Hoe maak je een stuurstangverbinding met Dynema / visdraad?

In dit draadje: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=237427&highlight=het+tucano+ maakt de auteur voor z'n Tucano (70 cm span) een verbinding tussen de stangetjes aan de rolroerservo en de draadeindjes die naar de rolroeren gaan met krimpkous en Dynema.
Ik wil dit ook zo doen bij mijn Tucano, mede ook omdat alle andere trucjes die ik heb geprobeerd resulteerden in te weinig uitslag, te veel speling of een brommende servo omdat er druk op bleef staan. De spulletjes die bij de kit zitten had ik dan ook niet veel aan! Zowiezo hebben die chinezen maar wat kleinspul in die doos gemikt voor de besturing dat vervolgens helemaal niet op elkaar past. Overigens voor de verdere kwaliteit van het kistje niets dan lof!

Inmiddels ben ik er achter dat Dynema gewoon visdraad is en heb ik een stukje sterk draad van de buurman "geleend", maar hoe nu verder? Is het gewoon 1 draad tussen de krimpkous of meerdere? Moet er nog wat gelijmd worden? Als twee ijzeren stangen haaks op elkaar komen te staan, zouden ze elkaar af en toe kunnen raken; kan dit geen storing geven?

Alvast bedankt voor de reacties; als dit klaar is, kan de vleugel er op en is de kist nagenoeg klaar!

Ik weet niet of dit de manier is, maar is iig zoals ik het doe:

Stukje visdraad (Kevlar, nog beter) door een stukje krimpkous halen, ongeveer 3cm langer dan je krimpkousje. Dan eerste deel van het krimpkousje om je servohevel heenplaatsen en laten krimpen. Laat daarbij zo'n 1,5cm draad uitsteken. Daarna de andere kant in het krimpkousje plaatsen, vastkrimpen, en terwijl hij nog warm is haaks (in de gewneste eindstand) buigen en af laten koelen. Als laatste de stukjes draad een paar keer om de servo-arm en rudderhorn heendraaien en vastzetten met een drupje CA.

Draadje is alleen als failsave aanwezig, mocht het krimpkous scheuren en/of los schieten, dan zit ie iig nog vast met het draadje.....scheelt lopen/lijmen!

ZamBeZi zei:
In dit draadje: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=237427&highlight=het+tucano+ maakt de auteur voor z'n Tucano (70 cm span) een verbinding tussen de stangetjes aan de rolroerservo en de draadeindjes die naar de rolroeren gaan met krimpkous en Dynema.
Hmmm ... dat draadje komt mij bekend voor, het idee komt uit de indoor bouwtechnieken en het heeft op mijn Tucano perfect gewerkt. Tot het bittere eind ... toen ik mijn rechtervleugelhelft op volspeed verloor! Ik kan je aanraden om glasmat om de het midden van de vleugel te lamineren, want het houtje dat meegeleverd wordt is niet uit het beste hout gesneden. :wink:

ZamBeZi zei:
Als twee ijzeren stangen haaks op elkaar komen te staan, zouden ze elkaar af en toe kunnen raken; kan dit geen storing geven?
Ik heb koolstof stangetjes gebruikt naar mijn servo, maar dan nog hoef je niet bang te zijn dat je storing zou krijgen, gewoon een goede ontvanger erin, Schulze werkte bij mij super.

PS: Het Dynema koordje aan de binnenzijde van het scharnierpunt lijmen he ... :roll:

Succes,
Emile 8)

Ha die Emile,

Bedankt voor je reactie (geldt voor de rest ook). Kan je 't iets meer toelichten? heb je 1 draadje gebruikt? Heb je 't nog ergens omheen gewonden daarna?

Ik heb maar 1 draadje gebruikt.

Ik heb het draadje vooraf al met een druppie secondenlijm op beide stuurstangen vastgezet en daarna de krimpkous erom en aan beide zijde een druppie secondenlijm in de krimpkous en krimpen maar ... en zoals patrick zegt in een knik van 90 graden buigen terwijl de krimpkous nog warm is. :roll:

Ik heb het draadje niet nog eens om de stuurstang heen gedraaid, met dat ene druppie secondenlijm + krimpkous zit ie echt al muurvast. :wink:

Succes,
Emile 8)

ZamBeZi zei:
....
Inmiddels ben ik er achter dat Dyneema gewoon visdraad is en heb ik een stukje sterk draad van de buurman "geleend", maar hoe nu verder?
...

Dynema is niet gewoon visdraad!! Het wordt wel in de hengelsport gebruikt, maar ook bv. in de vliegersport. Het is een gevlochten draad met nagenoeg geen rek, zeer glad oppervlak en zeer sterk.

Je moet echter met 1 detail rekening houden, Dyneema heeft een laag smeltpunt (volgens mij slechts 60-65°C). Dus wees voorzichtig als je er een krimpkous omheen wil krimpen met warmte.
Zoals iemand eerder al meld kun je ook Kevlar gebruiken, dat is ook zeer sterk (niet perse sterker), is minder glad aan het oppervlak, maar zeer goed bestand tegen grote hitte.

Succes,
Bas

Glasvezelmatje is een goed idee

Onder en boven? Hoeveel laagjes glasvezel? Alle spullen in huis, maar nog niet eerder gedaan; moet ik nou eerst een beetje epoxy op de vleugel smeren en dan 't matje er op, of eerst 't matje en dan de boel insoppen met epoxy?

Back