hoe maak je bochten

beste modelbouwers

ik ben nu al een tijdje bezig met het helivliegen en hep het hoveren al aardig onder controle.

alleen nu weet ik niet hoe ik nou bochten moet maken??¿¿

ik denk dat de meesten van jullie wel weten heo dit moet.

alvast bedankt

voornamelijk met de staart stuur ik, dat in combinatie met naar voren hellen, en naar de kant rollen waar je naar toe stuurt.
niet dat ik al heel goed kan vliegen, maar volgens mij is dit de manier.

ik denk een beetje naar voren hellen inderdaad, en dan met de staartrotor sturen, als ie teveel duikt in de bocht ietsjes naar achteren. als je echt een mooie bocht wilt maken ook een beetje rollen in de richting waar je de bocht in wil maken.
ik vlieg zelf geen heli ( soms vlieg ik 3 seconden met mn X-UFO, voordat ie crasht), maar ik denk dat dit de goede manier is om met een heli bochten te maken. :wink:

Deze vraag kun je beter stellen in het heli/microheli forum stellen. :wink:

Een bocht maken met je heli is simpel als je het ziet gebeuren. Het is bere lastig als je het op "papier" moet uitleggen. Je hebt een combinatie van zo ongeveer alle stuurfuncties nodig om een heli netjes door een bocht te kunnen krijgen.
Als je stil hangt kan je inderdaad simpel een klein beetje naar links of rechts sturen met de staart en dan voorzichtig vooruit vliegen. De rol functie heb je niet nodig.
Naarmate de snelheid van de heli oploopt heb je steeds minder aan de staart. Boven een bepaalde snelheid zal sturen met de staart alleen de heli laten draaien om de rotoras maar de heli blijft "rechtdoor" gaan.
Dus boven een bepaalde snelhied moet je de heli schuin leggen om een bocht te kunnen maken, net als een vleugel vliegtuig. Welke snelheid dat is kan ik je niet vertellen omdat dit voor elke heli weer anders is.
Als de heli schuin ligt zal je "up" moeten geven met de nick om te voorkomen dat de heli gaat zakken. Hiervoor heb je vermogen nodig dus zal je ook een (heel) klein beetje extra pitch moeten geven anders zakt de heli alsnog weg.
Helaas zal de staart in de bocht de neiging hebben om naar "beneden" te zakken. Hierdoor krijg je een rare bocht en wordt het ook moeilijk om de heli goed in de bocht te houden. Om dit tegen te gaan zal je dus ook een klein beetje met de staartrotor mee moeten sturen. Dit effect zal kleiner worden naarmate de snelheid hoger wordt en als de verticale staartvin veel effect heeft. Er zijn nog al wat staartvinnen waar gaten in worden gemaakt om de boel ligter te maken. Helaas wordt de staartvin daar ook een stuk minder effectief door.
Het maken van een goede "nette" bocht is dus wat lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Laat dit je echter niet ontmoedigen en ga het voorzichtig proberen. Maar pas op met de staartrotor! als je daar te veel of te weinig mee stuurt kan je in rare situaties komen. Dreigt het fout te gaan geef dan eerst extra pitch (extra vermogen) en rol de heli daarna recht. De heli zal dan stijgen maar hij zal niet naar beneden komen vallen. Is de heli weer stabiel stop het stijgen en laat de heli weer gecontroleerd zakken. Zet de heli aan de grond en zorg ervoor dat je je trillende knieën weer stil krijg voordat je weer gaat vliegen.
Succes.

Back