Voor je met externe laders aan de gang gaat zou ik eerst eens kijken waarom hij niet meer laadt. Ik ken het ding niet maar er zijn grofweg 2 opties
- een "standaard" adapter (een spanningsbron) en de laad-electronica in de gps.
- een lader-adapter, dus de electronica aan board om te zorgen dat het laden goed gaat (ivm overladen) Dat is feitelijk een stroombron.
Het kan ook nog zijn dat de gps ook op deze adapter kan draaien. Direct, dus zonder accu, in dat geval zit de laadelectronica waarschijnlijk in de gps.
Bij 1 maakt het niet uit wat je er aan hangt zolang de spanning maar gelijk is en hij genoeg stroom kan leveren. (en dan de juiste plug met juiste polariteit)
Bij 2 moet je dus een 1:1 gelijke adapter vinden. Een echte lader voor het juiste type accu met de juiste laadstroom. (de inwendige draden, connectors etc zijn iets anders uitgevoerd als die in een RC voertuig. Die zullen laden met 1C of meer niet altijd kunnen waarderen).
In geval van 1 is het simpel, nieuwe adapter (conrad of zo) of de accu extern opladen buiten de gps, of een externe aansluiting maken (kabeltje waarvan de plug onder het klepje wordt opgeborgen)
Bij 2 zou ik eerst uitzoeken waar de fout zit. De electronica die de accu bewaakt kan rare dingen gaan doen als die defect is. bv je accu te ver leeg laten trekken. of juist denken dat hij leeg is bij een volle accu. Het kan best zijn dat de accu niet leeg is maar de electronica denkt van wel. Bij zo'n enkel cel ding helpt extern laden meestal wel. Daar zit geen balanseer electronica maar de fout kan dus in de interne monitoring zitten. Dan helpt extern laden niet.
Onderdelen die merk specifiek zijn, geschuurd of programmeerbaar zijn lastig of niet te vervangen. vaak is bij dit soort dingen de adapter dood. Dat kun je met een multimeter testen. Maar dat kan lastiger zijn dan je denkt. Als de laadelectronica daar inzit doet hij mogelijk niks zonder aangesloten accu./belasting.
Kijk ook of er een zekering zit (mogelijk een gesoldeerde smd zekering of zekering/weerstand)
Ben in ieder geval voorzichtig, door niet te weten wat je doet kan je het simpel erger maken.
EDIT: niet goed gelezen, de adapter was 12V dus de laad en monitor electronica zit dan waarschijnlijk in de GPS zelf. (hoeft niet ,maar dat is moeilijk in te schatten)