Ik krijg daarbij bij de toerwagens echter wel steeds meer het idee dat er een relatief kleine groep in Nederland is die meegaan in de "ratrace" van de ontwikkelingen (regelaars, akku's, chassis etc.), en dat de rest dat financieel niet trekt, en dus niet (meer) meedoet aan de Nomac etc. Dit is jammer, hierdoor wordt het toch een klein beetje een elitesport van mensen met geld....of mensen die wat minder hebben maar wel veel van hun geld in de hobby steken. Ter vergelijking: ik heb in de KWC twee jaar met hetzelfde chassis gereden (sommigen zelfs 3 tot 4 jaar) en na de laatste wedstrijd was de auto in feite nog prima. Nu na drie tot vier jaar met dezelfde auto wordt er nagedacht over een eventueel nieuw chassis.....ook de motor is nog altijd hetzelfde type. Ik pleit niet perse voor brandstof, maar de ontwikkelingen in de electro gaan wel erg hard en zijn voor veel doorsnee wedstrijdrijders niet meer te volgen.
Groet,
Marcel.
Marcel,
Er zijn diverse initiatieven waarbij electrorijden niet de hoofdprijs kost; Dutch RC mag je bijvoorbeeld met vele motoren meedoen, je hebt er altijd wel een liggen; banden zijn begrensd op één set per dag. De duurste regelaar??? De huidige Nederlands kampioen Electro rijdt met een TC Spec-regelaar van drie jaar oud. Dat mensen ieder jaar een nieuw chassis en elk half jaar een nieuwe regelaar kopen heeft alleen te maken met gebrek aan "raw talent"". Niet om mensen op de tenen te trappen maar het is nu eenmaal zo dat echte talenten overal hard mee gaan en anderen snelheid proberen te kopen.
De reden dat er weinig deelnemers waren tijdens het NK heeft niet hiermee te maken maar meer met het regelement. Ondanks grote klachten over de banden in 2008 is deze band voor 2009 weer gebruikt. Ook hebben de op de Ledenvergadering aanwezige leden besloten om geen lipo in te voeren. Half Nederland was al van de cellen afgestapt en heeft zich dus niet laten zien op de wedstrijden. Modified was ook niet meer te doen met de cellen aangezien je anders na ieder weekend weer nieuwe mag kopen....Deze klasse is totaal verdwenen zelfs....
Als er een gedegen reglement wordt aangenomen zou het aantal rijders bij Nomac wel weer kunnen aantrekken; invoering van een betaalbaardere en vooral slijtvastere band zou de competitie alweer aantrekkelijker maken, dit werkt ook door op clubnivo aangezien de meeste clubs zich aan de NOMAC-band conformeren.
Kortom, we zitten in een cirkeltje wat doorbroken moet worden. Ik denk dat de regelaar het topje van de ijsberg is; ondanks alle tegenstanders en financiële argumenten ben ik voor een Stock-NK met vastgestelde regelaars, motoren, banden en accu's. Je praat dan over een extra investering van een regelaar, de rest had je toch al nodig.......mocht dit geen issue zijn dan moet je gewoon alles vrij geven en het geen Stock meer noemen.
Kortom, ook dit soort regelaar-excessen kan je vermijden door strenge reglementen maar de snelste rijder zal toch vooraan staan......het gaat namelijk niet alleen over je spullen maar vooral over hoe je ze gebruikt.....
Ik hoop dat hier een opbouwende discussie over te voeren is....
groet,
Eric