Hoe lang in de lucht ?

• Topicstarter Topicstarter baleno
  • Startdatum Startdatum
B

baleno

Guest
Ik vraag me af het volgende : hoe lang zijn jullie maximum met je heli in minuten in de lucht al geweest en met welke heli (elektro of brandstof ) en welke merk en type ?

Heu.... Heb je even?

Mijn Vario Bell 47G (7 kilo, OS 15 cc viertakt) heeft ooit 24 minuten non stop gevlogen en toen was er van de 660 ml brandstof nog iets meer dan 50 ml bruikbaar over.

Mijn Vario Cobra (10.5 kilo Zenoah 23 cc) heeft 25 minuten gevlogen en had toen van de 500 ml nog ongeveer 150~200 ml over

De BO 105 (ruim 12 kilo, Zenoah 23 cc) had na 25 minuten nog ongeveer 150 ml over

En de SkyFox Evo met Rossi 60 en vonkontsteking (5.1 kilo) heeft ook al eens 25 minuten gevlogen en had toen van de 500 ml nog iets meer dan 50 ml over.

Groet, Bert

mijn 600 (nitro) heb ik normaal op 8 minuten staan, omdat dan mijn concentratie wat minder word.
Laatst een keer de hoofdtank echt drooggevlogen als test, en het blijkt dat hij gewoon bijna 15 minuten in de lucht kan blijven. En dan heb ik de header tank nog als reserve...

de 450 doet er 6,5 minuut over op de rustige stand, 5 op de vlotte

Mini titan v1 fbl rigid met romp doet 7 minuten, en dan heb ik nog wat over..

250 zat op 5 minuten

mcpx op 3 minuten

Oh, ja...de electro's vergeten....

Mijn KDS 450SV haalt 10 minuten + ruime reserve (plm 40% capaciteit) op 2600 mAh.

De 450 BO105 haalt ongeveer 8 min op 2600 mAh met 20% restcapaciteit,

De 450 EC135 haalt bijna 9 minuten met dezelfde accu en restcapaciteit.

Groet, Bert

Wereldrecord staat op naam van iemand van de club The Little Wings, 1u46min22sec in de lucht met electro heli speciaal daarvoor gebouwd...
Meer info hierover: http://www.thelittlewings.be/
Diploma_FAI%20web.jpg

Frocky was sneller dan ik ... :)

Ooit eens rond de 50 minuten aan 1 stuk gevlogen met een gemodificeerde Logo 600SE, aan 800-900 RPM met asymmetrische hoofdbladen en werkend op 4 X 6S/5000 mAh in parallel, dus niet op de gebruikelijke 12S (2X6S/4000mAh in serie) configuratie. Dit was een experiment, vlieg er normaal niet op die manier mee uiteraard, de 2 extra packs hingen tussen de skids.

Het maximum dat we inderdaad ooit uit een elektrische heli gehaald hebben was 1u 46m 22s, op basis van een heel zwaar gewijzigde Ikarus Eco8 (er schoot niet veel meer over van het origineel model), en dit was goed voor een nieuw FAI wereldrecord met bijna een half uur meer als het vorige record van de Duitser Heieck.
http://www.fai.org/fai-record-file/?recordId=16596

We hadden toen voor 25Ah uur aan 3S batterijen aan boord. Ik denk dat 2 uur nog net haalbaar moet zijn met een elektrische heli, en indien de lithium-zwavel batterijen ooit commercieel doorbreken wellicht nog langer.
Tussen haakjes, het record voor een brandstof RC heli is merkelijk langer, als ik het me goed herinner staat dit op een uur of vijf, op naam van een Rus.

Afgelopen weekend is in Ballenstedt in Duitsland een speedweekend geweest waarbij alle records zijn verbeterd.

De records staan nu op:

....knip....

#199 / Timo Wendtland - NEU 2:31h (heli duur)

...knip...

Voor meer info zie: Ausschreibung Weltrekordversuche Speedflug Ballenstedt - Seite 4

Natuurlijk worden al deze records nog ter erkennign ingestuurd naar de FAI en andere instanties.

Ik geloof dat het heli duurrecord dus ook al weer verbroken is.... ;)

Groet, Bert

Schitterende prestatie, intussen al wat details gevonden.
Een Logo 600SE met 32Ah batterij en op maat gewikkelde motor is er onder meer gebruikt.

