hoe lang gaat een servo mee?

Discussie in 'F3A-X' gestart door razor, 14 dec 2010.

  1. razor

    razor Guest

    in een ander draadje werd geopperd dat de gemiddelde servo uit de top klasse, normaliter niet meer als 150 vluchten mee zou gaan.

    wie deelt deze mening en heeft hier ervaring mee?
    en welke nadelen kleven er aan de diverse merken?
    als ook voordelen!

    zelf gebruik ik Futaba, naar volle tevredenheid.

    bijgevoegt de opmerking over Hitec servo's en hun titanium tandwielen.Door JVDO:

    Als je op competitief niveau wil vliegen met metalen tandwielen (met grote brandstof kisten, geen f3A!), dan mag je ze elk seizoen vervangen in het geval van weinig training (150 vluchten) en hierbij geen extreme 3D. Gebruik je je model ook voor extreme figuren en belasting dan gaat dit aantal vluchten flink achteruit, tot een punt waar je je servo's nog een 20tal vluchten op competitief niveau kunt gebruiken.

    En nee dit is geen onzin, ik weet dit uit eigen ervaring (eigen gebruik), van het gebruik van kennissen en van informatie van team piloten (niet de minste) van dergelijke merken.

    Ik heb reeds (team)piloten TIJDENS grote wedstrijden hun servo's zien vervangen (op een geroutineerde manier). Ze overleefden dus geen 4 dagen training + 3 dagen wedstrijd.
    ok, dit zijn extreme gevallen maar het is niet anders.

    Mensen die dit weerleggen,... hebben ofwel nog niet genoeg gevlogen met hun kist, vliegen heel erg rustig en hebben niets van trilling op hun kist (geen benzine motor), hebben extreem kleine roeren met kleine uitslag, of kijken naar een andere kant bij het zien van mega speling op hun roeren.

    Maar ok, als je genoeg brand-fans hebt kan het inderdaad goed zijn om je servo's met metal gears te verkopen... omdat ze de spare gears aan super hoge prijzen verkopen.

    En nee voor iemand die graag bouwt en tijd teveel heeft is er geen noodzaak, want die schroeft de 5 tot 13 servo's graag uit zijn kist, koopt er met veel plezier nieuwe gearsets voor, zet deze erin, vergeet hierbij zeker geen "special servo grease" zodat ze niet onmiddellijk weer in de soep lopen, schroeft ze weer in zijn kist, synchroniseert ze en kan terug beginnen afstellen... Goed voor 150 toffe vluchten

    Geef mij toch maar servo's die na 1000 vluchten nog steeds geen speling vertonen.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Razor wat raad jij aan
    gewoon kunstof tandwielen
    Im heb nog niet genoeg vluchten gemaakt met mijn spring rc metal gears maar wel zo een servo op een buggy getest
    en die hield het net zo lang uit als een futaba uit dezelfde klasse
    maar op mijn model
    Ik denk dat ik er ook niet wild genoeg voor vlieg
     
  3. razor

    razor Guest

    ik raad niks aan, ben eerst benieuwd naar een ieders bevindingen,
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    In mijn warbird gaan de servo's jaren mee maar dat teld niet
    ze worden nouwelijks belast
    Met airobatic heb ik te wijnig ervaring
     
  5. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Razor,

    ik gebruik 20 jaar oude servo's zonder problemen in meerdere (oude) kisten van me. Dit waren in die tijd wel het van het, nl Multiplex BB ! De rode... :)

    Groetjes,

    Davy
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb hier de rode Multiplex Profi servo's uit 1979 liggen . Ze zijn heel veel gebruikt, in trainers, funmodellen, kunstvlucht modellen als Minare, Curare, pylon racers, 1/4 schaal kisten en noem maar op, allemaal nog steeds met het originele tandwielsetje er nog in, speling is nog niet op te voelen.
    Naar hedendaagse begrippen zijn ze nu wel redelijk langzaam, maar dat belemmerd me niet om ze nog te blijven gebruiken.
    Ook de MPX Mini servo (40 gram??????) uit die tijd hen ik nog en ook die doen hun werk nog steeds perfect zonder speling.
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Bedoel je servo's, of servo-tandwielen?

