Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Ik krijg daarbij bij de toerwagens echter wel steeds meer het idee dat er een relatief kleine groep in Nederland is die meegaan in de "ratrace" van de ontwikkelingen (regelaars, akku's, chassis etc.), en dat de rest dat financieel niet trekt, en dus niet (meer) meedoet aan de Nomac etc. Dit is jammer, hierdoor wordt het toch een klein beetje een elitesport van mensen met geld....of mensen die wat minder hebben maar wel veel van hun geld in de hobby steken. Ter vergelijking: ik heb in de KWC twee jaar met hetzelfde chassis gereden (sommigen zelfs 3 tot 4 jaar) en na de laatste wedstrijd was de auto in feite nog prima. Nu na drie tot vier jaar met dezelfde auto wordt er nagedacht over een eventueel nieuw chassis.....ook de motor is nog altijd hetzelfde type. Ik pleit niet perse voor brandstof, maar de ontwikkelingen in de electro gaan wel erg hard en zijn voor veel doorsnee wedstrijdrijders niet meer te volgen.

Groet,
Marcel.

Marcel,

Er zijn diverse initiatieven waarbij electrorijden niet de hoofdprijs kost; Dutch RC mag je bijvoorbeeld met vele motoren meedoen, je hebt er altijd wel een liggen; banden zijn begrensd op één set per dag. De duurste regelaar??? De huidige Nederlands kampioen Electro rijdt met een TC Spec-regelaar van drie jaar oud. Dat mensen ieder jaar een nieuw chassis en elk half jaar een nieuwe regelaar kopen heeft alleen te maken met gebrek aan "raw talent"". Niet om mensen op de tenen te trappen maar het is nu eenmaal zo dat echte talenten overal hard mee gaan en anderen snelheid proberen te kopen.

De reden dat er weinig deelnemers waren tijdens het NK heeft niet hiermee te maken maar meer met het regelement. Ondanks grote klachten over de banden in 2008 is deze band voor 2009 weer gebruikt. Ook hebben de op de Ledenvergadering aanwezige leden besloten om geen lipo in te voeren. Half Nederland was al van de cellen afgestapt en heeft zich dus niet laten zien op de wedstrijden. Modified was ook niet meer te doen met de cellen aangezien je anders na ieder weekend weer nieuwe mag kopen....Deze klasse is totaal verdwenen zelfs....

Als er een gedegen reglement wordt aangenomen zou het aantal rijders bij Nomac wel weer kunnen aantrekken; invoering van een betaalbaardere en vooral slijtvastere band zou de competitie alweer aantrekkelijker maken, dit werkt ook door op clubnivo aangezien de meeste clubs zich aan de NOMAC-band conformeren.

Kortom, we zitten in een cirkeltje wat doorbroken moet worden. Ik denk dat de regelaar het topje van de ijsberg is; ondanks alle tegenstanders en financiële argumenten ben ik voor een Stock-NK met vastgestelde regelaars, motoren, banden en accu's. Je praat dan over een extra investering van een regelaar, de rest had je toch al nodig.......mocht dit geen issue zijn dan moet je gewoon alles vrij geven en het geen Stock meer noemen.

Kortom, ook dit soort regelaar-excessen kan je vermijden door strenge reglementen maar de snelste rijder zal toch vooraan staan......het gaat namelijk niet alleen over je spullen maar vooral over hoe je ze gebruikt.....

Ik hoop dat hier een opbouwende discussie over te voeren is....

groet,

Eric

Ik ben wel een voorstander van een stock regelaar met een vast stukje software en een redelijke prijs, desnoods sensorless gezien die setjes zeer betaalbaar geworden zijn, ik denk ook dat sensorless prima te doen is ondanks wat anderen zeggen. Zo lang de regelaars programmeerbaar zijn of een verwisselbare firmware kent zullen er altijd mensen met een voorsprong zijn en moet je dat dus voorkomen.

Opgemerkt is dat het vroeger bij Brushed ook al zo was dat je mee moest gaan met de regelaars, ik blijf van mening dat de behoefte veel minder was omdat de verschillen niet zo groot tot zelfs niets was wat we daartegen nu wel heel extreem bij brushless kennen.

Hoewel brushless een verademing is lijkt er volgens de aantallen er toch een behoefte om terug te gaan naar brushed zoals we dat kunnen terug vinden in de Swift klasse en andere 19/23/27 turns spec klasses.

