Dirk! Warning!! Deze cellen NIET met 0,1C 14 uur laden, dan zijn ze niet meer geschikt als parkfly/indoor motoraccu.
Dit is wat ik doe:
Ten 1e:
Eerst alle cellen naast elkaar parallel solderen tussen 2 blanke draden.
Dus alle plussen aan elkaar, en alle minnen aan elkaar.
Dan met een geschikte lader (bijv infinity 2) met de handmatige instelling er flink wat bij laden, bijvoorbeeld 500mAH met 5 amp (niet de cellen volladen tot afslag! Heel veel laders kunnen eigenlijk niet 1 cel gecontroleerd snelladen!) en weer ontladen tot ca 0,9 V, met ca 2,5Amp.
Note: krokodillen klemmen aansluiten aan weerzijden vh pakket, dan is de afstand van elke cel naar een klem gemiddeld hetzelfde en staat ook ongeveer dezelfde spanning over elke cel. (effe doordenken)
Niet bang zijn dat je met die 5 en 2,5 amp de cellen beschadigd, samen vormen ze 1 grotere cel; (bijv 7x350 = 2450 ma)
Even half uurtje laten settelen.
Dan de cellen in serie solderen, om en om naast elkaar.
Kop-kont solderen zoals bij de grote tonnetjes is niet raadzaam bij deze kleintjes, die overleven de pook soldeerbout niet die daarvoor nodig is.
Dan met het auto programma op sensitive of NiMh het pakket een paar keer cyclen.
Ten 2e:
Bij een bestaand in gebruik zijnd pakket gaan na een tijdje gaan de cellen toch weer enigzins uit de pas lopen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de druppellading na snelladen, cellen die dan nog iets erbij kunnen hebben worden daardoor iets voller dan iets zwakkere broeders.
Dit kan bijv gebeuren door met 0,1 C 14 uur te laden...
Om ze weer terug in het peleton te duwen moet je eigenlijk het pakket weer uit elkaar trekken en alweer parallel solderen, maar dit is veeel te veel werk..
Ander oplossing, aan de meetpennen van een digitale multimeter met krokodilbekjes 2 van die flinke bord spelden klemmen met scherpe metalen punt. Over de klemmen van de multimeter een [beton] weerstand van 1 a 1,5 ohm, zodat als je 1 cel meet, er een stroom loopt van ca 2 a 3 C. (dit kun je dus ook even controleren met diezelfde DVM op stroommeting, cel en weerstand dan in serie(!))
Dan cel voor cel het pakket langs meten door met de prikkers door de isolatie heen te prikken. Stel dat de meeste cellen [eerst even onbelast gemeten zonder weerstand!] 1,2 a 1,3 V zijn, alle cellen belast door de weerstand ontladen (prikkers vasthouden) tot ca 1,1 V of 1V. Dit een paar keer het pakket rond herhalen (de zwakker geladen cellen zo nodig gaan overslaan) totdat alle cellen op dezelfde vlotte manier door de 1,1V zakken.
Dan met het auto programma op sensitive of NiMh het pakket 1 of 2 x cyclen. Je zult zien dat dit weer wat enthousiaster gaat met een hogere stroom.
Hiermee heb je onder belasting het pakket weer goed gematched, wat je de 1e vluchten zeer zeker gaat merken omdat de lading consistenter aanwezig is, en het pakket wat leger getrokken kan worden.
Pakketten van deze NiMh GP cellen kun je het beste vol geladen weg leggen. Lege cellen gaan sneller uit de pas lopen.
Vragen hierover? Vooral stellen.
Ik kan het de komende dagen bij rail2002 desgevraagd dit 'prikken' even demonstreren.