Richard Branderhorst
PH-SAM
Op de vraag van Erik vd Kooi: waarom je een jet de neus ziet optrekken, vlak voor een roll:
Je hebt globaal gesproken drie hoofdtype van een roll: een zgn aileron roll, de langzame roll en de barrel roll.
De aileron roll kan eigenlijk alleen maar gevlogen worden met snel rollende kisten, zoals de Extra's, Pitt'sen en jachtvliegtuigen.
Het toestel rolt dan zó snel en zó zuiver rond zijn langsas, dat het nauwelijks de tijd krijgt om te zakken.
Je vliegt dus kortstondig "ballistisch" ipv aerodynamisch. Vergeet deze manouvre bvb met een langzame hoogdekker of zoiets!
Op het moment dat het model of 1/1 kist de rugvluchtpositie passeert, zal de vlieger een korststondige snelle "DOWN" puls op het hoogteroer geven, om het kleine hoogteverlies helemaal te compenseren.
Bij de langzame roll wordt het verlies gecompenseerd door A/ het richtingsroer, als de helling 90 graden is, en B/ het hoogteroer als het vliegtuig op zijn kop ligt.
Met een mix van hoogteroer en richtingsroer daar tussen in. Iedere model acro vlieger weet hoe moeilijk dit is goed te doseren. In de 1/1 vliegerij krijg je als nadelig effect erbij dat je op je rug vliegend, met -1G negatief belast wordt.
Vaak worden er echter op shows de zgn "barrel rolls" gedraaid, of iets wat er in de buurt komt. Een barrel roll is een manouevre waarbij je ahw de omtrek van een "barrel" ofwel een olievat of ton beschrijft.
Als je de manouvre niet begint met de neus op te trekken, dan zal kort na het aanrollen van helling, de neus beginnen te zakken met als gevolg fors hoogteverlies. Dit valt niet te compenseren door te trekken, je zult met toenemende helling alleen maar de neus verder naar beneden trekken(omdat je op je rug hangt), het gevolg is dat je de grond in slaat.
Helaas heeft de low altitude barrel roll al véél vliegers het leven gekost...de chefvlieer van de Red Arrows beschouwt deze manouvre als killer nr1 in vliegshows.
Een veilige barrel roll is er dus eentje waarbij je éérst de neus omhoog richt, en dán pas gaat rollen. Het hart van het gefingeerde olievat zal dus dan min of meer horizontaal liggen. Een zijdelings uit elkaar getrokken looping, zou zou je het ook bijna kunnen zien....een sort spitaalveer figuur.
Als je een mooie barrel in een acro machine maakt, dan blijft de belasting de gehele manouvre positief, ofwel je zou een vol kopje koffie gewoon in de cockpit kunnen laten staan, zónder dat er gemorst wordt! Je vliegt hem dus met CONTINUE aangetrokken hoogteroer, óók als je op je kop hangt.
Welhaast de meest spectaculaire roll ooit gemaakt is met en B707, zie dit filmpje:
http://www.aviationexplorer.com/707_roll_video.htm
Ook hier zie je dat de vlieger de fout ingaat door nauwelijks de neus op te trekken vóór de roll, gevolg is dat hij véél hoogte verliest, vlak boven de grond was dit het zoveelste rokende gat in de grond geworden.....
Je hebt globaal gesproken drie hoofdtype van een roll: een zgn aileron roll, de langzame roll en de barrel roll.
De aileron roll kan eigenlijk alleen maar gevlogen worden met snel rollende kisten, zoals de Extra's, Pitt'sen en jachtvliegtuigen.
Het toestel rolt dan zó snel en zó zuiver rond zijn langsas, dat het nauwelijks de tijd krijgt om te zakken.
Je vliegt dus kortstondig "ballistisch" ipv aerodynamisch. Vergeet deze manouvre bvb met een langzame hoogdekker of zoiets!
Op het moment dat het model of 1/1 kist de rugvluchtpositie passeert, zal de vlieger een korststondige snelle "DOWN" puls op het hoogteroer geven, om het kleine hoogteverlies helemaal te compenseren.
Bij de langzame roll wordt het verlies gecompenseerd door A/ het richtingsroer, als de helling 90 graden is, en B/ het hoogteroer als het vliegtuig op zijn kop ligt.
Met een mix van hoogteroer en richtingsroer daar tussen in. Iedere model acro vlieger weet hoe moeilijk dit is goed te doseren. In de 1/1 vliegerij krijg je als nadelig effect erbij dat je op je rug vliegend, met -1G negatief belast wordt.
Vaak worden er echter op shows de zgn "barrel rolls" gedraaid, of iets wat er in de buurt komt. Een barrel roll is een manouevre waarbij je ahw de omtrek van een "barrel" ofwel een olievat of ton beschrijft.
Als je de manouvre niet begint met de neus op te trekken, dan zal kort na het aanrollen van helling, de neus beginnen te zakken met als gevolg fors hoogteverlies. Dit valt niet te compenseren door te trekken, je zult met toenemende helling alleen maar de neus verder naar beneden trekken(omdat je op je rug hangt), het gevolg is dat je de grond in slaat.
Helaas heeft de low altitude barrel roll al véél vliegers het leven gekost...de chefvlieer van de Red Arrows beschouwt deze manouvre als killer nr1 in vliegshows.
Een veilige barrel roll is er dus eentje waarbij je éérst de neus omhoog richt, en dán pas gaat rollen. Het hart van het gefingeerde olievat zal dus dan min of meer horizontaal liggen. Een zijdelings uit elkaar getrokken looping, zou zou je het ook bijna kunnen zien....een sort spitaalveer figuur.
Als je een mooie barrel in een acro machine maakt, dan blijft de belasting de gehele manouvre positief, ofwel je zou een vol kopje koffie gewoon in de cockpit kunnen laten staan, zónder dat er gemorst wordt! Je vliegt hem dus met CONTINUE aangetrokken hoogteroer, óók als je op je kop hangt.
Welhaast de meest spectaculaire roll ooit gemaakt is met en B707, zie dit filmpje:
http://www.aviationexplorer.com/707_roll_video.htm
Ook hier zie je dat de vlieger de fout ingaat door nauwelijks de neus op te trekken vóór de roll, gevolg is dat hij véél hoogte verliest, vlak boven de grond was dit het zoveelste rokende gat in de grond geworden.....