Hoe losse eneloop accu's laden

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik ben al weer 5 jaar gestopt met vliegen maar heb nog steeds mijn oplader.
Nu heb ik hier thuis diverse eneloop accu's die ik regelmatig op moet laden.
Ik wil dat graag via mijn lader doen in plaats van zo'n stekker lader.
Ik gebruik bijvoorbeeld een draadloze deurbel.
Nu zitten in dat ding 3 cellen.
Met de stekker oplader kan ik alleen even aantallen opladen.
Hoe maak je nu iets waar je losse cellen ik kan stoppen of is zoiets te koop?

• Like
Reactions: Cnn
Een enkelvoudige, tweevoudige, drievoudige, viervoudige,.... AA of AAA houder? Of snap ik de vraag niet goed?
19614.jpg

Ik heb voor de losse eneloop cellen laatst bij de Lidl deze lader gehaald. Zaklampen en ander kinder speelgoed stop ik eneloop cellen in.

Panasonic heeft ook van die wall chargers.

16245545254714505010296328920041.jpg

Screenshot_20210624-191034_Google.jpg

Als je bv. een viervoudige lader hebt kan je één dummy batterij erin doen door een oude AA- cel te wikkelen in aluminium folie.
Hans

Ik wil dus graag met mijn eigen lader laden.
Ook dat ik kan laden wat ik wil.
Ik zit aan een buisje te denken.
Daar kan ik dan verschillende aantallen penlite accu's in doen.ik hoopte dat zoiets te koop zou zijn.

Neem een stuk plastic electriciteitsbuis. Zet er een bodem in met een veer en verbind die met de mindraad van je lader. Meet de lengte van de te laden cellen op. Boor nu (met ingedrukte veer) op hoogten van 1, 2, 3 en 4 cellen gaatjes om een pen met daaraan de plusdraad door te steken. Hiermee is het mogelijk om 1 t/m 4 cellen op te laden. Je kunt ook en houder voor 4 cellen kopen en daaraan aansluitingen maken voor de lader. Gr. Klaas.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...ouders/4x-aa-batterij-houder-met-losse-draden

Tussenaftakkingen maken op zo'n batterijhouder met stekkers, zodat je 1 t/m 4 cellen kan opladen?
Kan je makkelijk op de koperen holnietjes solderen

Meestal hou ik mij bezig met stoom techniek.
Misschien daarom begrijp ik het probleem niet.
Een lader kan alleen een even aantal Mi-Mh cellen laden(het merk van de cel is niet belangrijk).
Overigens het apparaat waarin de cellen gaat, weet ook het merk niet, maar wel de cel spanning 1,2V.
Als je in een toepassing b.v. 3 cellen gebruikt, zal je als deze leeg zijn, weer 3 cellen moeten terug plaatsen.
Dus je hebt minimaal 6 cellen nodig voor wisselen.
Opladen 4 in de lader.
Geeft nog het probleem, na wisselen, dat je 2 lege en 1 volle cel hebt.
Mijn oplossing:
- Maak gebruik van een oplader voor 4 cellen, zie je bericht #4 en koop daar ook 4 cellen van b.v 2500 mAh.
Doe je keuze. Groet. Henk.

Meestal hou ik mij bezig met stoom techniek.
Misschien daarom begrijp ik het probleem niet.
Een lader kan alleen een even aantal Mi-Mh cellen laden(het merk van de cel is niet belangrijk).
Overigens het apparaat waarin de cellen gaat, weet ook het merk niet, maar wel de cel spanning 1,2V.
Als je in een toepassing b.v. 3 cellen gebruikt, zal je als deze leeg zijn, weer 3 cellen moeten terug plaatsen.
Dus je hebt minimaal 6 cellen nodig voor wisselen.
Opladen 4 in de lader.
Geeft nog het probleem, na wisselen, dat je 2 lege en 1 volle cel hebt.
Mijn oplossing:
- Maak gebruik van een oplader voor 4 cellen, zie je bericht #4 en koop daar ook 4 cellen van b.v 2500 mAh.
Doe je keuze. Groet. Henk.

Dat is echt de grootste onzin.
Een lader kan van 1 tot tig cellen laden, net wat het maximum van de lader is.
Het maakt ook niets uit welk merk de cellen zijn.
Bepalend is het type cel, in dit geval nimh en de laadstroom, bij Eneloop is dat laag, paar honderd milliampere.

GJ

Ik denk dat ik voor het pvc buisje ga, kost niets en kan ik lekker zelf knutselen.

Laatst bewerkt:
Het maakt ook niets uit welk merk de cellen zijn.
Lezen is niet je sterkste punt.
Wat had ik geschreven over het merk?
Overigens, wat is het laadvermogen van een standaard Mi- Mh lader?
Indien je had nagedacht, dan door het aanschaffen van 4 extra cellen, dan heb je 2 uitwisselbare sets.
Groet Henk.

Jouw sterkste punt is niet lezen.. dat kan ik ook zeggen...
Wat schrijft Bertus?
Ik wil dat graag via mijn lader doen in plaats van zo'n stekker lader.

Dus Bertus wil zijn modelbouwlader gebruiken, een Imax, Junsi, Hyperion, weet ik veel wat voor merk.
Dan kan je elk type cel en ook elk aantal laden.
Laadvermogen is ruim voldoende voor Eneloops want die moet je met minder dan 0,5C laden.

GJ

Klopt ik wil inderdaad mijn lader gebruiken.
Het merk weet ik even niet uit mijn hoofd.
De accu's die ik moet laden zijn of aa of aan penlite.
Die passen prima in een buisje denk ik.

AA penlites zijn 14,5mm diameter, dus een buisje van 15mm is perfect.
Effe naar de bouwmarkt en dan kijken of ze in een electriceitsbuis passen.
Maar mijn oplossing met die houder werkt ook prima hoor, dan hoef je niet zelf te knutselen.
Als je een 4 delige houder neemt en maar 3 eneloops wilt laden dan moet je 1 verbinding doorverbinden met iets, alufolie, draadje.

GJ

Back