Daarnaast zijn de verenigingen ook een beetje schuldig door niet gezamelijk op 1 lijn te zitten. De 1 hanteert een 10.5 turns, de ander een 13.5 en her en der zie je geloof ik ook een 9.5. Om van hieruit tot een gezamelijk overeenkomst te komen om landelijk te gaan gebruiken lijkt moeilijk te zijn want iedere rijder/club heeft zo zijn voorkeur zoals er vorig jaar ook klachten waren over de verplichting van de Speed Passion motor. Handig is ook om om je heen te kijken zoals de Belgen al een tijdje de 10.5+Lipo rijden.
Dit soort klagende rijders moeten genoegen nemen met wat er besloten wordt en er is al eens opgemerkt om een dergelijke klasse opzet niet door de rijders te laten beslissen maar door een commissie om verdere discussies te voorkomen.

Een ander schuldige is de ETS en de Dutch RC series. Beide klasses hebben zo wat argumenten om een NK links te laten liggen. Deze winter komt er ook een EU Pancar series bij en lijkt de behoefte voor een NK minimaal geworden te zijn.

Kun je de accu's niet vrij laten .???
of een paar merken toestaan ,we rijden op real80 met alle soorten bonkiewonkie cellen .
En met een paar merknamen maar dat er nu echt verschil in zit .
De motor of regelaar doet meer .
Groeten Wiebe.

Haha.....

Voorzetten ben ik niet zo'n held in, dit ligt nogal gevoelig zeker gezien mijn achtergrond. Ik ben alleen van mening dat er een stabiele combo dient te komen die ook nog eens goed verkrijgbaar is. Overigens ben ik van mening dat dit niet beperkt hoeft te worden tot Nederland, aangezien we in een verenigd Europa leven is bestellen in Duitsland voor mij geen misdaad en goede levering aldaar zou voor mij ook werken.

De grootste kostenpost ...... niet de regelaar maar banden!! Hier was ten tijde van de CS27 ook niemand erg overstuur als je deze in Duitsland of HK bestelde. Er is van bijvoorbeeld Sorex gewoon een importeur in Nederland en deze band is ook goed te verkrijgen in het buitenland. Voor indoor Sorex 28 en buiten gewoon lekker op Sorex 32.

De meeste accu's die ik nu zie langs de banen zijn de IP4200 en IP5000. Staan netjes op de EFRA-lijst en zijn goed verkrijgbaar voor rond de 50 Euro!!!

Regelaar; ik zou voor Pro Stock een update-able regelaar willen voorstellen: Een Tekin-regelaar is voorlopig niet uitgepuft en voor 175-195 inclusief interface te koop (zowel in NL als buitenland) Een GM is ook te updaten maar deze is een stuk ingewikkelder en kan geroosterde motoren opleveren bij verkeerd gebruik. De Advance Black Diamond valt ook in deze categorie maar lijkt een stuk duurder te gaan worden. De andere regelaars hebben gewoon een beperkte houdbaarheid en zouden hierdoor kunnen afvallen?

Voor stock (17.5) is een EZRun voor rond de 40 Euro te krijgen en inclusief 17.5 motor 71 Euro. Als hier dan ook een vast beginners-chassis (bijvoorbeeld TT01, HPI E10 Touring of LRP Strada) met gelimiteerde opties en een betaalbare accu (hoeveel Zippy's zijn er al in Nederland en de Integy 5000 kost nog minder) bijkomen dan kan je zeer betaalbaar instappen.

Motoren zou ik voor GM of SpeedPassion willen kiezen. Beide merken hebben met de Pro en de 3.0 een zeer betrouwbare betaalbare motor op de markt.

Modified zou gewoon moeten kunnen doen wat ze willen.....

Dus mijn idee is:

Modified, ervaren rijders met veel ervaring
Pro Stock, ervaren rijders die mod te hard gaat
Stock, jonge en/of onervarener rijders die willen ruiken aan meerdere banen

Een en ander kan dus ook bij de clubs worden doorgevoerd waarbij de Stock de echte instapklasse word.....

groet,

Eric

Een ander schuldige is de ETS en de Dutch RC series. Beide klasses hebben zo wat argumenten om een NK links te laten liggen. Deze winter komt er ook een EU Pancar series bij en lijkt de behoefte voor een NK minimaal geworden te zijn.