    Dat tandwielen bij ernstige mishandeling (grote uitslagen en een hard ronkende benzinemotor) kapot gaan, lijkt mij logisch.

    Die kun je (laten) vervangen, evenals de potmeter. Zo bekeken, gaan de servo's zelf nagenoeg eindeloos mee.

    Dat oude, analoge, tragere servo's, dit probleem minder hebben, is logisch. De regelkring in een analoge servo is anders, bij een positieafwijking van de hevel tov. de gewenste positie, is de kracht waarmee een analoge servo dat corrigeert, afhankelijk van de grootte van de afwijking. Dus als een servo maar een heel klein beetje afwijkt (bv door trillingen) zal de servo dat ook maar een heel klein beetje (weinig kracht/koppel) corrigeren.

    Digitale servo's hebben een andere regelkring. Zodra er een verschil is tussen daadwerkelijke positie, en gewenste positie, zal een digitale servo er 'vol pot' tegenaan gaan om dat te corrigeren.

    Zo kan het dus zijn dat de tandwielen in een moderne digitale servo het veel zwaarder voor hun kiezen krijgen op een grote brandstofkist, dan ouderwetse analoge.

    De snelheid van de servo's, en ook het feit dat ze vaak sterker zijn dan de oude, speelt hier ook een rol in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2010
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ik kan me voorstellen dat servo,s na 150/200 vluchten bij zwaar misbruik
    een lichte speling krijgen die voor een wedstrijd piloot te groot wordt.

    De vraag is, is de vervanging omdat er echt speling merkbaar is of uit voorzorg.
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Dit noemen ze verdraaien van woorden... ik zei TOTAAL NIET dat de servo's maar zo lang meegaan... gears vervangen en ze zijn als nieuw.

    We hebben het over gears NIET over servo's ! Ik had het ook niet over de gemiddelde servo. Ik had het over de HIGH TORQUE metal gears, op vliegtuigen met benzine motoren.

    Volgens mij is dit een ander verhaal, gelieve mijn uitleg dus niet uit de context te halen... en er andere dingen mee proberen aan te halen...

    Bedankt

    Er is geen nood om hier een topic over te starten en een eindeloze discussie te voeren.
    Steek een metal gear high torque servo op je toestel met benzine motor en iets wat grote roeren / uitslagen.
    Hou het aantal vluchten bij en vlieg veel... let us know how it works... been there, done that.

    @R. marijnissen na 2 seizoenen (weet niet juist hoeveel vluchten, maar niet echt overdreven) zag je mijn roeren zo hard trillen dat er elke vlucht wel iemand als een halve gek naar mij kwam gelopen om te vragen of ik gek was en ik niet zag dat ik flutter had lol ik weet niet of je dat nog voorzorg kan noemen.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2010
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    het feit dat dit in het F3A-X topic staat vermoed ik dat men dan ook raad vraagt van deze mensen die hierin vliegen / vertrouwd zijn.

    Met alle respect naar alle piloten, niet iedereen is geschikt om hierop te antwoorden.

    je hebt dan ook nog eens 2 types vliegtuigsetups / vliegsteilen.

    voor programmavliegen alleen heb je geen grote uitslagen nodig, integendeel, ook geen grote roeren.

    Het tegenovergestelde geldt voor aeromusicals / 3D vluchten, hier vraag je veel meer van je airframe en roeren. Je hebt overal grote hevels op staan, alle krachten worden in beide richtingen enorm versterkt. Dan kies je dus ook voor de stevigste gears en precisie is dan van minder belang. Niet dat de genoegde TG Hitecs niet pricies genoeg zijn voor programmavliegen, want ik gebruik ze ook met veel plezier.

