Hoe maak je een goede vliegaccu uit NiMH cellen?

Rob

Forum veteraan
Ik wil een vliegaccu solderen van die kleine GP30 NiMH cellen. Hoe doe ik dat goed en rekening houdend met de:
- verschillende mate van lading per cel bij aankoop
- verbindingen zodat ie niet onnodig zwaarder wordt
- temperatuur bij het solderen zodat deze kleine cellen niet te heet worden
- andere punten van aandacht.

En hoe kan ik de nieuwe accu vervolgens het beste in gebruik nemen?

Graag jullie advies.

Rob.

Die kleine celletjes gewoon om en om naast elkaar plakken (klein drupje ca) en met korter draadjes aan elkaar solderen.

6 cellen pakket
ooo
ooo

Bij 7 cellen
ooo
oooo

Rob zei:
- verschillende mate van lading per cel bij aankoop
En hoe kan ik de nieuwe accu vervolgens het beste in gebruik nemen?

Nog tips mbt ontladen en in gebruik nemen?

Bvd, Rob.

!e paar keer lanzaam laden ca. 14 uur daarna op 1 C = 1uur laden..
blijven zo bij mij leven...

OK, cellen voor solderen eerst nog ontladen tot een bepaalde spanning omdat ze gedeeltelijk geladen zijn?

Rob.

Dirk! Warning!! Deze cellen NIET met 0,1C 14 uur laden, dan zijn ze niet meer geschikt als parkfly/indoor motoraccu.

Dit is wat ik doe:

Ten 1e:
Eerst alle cellen naast elkaar parallel solderen tussen 2 blanke draden.
Dus alle plussen aan elkaar, en alle minnen aan elkaar.

Dan met een geschikte lader (bijv infinity 2) met de handmatige instelling er flink wat bij laden, bijvoorbeeld 500mAH met 5 amp (niet de cellen volladen tot afslag! Heel veel laders kunnen eigenlijk niet 1 cel gecontroleerd snelladen!) en weer ontladen tot ca 0,9 V, met ca 2,5Amp.
Note: krokodillen klemmen aansluiten aan weerzijden vh pakket, dan is de afstand van elke cel naar een klem gemiddeld hetzelfde en staat ook ongeveer dezelfde spanning over elke cel. (effe doordenken)
Niet bang zijn dat je met die 5 en 2,5 amp de cellen beschadigd, samen vormen ze 1 grotere cel; (bijv 7x350 = 2450 ma)
Even half uurtje laten settelen.

Dan de cellen in serie solderen, om en om naast elkaar.
Kop-kont solderen zoals bij de grote tonnetjes is niet raadzaam bij deze kleintjes, die overleven de pook soldeerbout niet die daarvoor nodig is.

Dan met het auto programma op sensitive of NiMh het pakket een paar keer cyclen.

Ten 2e:
Bij een bestaand in gebruik zijnd pakket gaan na een tijdje gaan de cellen toch weer enigzins uit de pas lopen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de druppellading na snelladen, cellen die dan nog iets erbij kunnen hebben worden daardoor iets voller dan iets zwakkere broeders.
Dit kan bijv gebeuren door met 0,1 C 14 uur te laden...

Om ze weer terug in het peleton te duwen moet je eigenlijk het pakket weer uit elkaar trekken en alweer parallel solderen, maar dit is veeel te veel werk..

Ander oplossing, aan de meetpennen van een digitale multimeter met krokodilbekjes 2 van die flinke bord spelden klemmen met scherpe metalen punt. Over de klemmen van de multimeter een [beton] weerstand van 1 a 1,5 ohm, zodat als je 1 cel meet, er een stroom loopt van ca 2 a 3 C. (dit kun je dus ook even controleren met diezelfde DVM op stroommeting, cel en weerstand dan in serie(!))

Dan cel voor cel het pakket langs meten door met de prikkers door de isolatie heen te prikken. Stel dat de meeste cellen [eerst even onbelast gemeten zonder weerstand!] 1,2 a 1,3 V zijn, alle cellen belast door de weerstand ontladen (prikkers vasthouden) tot ca 1,1 V of 1V. Dit een paar keer het pakket rond herhalen (de zwakker geladen cellen zo nodig gaan overslaan) totdat alle cellen op dezelfde vlotte manier door de 1,1V zakken.

Dan met het auto programma op sensitive of NiMh het pakket 1 of 2 x cyclen. Je zult zien dat dit weer wat enthousiaster gaat met een hogere stroom.

Hiermee heb je onder belasting het pakket weer goed gematched, wat je de 1e vluchten zeer zeker gaat merken omdat de lading consistenter aanwezig is, en het pakket wat leger getrokken kan worden.

Pakketten van deze NiMh GP cellen kun je het beste vol geladen weg leggen. Lege cellen gaan sneller uit de pas lopen.

Vragen hierover? Vooral stellen.
Ik kan het de komende dagen bij rail2002 desgevraagd dit 'prikken' even demonstreren.

Het is mij volkomen duidelijk. Ik heb de accu's nu op deze wijze gemaakt.

Rob.

