot komt en onder een nogal grote hoek staat lijkt mij dit het vaar gedrag geen goed te doen. Op het Xtremercboats forum wordt ook altijd gemeld dat een as van die uit de spiegel komt, vrijwel recht (op 1 of 2 graden omhoog/beneden na) uit de boot komt.

Omdat de as zo naar beneden wijst, wordt de neus naar beneden gedrukt, dat moet juist niet. Je wilt dat de boot zo los mogelijk loopt en dat gebeurt door de as (ongeveer) paralel aan de bodem te laten lopen..
Verder heb met een as onder zo'n hoek eerder last van prop walk

als je veel info wil, ga dan naar www.xtremercboats.com naar het forum en meld je aan (wel even voorstellen) daar wordt je zo geholpen!

groeten jurriaan

Back