    Zijn er andere opties, zeker, gaan ze langer mee, ik denk het niet, zijn ze bruikbaar, uiteraard.

    Ga IK ze proberen, nee, zeker niet als eerste.
    Ga ik veel duurdere BLS futaba servo's gebruiken, nee zeker niet, zeker 1 kist (3 meter) weet ik van dat na 1 seizoen de gears voor de vuilbak zijn. En ja je voelt en merkt de speling.

    op mijn eerste krill sukhoi had ik 1 hitec 7955 op rudder, meer dan genoeg. Op versie 2 heb ik nu 2 servo's en dit merk je enorm.

    met nu 8 hitec 7955 servo's verbuik ik per 8 minuten programmavliegen 130 mah per accu, dus 260 mah per vlucht.

    Ook ik heb interesse in alternatieven, echter vind ik het niet de moeite om zelf te gaan experimenteren. Genoeg wereldwijde forums, je leest het wel als er goede alternatieven op de markt komen. Tot zolang blijf ik bij Hitec 7955, die in UK dan meteen pakken goedkoper zijn (minsters 20 euro verschil)

    Om op de vraag van topic starter terug te komen. Ja je kan bepaalde dure goede servo's op 150 vluchten de gears verslijten. Gezien de huidige trend van ARF kisten, met grote zware roeren en de drang naar het plaatsen van steeds grotere hevels, ja dan adviseer ik om de sterkst mogelijke servo / gear combinaties te nemen.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb al vaker gemerkt dat de topicstarter de klok heeft horen luiden maar nog steeds niet weet waar het kleppeltje hangt. Maar dat geld voor heel veel beginners die snel doorstappen naar grote bakken.

    Verder sluit ik mij aan bij het stukje van 3W flyer, het hangt heel erg af van hoe een servo gebruikt wordt. Wat me in al die jaren wel opvalt is dat velen de metalgears prefereren boven de kunststof gears, maar dat je veel vaker hoort van speling bij de metalgears. Een kwalitatief goede servo met kunsstof gears doet het net zo goed, misschien wel beter als eentje met metal gears. Als de tandwielen van een goede kwaliteit kunststof zijn gemaakt zijn ze sterker dan die van metaal en ze vangen de trillingen veel beter op. En dan heb ik het niet over die goedkope chinese spullen...........

    Maar iedereen kiest toch alleen maar dat wat de sponsorpiloten gebruiken en volgen hun blindelings. Beter eens zelf op onderzoek uit gaan.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  12. razor

    razor Guest

    Topic starter, vliegt al 25 jaar, waarvan al 20 jaar met "grote bakken",

    welliswaar geen 4 uur per dag, mijn punt is, ik gebruik servo's uit verschilde klasse's soms jaren lang, zonder problemen.


    en ik kan me bijna niet voorstellen, dat servo's binnen een seizoen versleten zouden zijn,

    vandaar mijn vraag hoelang gaat een servo mee,
    ik ben dus benieuwd, wie er nu eigenlijk zijn servo's/ tandwielen werkelijk zo vaak vervangt.

    tot nog toe, is het alleen maar,:ik kan het me voorstellen , of ik heb het wel eens gezien
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2010
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nogmaals... je servo is NIET versleten na een seizoen, je gears wel. Tenzij je maar enkele vluchten per jaar doet en dat is je goed recht.

    Je moet ook niet na een jaar je gears vervangen...

    Mijn auto is ook 18jaar oud, hij is ook versleten en valt bijna uit elkaar (bij wijze van spreken lol)
    Dat wil niet zeggen dat ik hem MOET vervangen, als ik er zo mee tevreden ben is het voor mij goed :)

    Zelf heb ik met de gears blijven vliegen tot je ze echt MOEST vervangen omdat je niet meer kon vliegen. Dit kwam op een 2tal seizoenen.
     