Deze series kunnen alleen bestaan bij de gratie van een duur nationaal kampioenschap; een ETS-race kost 50 Euro per race (met elke race een setje nieuwe banden), één keer per twee seizoenen koop je een motor voor 30 Euro......

Je praat dan over een twee-a driedaags evenement waar alleen je verblijf nog bijkomt, maargoed dan ben je wel op een mooi evenement in plaats van een veredelde open clubrace die zonder verblijf ook 37,50 kost!!

groet,

Eric

Ik rij helemaal niet met dit soort auto's en ken er niet zo veel van, maar ik vind het een interessat topic!

Ik geef ook +1 voor de "goedkope" EZrun!
Op het moment ben ik bezig met 1/18 en 1/16 off-road, maar ik zou over een jaartje of wat ook wel een on-road auto willen en dan neem ik waarschijnlijk een EZrun, toch leuk als je dan eens een wedstrijd kunt rijden!

Grts

Ik ben wel een voorstander van een stock regelaar met een vast stukje software en een redelijke prijs, desnoods sensorless gezien die setjes zeer betaalbaar geworden zijn, ik denk ook dat sensorless prima te doen is ondanks wat anderen zeggen. Zo lang de regelaars programmeerbaar zijn of een verwisselbare firmware kent zullen er altijd mensen met een voorsprong zijn en moet je dat dus voorkomen.

Opgemerkt is dat het vroeger bij Brushed ook al zo was dat je mee moest gaan met de regelaars, ik blijf van mening dat de behoefte veel minder was omdat de verschillen niet zo groot tot zelfs niets was wat we daartegen nu wel heel extreem bij brushless kennen.

Hoewel brushless een verademing is lijkt er volgens de aantallen er toch een behoefte om terug te gaan naar brushed zoals we dat kunnen terug vinden in de Swift klasse en andere 19/23/27 turns spec klasses.

Daarnaast zijn de verenigingen ook een beetje schuldig door niet gezamelijk op 1 lijn te zitten. De 1 hanteert een 10.5 turns, de ander een 13.5 en her en der zie je geloof ik ook een 9.5. Om van hieruit tot een gezamelijk overeenkomst te komen om landelijk te gaan gebruiken lijkt moeilijk te zijn want iedere rijder/club heeft zo zijn voorkeur zoals er vorig jaar ook klachten waren over de verplichting van de Speed Passion motor. Handig is ook om om je heen te kijken zoals de Belgen al een tijdje de 10.5+Lipo rijden.
Dit soort klagende rijders moeten genoegen nemen met wat er besloten wordt en er is al eens opgemerkt om een dergelijke klasse opzet niet door de rijders te laten beslissen maar door een commissie om verdere discussies te voorkomen.

Als je iets dergelijks wil opzetten is een goed uitgangs mss. Hoe kan ik een competitie opstarten waar je kan meereden met het huidige materiaal.
Want nu zijn idd rijders mix die een
bL10.5 , BL9.5, brushed, Nimh & lipo's

Je kan ze niet op een hoop gooien in dezelfde reeks. Een motor/regelaar combo opleggen kan je in mijn ogen al schrappen. Dan vraag je weer om een investering te doen.

Iedereen dezelfde motor dan ? Dan kan je er mss met een 40-~60 tal euro mee wegkomen.
Hoe kom je dan nog weg met de soorten packs.
Lood voor lipo rijders ?

Mss niet echt een constructieve bijdrage maar toch ff de lat op niveau leggen
TM

Als je iets dergelijks wil opzetten is een goed uitgangs mss. Hoe kan ik een competitie opstarten waar je kan meereden met het huidige materiaal.
Want nu zijn idd rijders mix die een
bL10.5 , BL9.5, brushed, Nimh & lipo's

Je kan ze niet op een hoop gooien in dezelfde reeks. Een motor/regelaar combo opleggen kan je in mijn ogen al schrappen. Dan vraag je weer om een investering te doen.

Iedereen dezelfde motor dan ? Dan kan je er mss met een 40-~60 tal euro mee wegkomen.
Hoe kom je dan nog weg met de soorten packs.
Lood voor lipo rijders ?

Mss niet echt een constructieve bijdrage maar toch ff de lat op niveau leggen
TM

Elke bijdrage is er één, ik ben alleen van mening dat NiMh zijn tijd wel gehad heeft; afgelopen seizoen is er met hangen en wurgen nog met cellen gereden. Afgelopen ETS heb ik met slechts één enkele lipo gereden. Dit had absoluut geen gevolgen voor de prestaties....kom daar maar eens met cellen mee uit!!

