Hoe krijg ik men verlichte zwever in de lucht?

Ik heb een focus 180 van protech .

Standaard zat daar een speed 600 en 7 cellen in van 60 gram.

Nu heb ik men servo's vervangen en de motor door een typhoon 6/3d met een 8 x 3.8 schroef op 3 lipo's kokam 2000, vanvoor in de neus.

Op die manier is het model 440 gram verlicht en weegt hij nog 800 gram

Vroeger vloog hij goed,maar nu hebben we hem al 2 x geprobeert en ieder keer schiet hij als een raker de hoogte in, waarna hij na een looping de grond in knalt. :(

Het zwaarte punt lag bij de laatste keer al wat te ver naar voor maar het mocht niet baten. En we probeerden telkens vol gas :oops:

Zou men zwever te licht geworden zijn ,of de motor te sterk? graag zou ik wat tips krijgen voor ik hem onherstelbaar breek.

Groeten

ik zou eerst maar eens proberen te vliegen zonder motor, krijgt die minder klappen...

als het model dan goed vliegt kan je altijd nog gas geven. eerst even trimmen, en kijken met het zwaartepunt.

Als het model zonder gas te geven goed vliegt, en met gas erop niet lijkt het de motordomping.

te licht lijkt me ongeloofwaardig.

een vliegtuig kan wel te licht zijn, maar de eigenschappen die hier beschreven worden horen daar niet bepaald bij.

Groeten Halmar

Je moet inderdaad eerst kijken of je model zo lekker zweeft dmv een paar handstartjes.

Het zwaartepunt moet op de goede plaats liggen anders zweeft hij ook niet goed.

Verder heeft je moter een paar graden domping (naar beneden gericht) anders wil hij ook wel eens te fanatiek omhoog.

Tja....440 gram lichter en meer vermogen...
Zwaartepunt, instelhoek en motordomping gecontroleerd?

Igwe Aneke zei:
Tja....440 gram lichter en meer vermogen...
Zwaartepunt, instelhoek en motordomping gecontroleerd?

Lees jij andere berichten niet een herhaling van domping en zwaartepunt is echt niet nodig hoor.

Instelhoek verschil is wel een goed ja.

Recht omhoog? zwaartepunt meer naar voren plaatsen denk ik

Btje zei:
Lees jij andere berichten niet een herhaling van domping en zwaartepunt is echt niet nodig hoor.
Sorry...ik had niet verwacht dat dat zo'n kwalijke zaak zou zijn. :roll: :?
Wees er voortaan alleen wel zeker van dat je iemand niet iets kwalijk neemt waar je jezelf ook schuldig aan maakt :oops:
Dank je.

Igwe Aneke zei:
Btje zei:
Sorry...ik had niet verwacht dat dat zo'n kwalijke zaak zou zijn. :roll: :?
Wees er voortaan alleen wel zeker van dat je iemand niet iets kwalijk neemt waar je jezelf ook schuldig aan maakt :oops:
Dank je.

Ja daar heb je eigenlijk ook wel weer gelijk in sorry.

maakt allemaal niks uit, iedereen schrijft waar die over denkt, en daar is niks mis mee.(zolang het maar geen 20 berichten zijn :wink: )

@val:
heb je al bovenstaande dingen geprobeerd???

Amaai zoveel reacties al !
Jammer genoeg heb ik hem nog niet kunnen proberen ,misschien morgen en anders ben ik op reis en is het maar over 2 weken.

Dat van die instelhoek veranderen zie ik wel zitten een beetje hout onder de vleugel onder de achterkant zeker . dat lijkt me het logiste maar ik ben een beetje een leek hoor.

Hoeveel mag eronder, 2 mm ? om te beginnen. men staart kan ik niet veranderen

Quote niets :wink:

De instelhoek zou ik niet veranderen - je wilt er immers ook mee blijven zweven? Als alles voor die tijd goed was zou die niet hoeven wijzigen.

Ervan uitgaande dat je zwaartepunt inderdaad goed is - eenvoudig te controleren door een handstart met motor uit te maken, dan kan eigenlijk alleen de domping van de motor aangepast hoeven worden.

Met een ringetje op de goede plek kom je al een heel eind. Probeer ook eens met wat minder gas te starten. En controleer eens of je hoogteroer toch niet iets up staat. Afhankelijk van je zender kun je eventueel ook wat down bijmixen, maar het is mooier om alles uit zichzelf in balans te laten zijn.

Arthur

Ik heb er nu een paar keer mee gevlogen, maar hij vliegt als een schommelstoel.

We hebben lood in de neus gestoken (80 gram) zodat het zwaartepunt nu een stuk voor het aangegeven punt zit. en de motor heeft 5 graden domping gekregen.

Nu is het extreme optrekken verbeterd, en heb ik nochtans de vleugel en alles wat maar kan extra vastgezet om de stijfheid in het ding te verhogen maar het vliegen op zich trekt nog op niet.

ook blijf hij niet speciaal beter zweven door het mindere gewicht.

Dus ik ga er weer een speed 600 in plooien en nu 8 dikke batterijen (op 7 graakte hij bijna niet omhoog) en dan zal het wel stabiel worden zeker.

Groeten

Na wat vrijevlucht toestelletjes gebouwd te hebben voor men kleine mannen... Ben ik tot de ontdekking gekomen, dat je de instelhoek zeer groot kan nemen als je maar genoeg gewicht in de neus steekt .op die manier zit je CG dan meer vooraan dan op de gemiddelde 1/3 koorde van de vleugel.

nu toen ik men zwever bekeek zag ik dat deze ook een zeer grote instelhoek heeft tegenover de romp en het stabilo.
Dit resulteert natuurlijk in een vliegtuig die in mijn geval te sterk omhoog wil bij de minste snelheid vermeerdering.

Vandaag heb ik er 6 mm depron ondergestoken en dit was al een merkbare verbetering.

Alleen moet ik er nu nog het onstabiele sturen uit nemen, wat veroorzaakt wordt, doordat een van de servo's trager reageert dan de andere.

Dit heeft bij een V staart kwalijke gevolgen... boem crach tegen een weide paal die niet wilde wijken. aanvals boord en kapje een beetje kapot

nu ja zolang hij niet pertotal is moet i terug de lucht in
:)

Groeten

Back