Hoe Liposafe aansluiten op heli met 4-in-1 controlbox

  • Topicstarter Topicstarter Cade
  • Startdatum Startdatum
C

Cade

Guest
Beste mensen,

Ik heb een E-Sky Honey Bee FP heli (vergelijkbaar met de Walkera Dragonfly) en deze heli heeft een 4-in-1 controlbox. Nu wil ik gaan overstappen op 11,1V LiPo batterijen en hiervoor dus een liposafe gaan aansluiten.

De een zegt dat je deze op je accu moet aansluiten en de ander weer op de regelaar. Meest praktisch lijkt mij op de regelaar maar is dit mogelijk met zo'n 4-in-1 controlbox?

Ik heb hieronder wat foto's geplaats van de controlbox en de liposafe. Kunnen jullie mij vertellen of ik deze op een van de al aanwezige aansluitingen kan aansluiten of moet ik de controlbox hiervoor openen. Mocht het met de controlbox niet mogelijk zijn hoe kan ik de liposafe dan op de accu aansluiten aangezien solderen natuurlijk "out of the question" is (i.v.m. met leegtrekken en het daardoor vernielen van de accu).

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

liposafe01.jpg

3 aansluitingen: 1 voor de tailmotor, 1 voor de hoofdmotor en natuurlijk de accuaansluiting.

liposafe02.jpg

Op CH1 en CH2 zitten 2 servo's voor de besturing.

liposafe03.jpg

De liposafe die gebruikt gaat worden.
 
Een vrouwlijke en een mannelijke bec aan solderen. Dan kan je hem aan de ontvanger aansluiten en aan je accu.
 
De LiPo safe is niets meer of minder dan een spanningsbewaker die een Ledje laat branden als de accuspanning te laag wordt. Deze schakeling kan je overal aansluiten waar de volledige accuspanning aanwezig is.
Dus NIET op de ontvanger uitgangen. Daar staat een spanning van ongeveer 5V op, deze wordt door de BEC "gemaakt". Dus ook niet op de BEC uitgang want ook daar staat maar 5V op. Op de uitgang van de regelaar staat een "variabele" spanning dus ook daar kan je de LiPo safe niet op aansluiten.
Het komt er dus op neer dat je de LiPo safe het beste aan kan sluiten op de INGANG van de regelaar, dus daar waar de accu op aangesloten wordt.
 
Zoals Ernst zegt is de enige juiste manier, je kunt hem ook gewoon weglaten want als je helietje niet meer omhoog wilt zit je nog steeds veilig.
 
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Wat Duccan voorstelde is een goede oplossing: een BEC kabeltje als het ware opsplitsen waardoor de liposafe letterlijk tussen de accu en de accu-aansluiting word gehangen.

Voorbeeldje:

liposafe04.jpg

Op de plaats van de zwarte plug komt dan de liposafe te zitten.

Nadeel van deze oplossing is de extra warboel aan kabels en ditto gewicht.

De oplossing die dan het best te gebruiken is is zoals Ernst die voorstelde: de liposafe op de regelaar aansluiten daar waar de accuspanning binnenkomt.

Als ik het dus goed begrijp moet ik in dit geval de liposafe op dezelfde plaats solderen daar waar de accu-aansluiting gesoldeerd zit? Zie foto hieronder.

liposafe05.jpg


Daarbij moet ik dan hoogstwaarschijnlijk zwart op zwart en rood op rood solderen? Ik heb totaal geen kaas gegeten van electronica dus wil het even zeker weten.

Als dit de oplossing is om de liposafe werkende te krijgen hoor ik het graag.
 
Ga nou niet proberen om die liposafe op je ontvangerprintplaat te solderen. Maak dan dat verloopkabeltje wat je dan tussen de accu en de regelaar zet.

Daarnaast zou ik onmiddelijk die rode bec-stekkertjes vervangen door serieuze 2 mm goudstekkers. Die rode bec stekkertjes kunnen niet meer dan 5 ampere betrouwbaar verwerken. de 2 mm goudstekkers kunnen makkelijk tot een ampere of 30 gebruikt worden. ik soldeerde altijd de liposafe direct op die 2 mm pluggen voordat ik er krimpkous omheen deed.
 
Mee eens, 7 amp is de bovengrens voor die stekkers en daar kom je met een microheli niet boven...
Verder is een liposave ook niet echt nodig omdat een microheli of Lama 2 al lang niet meer loskomt voordatde lipo te leeg raakt.
 
Niet mee eens, boven de 2 ampere is zon jst stekkertje troep.

2 mm stekers zijn veel beter.
 
is zo'n jst stekkertje egt niks..?? Ik gebruik je op mijn dragonfly #36 is die trekt 20A max...
 
ik ben benieuwd hoelang die het zo volhoud....

Het zijn ook allemaal verliezen in zo'n stekkertje, dus hoe minder verliezen, hoe meer vermogen je over houd voor je motor :)
 
hm...ja, misschien vervang ik de boel wel een keer door andere connectors.
 
Zware overkill voor zo'n helitje. Ik vlieg een Logo10 met van die Deans (T stekker). Laat die jst stekkers er nu maar gewoon op. Dat gaat prima met zo'n FP helitje. Heb er ook altijd zonder problemen FP heli's mee gevlogen (en heb behoorlijk wat FP helitjes gehad)Ik weet niet waar je die 20A vandaan haalt, in dat geval zal dat controllerbordje al lang doorbakken zijn.

Pas als je begint met CP helitjes met Brushless motoren dan is het tijd om de stekkertjes te vervangen.
 
Wat een discussie over stekkertjes zeg. 8O :lol:

Om terug te komen op de originele vraag ;): gaat de liposafe werken als ik 'm op dezelfde contacten soldeer als waar de aansluitkabel voor de accu vastzit op de regelaar? Dat is alles wat ik wil weten, dan kan ik eindelijk m'n heli weer terug in elkaar gaan zetten. :)

Voor foto zie pagina 1 van dit draadje.
 
Ja dan werkt het. liefst direct op de stekker zolderen. En nooit direct op de accu of de stekker van de accu, dan trekt hij stiekem heel stilletjes je accu plat.
 
Satoer zei:
Zware overkill voor zo'n helitje. Ik vlieg een Logo10 met van die Deans (T stekker). Laat die jst stekkers er nu maar gewoon op. Dat gaat prima met zo'n FP helitje. Heb er ook altijd zonder problemen FP heli's mee gevlogen (en heb behoorlijk wat FP helitjes gehad)Ik weet niet waar je die 20A vandaan haalt, in dat geval zal dat controllerbordje al lang doorbakken zijn.

Pas als je begint met CP helitjes met Brushless motoren dan is het tijd om de stekkertjes te vervangen.

Ik vlieg met een CP heli met brushless......dus......wel 20A.....
Namelijk een dragonfly #36 met brushless motor.
 
Excuses dan.. ik dacht dat het ging over het helitje in de startpost. Betere stekkers zijn dan wel wenselijk
 
Back
Top