Lipo is dus zelfs met twee pakketten goedkoper als nimh en ook veel constanter.....

Iedereen dezelfde motor hebben we al jaren tijdens het onroad-NK maar juist de regelaar en accu maken het verschil.....vandaar de voorstellen om stock weer echt stock te maken..

groet,

Eric

De snelheid waarmee de ontwikkeling van de regelaars gaat vind ik fantastisch kwa techniek.
Ik had alleen niet verwacht dat het zo veel uit zou maken.
Voor een stock klasse is dat natuurlijk niet echt ideaal en op het moment is de motor niet het beslissende element maar de regelaar.
Nu komt deze discussie hier net op gang maar in Amerika is die al hevig bezig.
Hier mengen zelfs fabrikanten van regelaars zich in de discussie en zelfs die zeggen dat het eigenlijk zo niet verder kan.
Het enige wat die niet doen is dit stoppen, ze blijven doorontwikkelen want als ze dit niet doen verliezen ze markt aandeel.
Er zijn op het moment al klassen waarbij de regelaar is vast gelegd of waarbij ze bepaalde software mogelijkheden hebben beperkt.
Er zijn zelfs rijders die aan fabrikanten vragen om speciale stock software zodat iedere regelaar gelijk is. Er zijn fabrikanten die het willen maken als er genoeg vraag naar is. Maar op het moment zijn niet de fabrikanten het probleem maar de klanten. Die willen steeds sneller.
Een teammanager zij dat als ze met banden met minder grip gaan rijden, dan word dat de max en dan heeft de power van de regelaar minder invloed.
Daar zit wel wat in maar dan gaat iedereen klagen dat ze geen grip hebben.
Het blijft dus de rijder die de toekomst bepaald van de klasse.

Ik hoor de laatste tijd al meer dan mod rijden tegenwoordig goedkoper is dan stock.
De motoren in de stock zijn aardig aan elkaar gewaagt maar de regelaars verschillen nogal.

Ik denk dat de ETS er goed aan heeft gedaan om in de beginners klasse de regelaar en motor verplicht te stellen. Voordeel van de brushless van tegenwoordig is, is dat de motoren veel dichter bij elkaar zitten kwa snelheid.

Ben blij dat ik mijn regelaar kan updaten. Ik weet niet hoe lang dat de nieuwe regelaar als enige zo snel is. Houd er maar rekening mee dat Tekin, GM, LRP en al die andere merken druk aan het werk zijn om met een snellere regelaar of nieuwe software te komen.

Eens kijken wat de NOMAC doet komend jaar. Op het moment is er in de Electro niet veel gedaan kwa stand op de website en informatie. En kijken wat ERCE doet aangaande de NOMAC.
De Dutch RC series en de ETS zijn zeker niet degene die er voor gezorgd hebben dat de NOMAC dit jaar niets was. Is gemakkelijk afschuiven van dingen die de NOMAC doet (of juist niet doet).
Daarom denk ik dat het dit jaar van de keus af hangt of er volgend jaar nog een NK Electro wedstrijd word gereden.
En wat gaan ze doen met de regelaars? Dat wordt nu wel leuk. Degene die veel geld hebben kopen iedere keer de nieuwste regelaar en zijn dus iedere keer de andere voor. (er zijn uitzonderingen die ook met een mindere regelaar nog winnen).
En dan wie wil er een nieuwe regelaar kopen als ze voor een stock regelaar kiezen? Kopen dan de rijders die stock regelaar of zeggen ze dat ze liever met hun eigen regelaar willen rijden en blijven de rijders dan weer weg?
Word lastig dit jaar met de regels.
Als ze hier trouwens de Mod 10,5 lipo gaan doen heb je het zelfde probleem als de stock.
Tja en is 10,5 lipo wel mod?
Zoveel verschil zit er niet in met een 13,5 lipo.

Maar goed we zien wel wat het word.

Elke bijdrage is er één, ik ben alleen van mening dat NiMh zijn tijd wel gehad heeft; afgelopen seizoen is er met hangen en wurgen nog met cellen gereden. Afgelopen ETS heb ik met slechts één enkele lipo gereden. Dit had absoluut geen gevolgen voor de prestaties....kom daar maar eens met cellen mee uit!!

