Hoe maak je een goede vliegaccu uit NiMH cellen?

Dit lijkt me niet erg slim... Losse contacten, en dan nog voor een vliegend model ook nog! NIET DOEN!!

Robert

Ja ik bedoel idd om te formeren ,zou toch te gek zijn om met zo een pack te gaan vliegen 8O

Om weer even terug in het draadje te gaan...

gertjan zei:
Hallo Joost,

Litze draad is een gevlochten of gedraaid koperdraad bestaande uit zeer veel zeer dunne koperdraadjes. Veel meer dan in bv het snoer van een schemerlamp. Uit oude TV's sloop ik meestal de litze draad die enkele keren over de achterkant van de beeldbuis loopt. Die is niet al te dik, en ook plat. Dat is ook wel handig. :D Nou niet direkt je TV gaan slopen...

Gertjan.

Is "litze" draad het zelfde draad wat gebruikt hoort te worden om tin te zuigen, om bv ICtjs te desolderen?

@ Satoer:
Is "litze" draad het zelfde draad wat gebruikt hoort te worden om tin te zuigen, om bv ICtjs te desolderen?
Dat spul is inderdaad ook litze, maar wat dunner (in verscillende breedtes verkrijgbaar) en er zit een vloeimiddel (voor soldeertin) in.
Dat laatste is geen bezwaar, maar het dunner zijn betekent dat je het niet voor echt grote stromen kunt gebruiken.
De breedste/ dikste versie van désoldeer litze lijkt mij goed bruikbaar tot zo'n 6A.

ik gebruik desoldeerlitze in al mijn pakketjes van aaa size cellen, dat gaat prima, voor hogere stromen zou ik die koper stripjes nemen.

Ik ben iets tegen gekomen, een pakketje met een soort geleidende pasta tegen elkaar gedrukt in een buis.
Op die manier hoef je niet te solderen en dat heeft zo zijn voordelen:
-Cellen worden niet te heet bij het solderen
-bij een crash en andere problemen kun je er één uitnemen en vervangen door een dummy of een nieuwe cel.
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar het lijkt me wel wat.
http://www.modelelectronicscorp.com/

even geen contact is even geen besturing bij electrovliegen dus laat mij maar lekker solderen.

trouwens, als je een beetje kan solderen heeft dat voor de cel geen enkel gevolg, anders is het bij mensen die al niet zo goed kunnen solderen of er geen ervaring mee hebben en het pakket aan elkaar "braaien", dan is de kans aanwezig dat je de cellen kapot stookt.

mijn advies is dan ook, heb je geen/weinig soldeerervaring, vraag dan een gesoldeerd/gepuntlast kant en klaar pakket, of laat iemand met verstand van zaken er een voor je maken.

en wat doet dat spul als je er een grote stroom doorheen jaagt?
en de weerstand is vergelijkbaar met een soldeer verbinding?

Ik durf het eigenlijk niet uit te proberen, ik vind het net zo eng als een indoor ontvanger in een schaalkist met turbine, ook een beetje link en als het iets goeds zou zijn was het waarschijnlijk wel bekender en waren ze niet met versie 5 bezig (wat was er mis met de vorige versies?)

Houden jullie even in gedachten dat deze pasta alleen maar gebruikt kan worden in combinatie met een speciale celhouder, die je cellen stevig kop aan kont tegen elkaar aandrukken?
Nog meer extra gewicht. :oops:
In deze pasta heb ik overigens best wel vertrouwen, maar een celhouder...., nee!

Back