hoe krijg ik mijn boot waterdicht

ik ben bezig met het ombouwen van een oud speelgoed bootje (nikko).
het buisje waar de aandrijf stang voor de schroef door heen loopt, maar die is lek. doe kan ik die weer dichten?

groetjes J3ns

PS, het asje komt niet boven de waterlijn uit.

loopt er water door de buis?
Neem uierzalf en pers dat in de buis (met bijvoorbeeld een injectiespuit) en steek daarna de as er weer door.

meer tips op:

klik hier

Hallo Jens,

Zou je je profiel helemaal willen invullen?
Dat 'praat' gemakkelijker (leeftijd, ervaring, e.d.).

Over het algemeen heeft de schroefaskoker van de Nikko bootjes geen lager aan weerskanten, maar is het gewoon een buisje waar de as in loopt.
Duw je dat vol vet, dan zal de as over de hele lengte in het vet draaien, wat enorm remt.
Daarnaast is het vet ook vrij snel weer verdwenen, omdat de buisjes meestal aan de ruime kant zijn.

Als ik zo'n speelgoedasje dicht wil hebben, dan haal ik het buisje uit de boot en zoek er een buisje bij, dat er strak omheen past, dit zaag ik af op de goede lengte.
Vervolgens zaag ik van het 'oude' buisje twee stukken van een centimeter af en soldeer die elk aan een kant in het nieuwe buisje.
Je hebt nu een schroefaskoker met aan elk uiteinde een glijlager voor de as, de ruimte binnen de buis kun je nu met vet vullen en de as er weer in duwen, terwijl je een vinger op het andere eind houdt (zodat je niet gelijk alles er weer uit drukt).

Groeten, Jan.

Back