Hoe lipo accu aansluiten op cessna 182?

• Topicstarter Topicstarter Nico de Boer
  • Startdatum Startdatum
N

Nico de Boer

Guest
Ik heb een laatst een Cessna 182 gekocht met lipo accu, maar het mondje van de lipo accu past niet op het mondje van het accu-aansluit-draadje in de Cessna.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat het wel kan?

Zo'n connectertje zat ook inbegrepen, maar hoe en waar moet ik hem nu precies solderen?

Als je daar geen ervaring mee hebt kun je het beter even laten doen door iemand die dat wel heeft !

Ik ken geen mensen die daar ervaring mee hebben, dus ik wil graag antwoord.

Nico de Boer zei:
Ik ken geen mensen die daar ervaring mee hebben, dus ik wil graag antwoord.

Heb je een soldeerbout?
zo ja mooi, zo nee nog beter.

Ga met het hele zwikje terug naar de winkel en laat hun het er aan zetten.
Immers jij ging er vanuit dat je een compleet werkend pakket hebt aangeschaft.

Dat je er naast een soldeerbout ook nog kennis van elektriek nodig hebt. Is een foutje zo gemaakt + en - omdraaien en/of tijdens het vastsolderen van zo'n stekkertje aan een lipo sluiting maakt.

Dat risico is voor iemand die niet weet waar wat moet komen te zitten veels te groot. Als je een beetje heel veel pech hebt, kost je dat een accu, regelaar en ontvanger.

Bovendien is het vandaag toch geen weer om ermee te vliegen dus kun je beter dat advies maar volgen. Ga je het toch zelf doen ? de mannetje stekker komt aan de accu, de vrouwtje aan de regelaar. Let op de plus en min draden dat je die niet verwisseld of omdraait. Werk netjes met krimpkousjes dus soldeer de draden aan elkaar en laat de stekkers zitten.

Nico,

Je hebt het over de "accu-aansluit-draadje" wat niet past op je lipo, wat voor connector is dat ? Het lijkt mij als dit 1 pakket was dat dit gewoon zou moeten passen.

Als het dus niet past zou ik ook even teruggaan naar de winkel waar je hem vandaan hebt om het te laten solderen.
Ik ga er vanuit dat de mensen het totaal geen probleem vinden om dat even voor je te doen en dan kan je meteen even kijken hoe ze het doen.

Ik zou geen Tamiya stekker gebruiken. Je kan beter je BEC stekkertjes gebruiken.

Succes.

René

Het accu-aansluit-draadje waar ik het over had, is een tamiya stekker en het draadje van mijn lipo is een BEC stekker

Dus in je Cessna zit een Tamiya aansluit stekker ? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Maarja, ik zou die eraf halen en daar een BEC stekker op solderen.
Ik denk dat een BEC stekker iets universeler is dan een Tamiya stekker.

Maar als ik jouw was,zou ik het echt even laten doen.
Het zou zonde zijn dat de boel al kapot is voordat je er 1 meter mee gevlogen heb.

oke, ik ga wel even naar een modelbouwzaak in hoorn, dat is de dichtbijste

Voordat je naar Hoorn toe gaat, Muco is daar weg.
Kan je niet terug naar de zaak waar je hem gekocht hebt ? of heb je hem via het internet gekocht ?

Ik wil het ook wel voor je solderen enz enz maar ik woon 15 Km verder dan Hoorn.

Gr.

René

Oh, ik heb hem via internet gekocht, maar misschien is dit een goed plan:

wacht even, ik kan het plaatje niet in beeld krijgen, kun je misschien je email adres geven, dan stuur ik het schema even op.

Rhelie zei:
de mannetje stekker komt aan de accu, de vrouwtje aan de regelaar.
Uh.... Dus ongeisoleerde pennen met daarop de accu spanning? Lijkt me link. Even tegen een metalen voorwerp en je hebt sluiting. En dat is niet leuk met een stevige NiCad of LiPo...... :onweer: Ik kies altijd voor een plug zonder uitstekend metaal aan de 'Power''kant van de verbinding, dus in dit geval het vrouwtje. Net als bij ontvanger-packs....

wat voor motorisatie heb je eigenlijk op je cessna, als er standaard een tamiya stekker op staat? Opletten, Bec-stekkers zijn maar goed voor 5A continue en 8A voor een half minuutje, stond laatst nog in elektro-modell

Standaard zit er een SP400 of SP480(achtig) motortje in ... stekers zijn waarschijnlijk Mini-Tamiya en die zijn wat lastiger (los) te verkrijgen .... en officiëel moet je ze met een speciale tang aanknijpen .... BEC stekers lijkken me niet zo geschikt ...

@Bruno,

Bij Tamiya zit de steker altijd aan de accu ... maar de pennen zitten op/in het vrouwtje .... de stekerpinnen zijn namelijk hol van binnen en van buiten "plastic" ......

Problemen niet echt hoor, je gaat wel een spanningsval gaan creëren over je BEC-stekker, en dus vermogenverlies gaan hebben.

Back