Lipo is dus zelfs met twee pakketten goedkoper als nimh en ook veel constanter.....

Iedereen dezelfde motor hebben we al jaren tijdens het onroad-NK maar juist de regelaar en accu maken het verschil.....vandaar de voorstellen om stock weer echt stock te maken..

groet,

Eric

Helemaal mee eens.
Maar dan moet je afspreken dat je allemaal ook dezelfde regelaar neemt.
Zijn we gelijk klaar.

Roelof het is makkelijk afschuiven van problemen bij de NOMAC en dan bedoel ik het Electro gedeelte op de ETS en de Dutch RC series. Die 2 hebben er niet aan bij gedragen dat het minder is dit jaar met het NK.
ALs de NOMAC dit jaar met een goed voorstel komt kwa banden motor en accu's, dan kan het zo maar zijn dat het weer aantrekt.
Voor mij persoonlijk hoeft het niet meer want alles wat ik mee heb gekregen en hoe het er bij de NOMAC aan toe gaat hebben mij doen besluiten voorlopig niet meer mee te rijden.
Ik heb die keus gemaakt om dingen binnen de NOMAC en niet om de regels.

Roelof je hebt een PM

Ik rij nu zowel onroad als offroad en ik ondervind wel dat bij off road de motoren enzo minder rol spelen omdat het daar echt meer op techniek gebaseerd is, alle ja, dat is mijn mening e :-)

Onroad is echt meer op optrekken op korte stukjes enzo en daarvoor moet je wel degelijke elektronica hebben altijd om te kunnen volgen...

Ik gebruik altijd al hetzelfde van regelaar en motor, zowel on als offroad, offroad kan ik heel goed mee, maar onroad is al minder nu: brushless regelaar van LRP en een 9T brushless motor, deze kosten ongeveer 180 euro samen en daarmee doe je heel lang en je hebt supergoed gerief daarmee :-)

Kijk ook anders eens op: www.users.telenet.be/fba, daar staan onze reglementen (BE) in voor motor/banden/...

Nu komt deze discussie hier net op gang maar in Amerika is die al hevig bezig.

Sorry dat ik het zeg maar met de introductie van brushless bij de NOMAC heb ik hier op het MBF al meerdere malen voor gewaarschuwd met als ervaring de populaire Mamba setjes voor de 1:18 auto's die al jaren gebruikt worden en volledig programmeerbaar zijn.

Ik schuif het probleem van de NOMAC niet geheel af naar de ETS en consorten maar weet wel dat het wel degelijk een rol speelt, zoals opgemerkt is het rijden van een ETS een ervaring op zich zoals ik weet hoe het is om aan een WK mee te doen. Kostbaar maar leuk!

Je geeft zelf al aan dat de klanten het probleem zijn, de wil om sneller te gaan lijkt belangrijker dan een gezonde en eerlijke competitie. Daarom merkte ik al op dat er de gedachten zijn om de rijders niet mee te laten beslissen in de opzet van een zo'n goed mogelijke competieve klasse.

Lipo vrij tot een bep. capaciteit lijkt mij een prima plan. Met de regels rondom het laden van een Lipo zullen daar niet die verschillen zitten die NiMha wel kent. Uiteraard zullen er rotte accu's ervaren worden maar dat zal je met gehomolegeerde accu's ook hebben wetend dat de productie altijd wel veranderd (zoals een andere leverancier van de cellen). Maar de kosten kunnen hiermee verder beperkt worden voor diegene die weten dat de prijs niet altijd bepalend is voor de snelheid.

Leuk dat mijn bijdrage het startpunt is van deze discussie en dat terwijl ik ook nog met brandstof bezig ben (en blijf), hoewel ik ook een F104 en een MiniZ heb, dus de electro zit nog wel degelijk in mijn aderen.

Even mijn visie op het voorgaande, zomaar wat steekpunten:

Brushless is gewoon de toekomst, ankers afdraaien, koolborstels vervangen etc. willen we allemaal denk ik niet meer doen.

Lipo lijkt mij (voorlopig, totdat er bv. Life-cellen komen) de beste optie, je kunt inderdaad wedstrijden rijden met 1 enkele lipo (ik heb tijdens de laatste clubwedstrijd bij AMCA met een 3200 lipo per ongeluk twee kwali's gereden met mijn F104, zonder een merkbaar powerverschil, en dat zonder bijladen!!).