  14. razor

    razor Guest

    als ik schrijf servo versleten, dan bedoel ik de tandwielen, er zit verder niet zoveel in wat verslijt lijkt me

    ik vlieg niet veel, ook geen wedstrijden meer,maar door de jaren heen, zijn er wel servo's die meer dan 300 vluchten gezien hebben, en door de jaren heen zijn daar ook best wel servo's kapot gegaan, of dermate speling hebben gekregen dat ik ze in de kliko gegooid heb, maar dat waren dan budget servo's en dan met name mpx en hitec, de futaba's die ik door de jaren heen gebruikt heb, hebben eigenlijk nooit dermate slijtage laten zien dat ik het nodig vond ze te vervangen. en dat soort servo's o.a.9202 9451 9156 bls451 hebben zich bij mij dus wel bewezen. en duurder hoeven ze niet te zijn, een bls koop ik voor 75,- mischien wat duurder dan een hitec, maar dat verschil is wel te merken..
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ja jij kan het zo bedoelen, maar zo leest iedereen dat niet he... dat kan je al zo afleiden uit de eerste posts van andere mensen...

    En het is niet omdat jij servo's koopt voor 75€ bij je "adresjes" dat iedereen dat doet/kan he ;-) En het zou spijtig zijn dat ze duurder zijn (wat ze trouwens in de meeste winkels zijn), vermits het juist de titanium gears zijn dat de hitecs hun prijs geven.

    Waar is het verschil tussen jouw BLS en mijn hitec dan te merken?
    Als ik jou BLS test tegen mijn Hitec 79** op 7V dan is het verschil bijna niet te merken, er zit misschien een klein precisie/snelheid verschil rond het center(!) maar dit is na 20 vluchten al teniet gedaan door de speling op jou gears. En ja daar wil ik geld op zetten :)

    ps: ik zeg niet dat het persé hitec hoeft te zijn, ik heb het in het algemeen over titanium gears.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is hopelijk algemeen bekend, dat metalen tandwielen van nature veel meer speling hebben en ook harder slijten dan kunststof tandwielen? Dat dit bij wedstrijdvliegers al na een jaar dermate hinderlijk wordt dat ze vervangen moeten worden lijkt me wel heel erg snel, maar uiteraard is dit goed mogelijk, afhankelijk van de belastingen en het aantal trainingsuren. Overigens zijn de prijzen van 'metal gearsets' meestal akelig fors.

    Het zijn overigens niet alleen de tandwielen, die de speling gaan veroorzaken, maar soms ook het servo bovenhuis. De tandwielasjes zitten namelijk (met enige uitzonderingen) direkt in het kunststof. Met name bij het 2e tandwiel (het hoedje) wil het asje wel eens wat speling krijgen in het kunststof en dat is duidelijk merkbaar.

    Bij recreatief vliegen zal de slijtage sowieso vele malen lager liggen en zal wat overmaat aan speling zelden als hinderlijk worden opgemerkt (als deze speling al gaat optreden). De leeftijd van de servo zal daar hooguit worden bepaald door het aantal crashes, dat-ie meemaakt.

    Behalve de tandwielen is er bij een servo natuurlijk ook slijtage aan het motortje en de potmeter. Het is echter hoogst uitzonderlijk als daaraan door slijtage wat gaat mankeren. Echter, bij harde landingen en crashes is opmerkelijk genoeg de kwaliteit van het motortje vaak omgekeerd evenredig aan de prijs: de dure klokankermotoren zijn veel kwetsbaarder dan de speelgoedmotortjes van standaardservo's.
     