Zo Niek, Heb jij zoveel ervaring met die GP1800 NiMh accutjes?
Welke toestellen vlieg jij ermee? Hoeveel stroom trek jij eruit?

Ik gebruik ze totnu toe alleen nog maar in mijn digicam....

Voor het verbinden van kleine cellen gebruik ik meestal litze draad. Soldeert lekker, buigt goed.

Groetjes, Gertjan.

Hallo Joost,

Litze draad is een gevlochten of gedraaid koperdraad bestaande uit zeer veel zeer dunne koperdraadjes. Veel meer dan in bv het snoer van een schemerlamp. Uit oude TV's sloop ik meestal de litze draad die enkele keren over de achterkant van de beeldbuis loopt. Die is niet al te dik, en ook plat. Dat is ook wel handig. :D Nou niet direkt je TV gaan slopen...

Gertjan.

Ik heb m'n accu's ook met Litze draad gesoldeerd. In plaats van een aantal TV's kun je het ook op een rolletje kopen.... :wink:

Rob.

Rob zei:
Ik heb m'n accu's ook met Litze draad gesoldeerd. In plaats van een aantal TV's kun je het ook op een rolletje kopen.... :wink:

Rob.

Als je niet al te veel oude TV's hebt staan is dat zeker een goed idee.....

Re: LiIon

Up&Away zei:
Ik zie steeds meer vermeldingen van LiI batterijen. Kan ik mobiele telefoon batterijtjes slopen en de LiI celletjes gebruiken? :twisted:

heb wel eens gehoord dat iemand dat gedaan had... kan dus wel, maar zeer zeker niet met elke accu! hangt dus van het type mobieltje/accu af :roll:

o, en laad hem wel met een lader die een Li-ion functie heeft, anders :blowup:

GP nimh

Theo coenen zei:
(Mailtje van theo:)
Mijn lader kan helaas geen losse cellen laden. Ik ben toch aan het proberen om die set goed te krijgen en op een gelijk niveau te krijgen zodat ik een goed pakket heb voor zondag.

1: Je kunt een bestaand pakket (onder belasting !) met weerstand en (dig) voltmeter weer gematched krijgen met het door mij beschrevene op de vorige pagina.

2: Je hebt niet per se een lader die 1 cel kan laden/ontladen nodig als je een nieuw pakket samensteld;
Dit kun je bijv ook doen met een 12 accu en een losse autolamp.

het gaat er niet op dat je de parallele cellen volledig laad/ontlaad, het gaat erom ze een slinger te geven zodat ze met een beetje laden en weer een beetje ontladen de spanning en lading over alle cellen gelijk kan worden.

De cellen gewoon parallel solderen zoals hiervoor beschreven.
Om de spanningsverdeling over het pakket parallele cellen straks bij laden en ontladen gelijk te houden, de aansluit draden aan tegenover elkaar liggende hoek punten aansluiten. Dus de ene aansluitdraad/klem op de min van de meest linker cel in het pack, en de andere aan de plus van de meest rechtste cel.

Aan de (auto)accu in serie met de autolamp het pack parallele cellen flink wat bijladen, (stroom mag rustig 4 a 5 amp zijn, want deze wordt weer verdeeld over de losse cellen, die elk ca 1 A makkelijk kunnen houden) maar de spanning over de cellen onder de 1.3 a 1.5 V houden (dan dus geen overladen)
Daarna even half uurtje oid laten rusten, spanning laten settlen tot constante waarde, daarna met dezelfde autolamp weer ontladen tot bijv 1.1 a 1.0 V, weer even laten rusten.

Nu kunnen de cellen in serie in een pack gesoldereerd worden.

hoi hoi allen..

heeft iemand de GP1800 die groen oranje wel eens gebruikt?
zijn die te gebruiken voor bv sp400?

groet leon

ja, ik ben ook aan het experimenteren met die li ion cellen uit mobieltjes, het werkt goed hoor, wel voor pakketjes kijken of je met 2 precies dezelfde te maken hebt.

geld niet alleen voor li ion cellen, kan ook met de oudere mobieltjes die nog nimh cellen hebben, je komt de gekste vormen tegen, ik zal is fototje maken van mn sloop-cellen. (met dank aan jurgenXL)

Hier staat de foto: http://www.angelfire.com/crazy/ikbentim/PICT0003.JPG
(let niet op de rommel 8) )

Leontje zei:
hoi hoi allen..

heeft iemand de GP1800 die groen oranje wel eens gebruikt?
zijn die te gebruiken voor bv sp400?

groet leon

je bedoelt gewoon de commerciele GP cellen?
ik geloof niet dat die die stromen kunnen leveren.
van GP moet je de groene industriele cellen hebben

@ niek: kan je in plaats van de cellen parallel te solderen niet gewoon 2 koperen strippen gebruiken ,de ene tegen al de pluspolen ,de andere tegen al de min polen en dan elastieken rond het geheel zodat het bij elkaar blijft. Dan blijven de cellen alvast gespaard van een keer vast en los solderen.Ziet iemand hier nadelen van tegenover solderen?

greetzz

Back