Banden: bij AMCA is nu het voorstel om bij de toerwagens per wedstrijd 1 set banden toe te staan, die gemerkt worden. Lijkt me een prima idee, mits de banden slijtvast zijn, maar die moeten te vinden zijn.

Regelaar/motor combo: niet al te exotisch, inderdaad de Ezrun combo is behoorlijk snel en erg betaalbaar. Een simpel programmeerkastje is geen probleem lijkt me. Een andere combo kan ik me ook voorstellen.

Ik heb overigens geen enkel eigen belang, ik heb zelf geen concrete plannen om toerwagen te gaan rijden volgend seizoen, maar ik vind de discussie wel boeiend.

Groet,
Marcel.

Roelof ze rijden geen NK niet om dat ze mee doen met de ETS maar vanwege de regels.
Heb al weer begrepen dat er een aantal rijders weer willen gaan rijden als er andere banden komen en het 13,5 lipo word.
Niemand klaacht over de regelaar in deze klasse.
Er is maar een kleine groep die ETS rijd. niet iedereen die ETS rijd reed NK's en veel willen het bijde.
Het heeft dus helemaal niets met de ETS of zo te maken.
Dat heeft er geen invloed op.
Dan zou in duitsland het hele kampioenschap op zijn kont moeten liggen.
Dit is ook niet zo.
De egels waren daar beter afgelopen jaar net als engeland en Belgie.

Blegie is wel een heel stuk goedkoper om te rijden. misschien iets voor de nomac om naar te kijken of het niet voor de clubs en de leden goedkoper kan.
Of iets te leveren voor het geld.

Stock?

De afgelopen jaren rijden wij alleen in de winter elektro (1:12) en het valt me elk jaar weer op dat de ontwikkeling wel heel erg hard gaat. Ik las laatst een Amerikaanse discussie over exact hetzelfde onderwerp en de uitkomst was eigenlijk verrassend...

Standpunt 1:
Vergeet stock, maak alles modified. De huidige ontwikkeling laat nl zien dat met wat software deze klasses even snel gaan.

Standpunt 2:
Verbied een sensorkabel in de stock klasse, powerprogramma's hebben nl motorinformatie nodig ;)

Puntje 1 kreeg veel bijval al moet ik zelf bekennen dat punt twee volgens mij het beste zou zijn.

Standpunt 2:
Verbied een sensorkabel in de stock klasse, powerprogramma's hebben nl motorinformatie nodig ;)

Sensorless is een optie maar de regelaar krijgt nog steeds zijn info van de motor en heeft het gebruik van een programmeerbare ESC nog steeds nut.

Ja maar op het moment gaan alle regelaars die sensorloos rijden ongeveer even hard.
Alleen weet ik niet of alle regelaars dit kunnen.

Blegie is wel een heel stuk goedkoper om te rijden. misschien iets voor de nomac om naar te kijken of het niet voor de clubs en de leden goedkoper kan.
Of iets te leveren voor het geld.

FBA, BELGISCHE RACE VERGUNNING : 40€

NOMAC Nederlandse licentie : € 40,--

??????

Vanaf de zijlijn schoppen is gemakkelijk. Kom eens met een goed voorstel waar we met zn allen wat aan hebben.

Wat mij betreft zou het komend jaar LIPO met 13.5 motoren worden voor de stock klasse en bij voldoende belangstelling superstock met LIPO 10.5 motoren. Banden LRP X30 of eventueel Sorex 32. Keus uit 3 motoren die zelf aangeschaft dienen te worden GM/LRP en SpeedPassion zoals op de EFRA homologatielijst vermeld. Deze zijn van bewezen kwaliteit en voldoende verkrijgbaar in NL bij de winkelier. Banden: max 1 setje per wedstrijd, voor de race op het circuit te laten merken. Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie ) Lipo's moeten voldoen aan de door EFRA gestelde afmetingen en hardcase zijn. Merk vrij ! Banden en motoren niet meer via de NOMAC maar via de winkelier.

Frans Heinsbroek

Sensorless is een optie maar de regelaar krijgt nog steeds zijn info van de motor en heeft het gebruik van een programmeerbare ESC nog steeds nut.

Programmeerbaar heeft altijd nut, er zijn nooit andere regelaars geweest ;)
Leg eens uit hoe een regelaar zijn informatie krijgt van een motor zonder sensor. :-D

Back