  17. razor

    razor Guest

    ik ga ervan uit dat de meeste modelbouwers wel weten wat er bedoeld word, helemaal achterlijk zullen ze niet zijn.



    dat kan wel iedereen, dat ze het niet doen, is wat anders, dat ik dat soort servo's gebruik is omdat ik ze goedkoper kan krijgen, ik ga er echt geen 100,- het stuk voor betalen.
    de reden dat ik futaba gebruik, omdat ik alles van het zelfde wens te houden.
    ik gebruikte ook geen merk vreemde ontvangers..

    geen idee waar dat uit blijkt, ik heb ze nooit vergeleken. maar mag ik hieruit concluderen, dat waneer een bls hetzelfde zou kosten als een vergelijkbare hitec, men geneigd zou zijn om een bls te gaan gebruiken?

    de stelling is, "hoelang gaat een servo mee" niet wat is de beste, het maakt mij niet uit wat je vliegt, al gebruik je hk servo's

    maar het blijkt dus wel dat er niet zo heel veel vliegers zijn die elk jaar nieuwe tandwielen in hun servo's zetten..


    en maak je niet zo druk, het is maar een vraag...geen wedstrijd
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg


    Nou ja, voorzorg zou ook kunnen natuurlijk.
    een wedstrijdvlieger wil natuurlijk het beste, met de kwaliteit van nieuw.
    Maar he, jij vliegt wedstrijden ik niet dus als je de slijtage zichtbaar merkt als na 2 seizoenen met dit soort top of the line servo,s dan is dat best opmerkelijk en interessant en zal het ongetwijfeld zo zijn.....
    Heb nu ook een serie 7955TG in bestelling staan maar hoop er gezien de prijs toch langer mee te doen :p.

    Maar als jij zegt dat het na 2 seizoenen zo erg was dat zelfs andere mensen zeggen dat je flutter hebt dan is het wel duidelijk zichtbaar.
    Kun je dit ook goed zien aan de gears?
    Als je de oude naast de nieuwe legt?
    Misschien kun je eens een fotoke plaatsen of koop je altijd nieuwe?

    Dan kun je blijkbaar dus wel duidelijk concluderen dat servo,s het het zwaarst hebben in programmavliegen.
    Zat 3D vliegers denk ik die veel vliegen, de boel in een snap of wat omgooien waar geen speling te zien is. Dus met 3D werk is het blijkbaar veel minder.

    Misschien ook wel logisch.
    Voor programmavliegen heb je veel power nodig.
    Dus veel motorvermogen.
    En dan met relatief hoge snelheid heel de tijd grote druk op de roeren/servo,s zetten.



    Denk dus niet dat het ermee te maken heeft of je een wedstrijd vlieger bent.
    Maar meer welke stijl je vliegt.

    Ook de niet wedstrijdvlieger die continu het hele programma vliegt zal deze slijtage merken.


    Toch vind ik zelfs titanium gears na 2 seizoenen op....pff...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jens heeft het niet over de Titanium Gear servo's, die blijven juist als nieuw, dat is de moraal van het verhaal, en dat kan ik volledig bevestigen uit eigen ervaring met de 5955TG en 7955TG.

    Programma vliegen is het minst belastend voor je servo's, dan heb ik het dus over F3M/F3A-X, dat is ook terug te zien in het stroomverbruik; als ik met mijn 200cc Yak een 3D vlucht maak, dan ben ik al snel zo'n 1400mah uit de besturingsaccu's kwijt (2x 700). Vlieg ik echter een F3A-X programma, dan is dat hooguit 300-400mah in totaal.

    Je moet even de situaties scheiden waarin je een toestel hebt met kleine roeren en mechanisch kleine roeruitslagen, tegenover de situatie van grote 3D-roeren met mechanisch grote uitslagen. In die laatste situatie hebben servo's het zwaar, in de eerste situatie ken ik voorbeelden van 2.6m toestellen met 9202 futaba servo's die na 10 jaar X-vliegen nog als nieuw zijn.

    Extreem 3D vliegen (zoek maar eens bijv op Gernot Bruckmann op youtube) is een véél zwaardere belasting voor het toestel en de servo's dan op hoogte (bijv) vloeiende cubaanse achtjes vliegen met minimale uitslagen.....
     
  20. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    een zéér goed alternatief zijn de SAVOX 1256 TG
     

Deel Deze Pagina