Hoe maak je een glasfiber canopy?

Satoer

Forum veteraan
Ik ben bezig met het ontwerpen van een eigen Logo 10 canopy. De originele is een schattig eendekoppie, maar ik wil een snellere, strakkere look ontwerpen. Tot en met de positieve mal voorzie ik geen problemen, maar hoe verder? Weet iemand goede tutorials te vinden hoe je zelf een glasfiber kap van een mal kan maken?
Eventueel winkels waar ik het benodigde materiaal kan halen?

Satoer

je neemt dat gele schuim wat tussen de dakbedekking platen zit.
je lijmt het 1 en ander op elkaar ,zorg dat er aan de buiten zijde niet te veel lijm zit want dit is hard om te bewerken.
als je de vorm gemaakt heb dan bekleed je hem met polyester matjes,
plamuur hem nu glad en strak en lak hem af met goede lak.
laat dit een paar dagen drogen.
zet hem dan in de was en maak een model deling,
model deling bedoel ik dat het model uit de mal kan.
zet dan alles goed in de was.
zet er een celcoot op en lamineer dan enkele lagen matjes er op,
wil je een stevige mal zet er dan een hout bakje om heen en stort het vol met hars gemengd met zand.
laat dit enkele dagen drogen.
los de mal en poets de mal goed op en eventueel ongerechtig heden kan je dan met heel fijn waterproof schuurpapier er uit schuren.
poets dan de mal goed op.
zet hem dan weer in de was.
en zet er dan celcoot in en lamineer een paar laagjes matjes er in.
doe je het met polyester dan kan je als het bijna had is de overtollige mat weg snijden, doe je dit met epoxie dan moet je het er afzagen of slijpen.

succes verder, heb je nog vragen vraag het maar.
ik heb dit werk namelijk bijna 12 jaar gedaan.

Thanx allemaal. Dus als ik het goed begrijp moet ik met negatieve mallen werken voor het beste resultaat. Hoe worden die canopy's "uit een stuk" dan gemaakt? Of zijn dit stiekem ook 2 helften aan elkaar gelijmd en geplamuurd.

Die site van jou is ook erg interessant / duidelijk Gerard. Meer site's met zulke foto-verslagen zijn altijd welkom :D

de mal die je maakt dan dicht klemmen en dan in z,n geheel lamineren.
dan hou je alleen een streepje over van de mal deelnaad.

Michel,

Kijk eens of je het handboek/catalogus van http://www.r-g.de/ te pakken kunt krijgen. Staat netjes in uitgelegd hoe moedermal, mal, en kapjes te produceren. Hobby In in waalwijk heeft die dingen liggen.
Polyservice (link zie bericht WimG) en Ruud van Zandvliet (Composite models) zijn denk ik ook wel goede bronnen.
Het soppen van matjes gaat het makkelijkst in de halve mallen, dan kun je kiezen om de 2 helften nat in nat met elkaar te verbinden of laten uitdrogen, overstekkende mat afsnijden (als mat half droog is) en dan de twee mal helften sluiten en het kapje van binnenuit met een bandje samen te voegen. Het randje wat je overhoudt is afhankelijk van de kwaliteit van de mal (scherpe randen) en hoe strak je het spul afsnijdt.

Rick

Back