Hoe krijg je een kromgetrokken vleugel weer recht

Vliegt mooi :) Hoewel het moeilijk is om geluid te beoordelen aan de hand van een video-opname, vind ik het een beetje rauw klinken, bijna als brandstof (geen idee hoe hard het klinkt). Prop uitgebalanceerd?

Ja het vliegt inderdaad hardstikke leuk, mooi voor de zomeravond. Zodra het harder waait heeft hij er meer moeite mee dus het is wel een beetje een gelegenheidskistje. De propellor heb ik niet uitgebalanceerd, hij resoneert inderdaad een beetje bij volgas. Ik zet er toch nog een andere prop op kijken of dat helpt. Misschien wil hij met wat grotere wielen ook wel van gras starten.

@Ron: ik heb er eens op zitten letten maar die motor draait inderdaad een beetje rauw. Het is net alsof er ergens een paar knikkers meedraaien. Hoe zou dat komen, iets met timing te maken?

Voel je veel/weinig 'cogging' (magnetische hobbels, geen mechanische, Duits: 'rasten') als je de motor met de hand rond draait? Hoe meer cogging, hoe meer geluid.
Prop inmiddels gebalanceerd?
Misschien onbalans in de rotor?

Van timing weet ik alleen maar dat niet yzerloos en niet slotless-motoren lage PWM frequentie moeten hebben (hoge kan geen kwaad, levert niets op en geeft ook geen rauwe loop, wel iets hogere verliezen in regelaar.). Over graden weet ik niks zinnigs te zeggen, beetje spelen zou ik zeggen en daarbij op temperatuur van regelaar en motor letten dan.

Laatst bewerkt:
@Ron: ik heb er eens op zitten letten maar die motor draait inderdaad een beetje rauw. Het is net alsof er ergens een paar knikkers meedraaien. Hoe zou dat komen, iets met timing te maken?

Laatst had een vliegmaatje een nieuwe JUNIOR S aangeschaft die een motor met een kapot lager had ...........

Zou dat het kunnen zijn?

Over de kist zelf: Twijfel of het wel een Topflite is. Laat staan dat ik er een foto van heb.
Kortgeleden een hele hoop hele oude boeken en blaadjes weggedaan. Daar heb ik nou ontzettend veel spijt van.

Groeten, JH

Back