hoe maken jullie een airbrush proper

hallo forum leden,

ik heb een airbrush gekocht een tijdje geleden,alleen mijn vraag is nu hoe maken jullie hem proper.
halen jullie hem helemaal uit elkaar of gewoon spoelen met warm water.

groetjes kris.

Als je het goed wil doen zul je hem helemaal uit elkaar moeten halen en elk onderdeel goed moeten reinigen, daarna weer goed droog (en waar nodig ingevet) in elkaar zetten.

Helaas vermeld kriske asso niet wat voor airbrush hij bezit en wat voor verf hier doorheen gaat.
Aangezien je het in je vraag hebt over doorspoelen met water, ga ik er van uit dat je verf op acrylbasis gebruikt.
Ik spuit na gebruik met acryl, mijn airbrush ( Badger 155 Anthem)
155Anthem.jpg
altijd eerst even door met water en maak het verfreservoir ook even onder de kraan schoon. Daarna spuit ik de airbrush even door met thinner voor acryl om de aangekoekte verfresten te verwijderen. Dan is mijn airbrush weer klaar voor evt. een andere kleur verf. Als ik helemaal klaar ben met verf, gaat na het doorspoelen, mijn airbrush uit elkaar met uitzondering van het ventiel. Dat laat ik lekker zitten omdat hier toch geen verf inkomt.
Met behulp van wattenstaafjes en opgerolde tissue en acrylthinner maak ik de tip, nozzle, naald en binnenkant van de airbrush schoon. Daarna kan het apparaat weer in elkaar en word er nogmaals wat acrylthinner doorheen gespoten om evt. achtergebleven verfresten eruit te spoelen.
En klaar is Klara.

Gebruik geen smeermiddelen voor je airbrush. De kans is groot dat deze je volgende werkstuk verknallen doordat ze in de verf terecht komen.
Zorg er wel voor dat alle onderdelen goed droog zijn (water) voordat je de airbrush weer in elkaar zet. Thinner is geen probleem aangezien dit geen roest veroorzaakt.

Succes,

Marcel.

die verf gebruik ik ook en maak schoon met water.

tussen de kleuren door spoel ik alleen met water .. na het spuiten maak ik alles goed schoon met water.
Demonteren doe ik zo min mogelijk omdat je elke keer kans hebt om de naald te beschadigen.

daarbij is mijn spuit (harder en steenbeek) altijd al brandschoon als ik gewoon goed doorspoel met water, na demontage valt er niets meer aan verfresten te zien.

dat is ook 1 van de reden waarom ik deze airbrush zo goed vind !

Back