hoe maak ik een vetnippel op mijn schroefaskoker??

ik heb zelf een model sleepboot ik wil daar op mijn schroefaskoker een vetnippel zetten maar hoe moet dat, willen jullie mijn tips en informatie geven hoe jullie dat doen.

ik heb zelf een model sleepboot ik wil daar op mijn schroefaskoker een vetnippel zetten maar hoe moet dat, willen jullie mijn tips en informatie geven hoe jullie dat doen.

Er zijn in de goede hobbyzaken van die vetnippels te koop hoor
Dat is iets in twee helften die doe je om de koker heen vastschroeven
En dan even met een boortje door het pijpje heen boren en klaar is kees
mvg
Frederik

Iedere fietsenmaker heeft nippeltjes die je om de remkabel van een fiets kunt schuiven. Je verweiderd normaal gesproken een beetje plastic mantel en schuift er de nippel overheen. Ze kosten ongeveer 20ct. Ze zijn er voor alle standaard maten rem en versnellings kabels. Voor grotere maten zou je mischien bij een bromfiets winkel kunnen slagen.
Jakko

Nog goedkoper is een pijpje uit de rommelbak er op solderen
En dan het pijpje even doorboren
Kost namelijk niets
Want een remkabel van een brommer zie ik niet zo gauw zitten hoor
Want ik geloof niet in 6 mm buitenkabel denk ik
mvg
Frederik

hallo

frederik gelijk (alweer ???)hahaha
ik doe het dus zo
een buisje recht op zetten op een stukje hard hout (of erthalon)
en dan een boortje er dwars over heen en met de hamer er een slag op geven
niet door de tafel heen slaan want das overdreven
zo krijg je een kraagje aan dat buisje
met een vlammetje wat verwarmen en er soldeertin op doen en terug zuiver maken met een doekje
dan de plaats waar het moet komen op de as ook vertinnen net zoals dat buisje en dan de zaak opelkaar
verwarmen en wat tin toevoegen en dan laten afkoelen
met een boortje door het buisje langzaam boren (maar wel eerst de as er uit halen )want dat vergeten er sommige wel eens
en dan kan het zijn dat door het boortje er braam aankomt en je of de bus beschadigd bij het uithalen van de as
of de as geraakt er niet meer uit en das ook knudde
vet in de as en daarna een darmpje en een stopje op het buisje en klaar
als je twee assen hebt dan met het darmpje de twee assen doorverbinden heb je geen stopje nodig

groetjes raf

hallo

frederik gelijk (alweer ???)hahaha
ik doe het dus zo
een buisje recht op zetten op een stukje hard hout (of erthalon)
en dan een boortje er dwars over heen en met de hamer er een slag op geven
niet door de tafel heen slaan want das overdreven
zo krijg je een kraagje aan dat buisje
met een vlammetje wat verwarmen en er soldeertin op doen en terug zuiver maken met een doekje
dan de plaats waar het moet komen op de as ook vertinnen net zoals dat buisje en dan de zaak opelkaar
verwarmen en wat tin toevoegen en dan laten afkoelen
met een boortje door het buisje langzaam boren (maar wel eerst de as er uit halen )want dat vergeten er sommige wel eens
en dan kan het zijn dat door het boortje er braam aankomt en je of de bus beschadigd bij het uithalen van de as
of de as geraakt er niet meer uit en das ook knudde
vet in de as en daarna een darmpje en een stopje op het buisje en klaar
als je twee assen hebt dan met het darmpje de twee assen doorverbinden heb je geen stopje nodig

groetjes raf
Lees jij je verhaal nog eens
Dan krijg je van mij ook gelijk ha ha ha

wilt u dan misschien een plaatje bijvoegen hoe die smeernippels er uit zien die uit twee delen bestaan ik heb geen vlauw benul hoe die dingen er uit zien.

wilt u dan misschien een plaatje bijvoegen hoe die smeernippels er uit zien die uit twee delen bestaan ik heb geen vlauw benul hoe die dingen er uit zien.

Hier dan het plaatje

124949aabff3c7276.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Koor,

Hier een plaatje van een smeerpijpje op een schroefaskoker, gemaakt op de manier zoals raf zo beeldend beschreven heeft (een pijpje op de schroefaskoker solderen en vervolgens voorzichtig doorboren)
Ik doe boren met een loeischerpe boor in m'n Dremel en laat de boor als een freesje werken, dan gaat 'ie ook niet 'zoeken'. Naderhand de spanen uit de koker verwijderen en de as erin.
Een beetje vet erin doe ik met een injectiespuit met een stukje siliconenslang eraan.
Het plastic dopje is alleen om het morsen te beperken, dicht is 'ie door het vet.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

wel van toepassing maar als je der meerdere moet doorboren wel makkelijk
ik slijp de boor met zo een slijpsteen af
ik laat 5 a 8 mm aan de punt staan en dan slijp ik de boor dunner naar achter toe
geen 4 mm alleen de snijkanten breken
de reden is dat ze dan vanaf de boorkop niet gaat snijden in het buisje
en alleen naar onder zijn werk gaat doen wat eigenlijk de bedoeling is

jan das mooi gesoldeert dat je daar gedaan hebt

groetjes raf

jan das mooi gesoldeert dat je daar gedaan hebt
groetjes raf

Bedankt Raf,

In dit geval was het gemakkelijk om netjes te werken; de schroefaskoker is een verchroomd buisje, daar heb ik alleen het deel waar het smeerpijpje komt schoongevijld.
Het (zacht) soldeer hecht niet op het verchroomde deel.

Groeten, Jan.

even kijken of ik het begrijp ik heb dat stuk vanraf gelezen dus jullie zeggen al heb je gewoon je schroefas koker en die is open aan de binnen zeide van het schip en je doet over die schroefas koker een klein stukkje buis er over heen met een rond kantje je op de schreoaskoker solderen dus dan heb je je schreofaskoker met aan het eind een verdiking en dan een gat er in en een soort slangetje maar hoe krijg je je die opening dan dicht aan de voor kant bij die verdikking. klop het wat ik zeg

even kijken of ik het begrijp ik heb dat stuk vanraf gelezen dus jullie zeggen al heb je gewoon je schroefas koker en die is open aan de binnen zeide van het schip en je doet over die schroefas koker een klein stukkje buis er over heen met een rond kantje je op de schreoaskoker solderen dus dan heb je je schreofaskoker met aan het eind een verdiking en dan een gat er in en een soort slangetje maar hoe krijg je je die opening dan dicht aan de voor kant bij die verdikking. klop het wat ik zeg

Je heb twee duidelijke voorbeelden ge had
Kijk daar nu eens even goed naar
Want je begrijp het dus nog niet
En oja als je om een foto vraagt
En ik zet die er dan op
Verwacht ik wel antwoord
Anders doe ik het voor de kat zijn viool he
mvg
Frederik

Back