Ook al is het verre van een "bruikbare" RC heli, het is toch indrukwekkend dat men 32 Ah in een Logo 600 weet te proppen en er ook nog mee kan vliegen.... Dat is verdorie een kleine auto-accu aan capaciteit....:shock:

Groet, Bert

Vlieg maximaal 6 minuten rond met een 3000Mah Lipo pack in de Trex500.
5 minuten als ik ga raggen.
Met de Walkera V120D02S Micro van ±100gram vlieg ik 8 minuten met een 1S 950Mah Lipo packje.
6 minuten als ik in Idle Up 3D moves aan het oefenen ben.
Vr Gr D

Walkera Master CP
Lipo: 1000 Mah 11,1v 25c
Vliegtijd 4:30 per lipo.

Wellicht kan ik er nog wel iets langer mee vliegen, maar ik behoud graag m'n lipo's.

En de Super CP die ik komende week hoop ik binnen krijg moet ik 8 minuten kunnen vliegen op een lipo'tje.

fusion 50. 4000 mah 12S. 5.30 minuten 3d/ragwerk
minuut of 8 rustig rondvliegen. kan denk ik nog wel iets langer aangezien ik dan rond de 2300 mah terug in de lipo stop.

zie hier aardige lange vliegtijden voorbij komen :rolleyes:
ik vlieg met mijn 500er max 5min

en ik lees sommige 8 tot 10 min met een electro heli :confused:
wat voor headspeed hebben jullie dan ?

Nick

Voor wat het waard is: Ik draai met de les-450 ongeveer 1900 RPM, bij een pinion van ik meen 11, en een governor setting (flatcurve, maar dan i.c.m. governor mode v/d ESC) van rond de 60~65%.

De twee "schaal" 450's zitten met hun vierbladsrotor op vergelijkbare RPM afstelling en curve.

Het belangrijkste is echter toch de "normale" vliegstijl....

Groet, Bert

waarschijnlijk headspeed aan de hoge kant, of je batterijen zijn rot.

headspeed is niet echt een vast gegeven, met mijn vliegstijl op een 450 is 3500 op de hoge stand zat.
Een ander zal 4500 pas als ok beschouwen..
En Brutus vliegt gezellig met 1900 toeren.

Kwestie vliegstijl, dat bepaald je headspeed.

Mag mij scharen onder de categorie sportvlieger.
Met de Trex500 draai ik 2550 toeren op de kop. (laatste gemeten met een accuraat meetapparaat van een vliegmaat)
Vind overigens 6 minuten rondvliegen meer dan zat.
Met de Micro's kan ik wel tot 8 minuten, maar zet zelfs die na 6 minuten neer om mijn hersenen tussentijds rust te gunnen.
Blijft toch behoorlijk vermoeiend dat Heli vliegen en dan bedoel ik dat niet lichamelijk.
Vr Gr D

daarom staat mijn timer voor de 600N op 8 minuten.
Vliegtuigen kan ik dan wel weer wat langer de aandacht optimaal houden

Helder en deel je mening.
Zelf ervaar ik het vliegen met vliegtuigen als vliegen met 1 vinger in de neus. (letterlijk en figuurlijk)
Niet met mijn Parkzone VisionAire als ik ermee aan het stunten ben maar zekers wel met mijn reguliere vliegtuigen waar ik normaal mee rondvlieg.
Dat heli vliegen is op de 1 of andere manier toch effe andere koek.
Ook de aandacht tijdens het heli vliegen is 1 op 1 en niet even 3 seconden de andere kant uitkijken want dan kun je zwaar nat gaan. Met mijn vliegtuigen kan ik veel makkelijker en relaxter praten met een omstander die naast me staat en vragen stelt.
Ik begrijp de laatste jaren steeds meer en meer waarom men het Helivliegen schaart onder de noemer: Koningsklasse van de RC modelbouwhobby.
Want met recht is het dat.
Totaal niet mijn insteek om de vliegtuigen, auto's en bootjes een mindere naam te geven, maar de Heli piloten begrijpen vast wel wat ik bedoel.
Het is en blijft gewoon verrot lastig om een Heli te besturen en er dan ook nog eens netje mee rond te vliegen.
En dan rep ik nog geeneens over dat 3D vliegen ermee.
Vr Gr D

Back