Hoe krijg ik dit toestel nog weer aan de praat

• Topicstarter Topicstarter Cluedo
  • Startdatum Startdatum
C

Cluedo

Guest
full

Hulp gevraagd

Dit is een beetje offtopic maar ik denk dat een van jullie wellicht de oplossing voor mijn probleem zou kunnen hebben.

De nieuwe 3.7v 2700mAh accu in deze handheld gps met navigatiekaarten kan ik via de externe 12v aansluiting niet meer opladen. Fabriek bestaat inmiddels niet meer en importeur heeft geen onderdelen meer. Hij heeft het met de nieuwe batterij nog een uurtje of wat gedaan maar toen de batt. leeg was is het over en sluiten.

Welk apparaat/lader zou ik kunnen gebruiken om de accu extern toch te kunnen opladen via dit stekkertje.

Heb div andere topics hier gelezen maar kom er niet uit hoe het met dit soort aansluitingen zit. De reden dat ik hier terecht kom is omdat ze op de club hiermee aan het experimenteren zijn en ze ding op het strand uit elkaar aan het halen waren https://www.facebook.com/l.php?u=ht...NZmhjRVusu9Btw5QB1AAPVFovx3fDe8dbh97M8E7g&s=1

Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst zou je moeten afvragen waarom de je GPS niet meer kan opladen met de externe 12 V oplader?

- Is de lader nog wel goed? en geeft die ook zijn uitgangsspanning af wanneer de stekker in de GPS ontvanger zit??
- Is de aansluiting op de printplaat misschien defect?
- was de nieuwe LiPo toch niet goed?
etc etc

Meten is weten.

Om een lipo op te laden zou een eenvoudige lipolader voldoende moeten zijn (op stand: 1 cell 2,7 A laadstroom) maar ja da moet je zelf een verloop snoertje maken en waarschijnlijk elke keer je apparaat openschroeven om de accu op te laden.Dat is ook weer niet handig.

full

Zou ik moeten (laten) uitzoeken want heel handig ben ik er niet mee. Uit de reactie na de laatste reparatie denk ik dat het de printplaat is en ze het zonder onderdelen niet meer kunnen maken.

Nu heb ik hem helemaal open liggen om het soort batt. te laten zien maar je zou via het luikje dat de Sandisk afdekt er vrij eenvoudig bij kunnen om iets aan te sluiten.

Je moet gewoon een simpel lipo ladertje hebben.
En nog mooier, 2 accu's met een stekkerverbinding zodat je als de ene laad, je de andere in het apparaat kan gebruiken.

Als je even in je profiel schrijft waar je ongeveer woont dan zullen er vast wel mensen in je buurt zijn die je even kunnen helpen.

GJ

Voor je met externe laders aan de gang gaat zou ik eerst eens kijken waarom hij niet meer laadt. Ik ken het ding niet maar er zijn grofweg 2 opties
- een "standaard" adapter (een spanningsbron) en de laad-electronica in de gps.
- een lader-adapter, dus de electronica aan board om te zorgen dat het laden goed gaat (ivm overladen) Dat is feitelijk een stroombron.

Het kan ook nog zijn dat de gps ook op deze adapter kan draaien. Direct, dus zonder accu, in dat geval zit de laadelectronica waarschijnlijk in de gps.

Bij 1 maakt het niet uit wat je er aan hangt zolang de spanning maar gelijk is en hij genoeg stroom kan leveren. (en dan de juiste plug met juiste polariteit)

Bij 2 moet je dus een 1:1 gelijke adapter vinden. Een echte lader voor het juiste type accu met de juiste laadstroom. (de inwendige draden, connectors etc zijn iets anders uitgevoerd als die in een RC voertuig. Die zullen laden met 1C of meer niet altijd kunnen waarderen).

In geval van 1 is het simpel, nieuwe adapter (conrad of zo) of de accu extern opladen buiten de gps, of een externe aansluiting maken (kabeltje waarvan de plug onder het klepje wordt opgeborgen)

Bij 2 zou ik eerst uitzoeken waar de fout zit. De electronica die de accu bewaakt kan rare dingen gaan doen als die defect is. bv je accu te ver leeg laten trekken. of juist denken dat hij leeg is bij een volle accu. Het kan best zijn dat de accu niet leeg is maar de electronica denkt van wel. Bij zo'n enkel cel ding helpt extern laden meestal wel. Daar zit geen balanseer electronica maar de fout kan dus in de interne monitoring zitten. Dan helpt extern laden niet.

Onderdelen die merk specifiek zijn, geschuurd of programmeerbaar zijn lastig of niet te vervangen. vaak is bij dit soort dingen de adapter dood. Dat kun je met een multimeter testen. Maar dat kan lastiger zijn dan je denkt. Als de laadelectronica daar inzit doet hij mogelijk niks zonder aangesloten accu./belasting.

Kijk ook of er een zekering zit (mogelijk een gesoldeerde smd zekering of zekering/weerstand)
Ben in ieder geval voorzichtig, door niet te weten wat je doet kan je het simpel erger maken.

EDIT: niet goed gelezen, de adapter was 12V dus de laad en monitor electronica zit dan waarschijnlijk in de GPS zelf. (hoeft niet ,maar dat is moeilijk in te schatten)

Het laadcircuit van de LiPo cel zit in de GPS ontvanger, daar ben ik vrijwel 100% zeker van.
Dat die de cel niet meer wil opladen kan door drie oorzaken komen.

De eerste is dat het laadcircuit defect is. Dat is lastig te meten en net zo lastig te repareren. Hoe kom je aan een schema van dat apparaat en ook nog aan de onderdelen als die vervangen moeten worden? Daar zal het grootste probleem zitten.

De tweede mogelijke oorzaak is dat de adapter, want het is dus niet de lader, defect is. In dat geval zal het toch niet al te moeilijk moeten zijn om een passende adapter te vinden. Het stekkertje zou niet zo'n probleem moeten zijn want dat kan je eventueel altijd nog van de oude afknippen en aan de nieuwe solderen.

De derde mogelijkheid is dat de cel zelf defect is. Hij zou bijvoorbeeld te ver ontladen kunnen zijn. Daar kunnen LiPo's erg slecht tegen en als de lader meet dat de spanning van de cel te laag is zal die niet eens proberen de cel te laden omdat dit gevaarlijk zou kunnen zijn. In dit geval zou je de cel moeten vervangen en zou alles weer normaal moeten werken.

Wat nu de werkelijke oorzaak is zal je moeten meten of anders uitzoeken. Eventueel wil ik wel er wel eens naar kijken maar helaas kan ik je niet garanderen dat ik het kan repareren. Stuur maar een PB als je contact met me op wilt nemen.

Top dit soort analyses. Bat. is totaal plat dus er valt voor mij (ik kan net iets meer met een multimeter dan aan en uit zetten maar dat bleek wel uit de vraagstelling) niet zoveel te meten.

We gaan maar eens op zoek bij conrad ed. en beginnen met een verse accu

Als er liefhebbers zijn om de klus te klaren kun je als tegenprestatie komende zondag a.s. mee aan boord voor een dag op het markermeer mee wedstrijdzeilen. Je hoeft niet te kunnen varen leren we je onderweg wel.

Als er iemand met zo!n vliegende drone met camera hier meeleest dat zou helemaal super zijn. Heeft nog niemand in NL gedaan geloof ik. Maar met een heli kan het natuurlijk ook...

Back