Hoe meet je dat een ESC-regelaar defect kan zijn..?

Een technische vraag
Yellow_Flash_Colorz_PDT_25.gif

Ik was bezig om de KDS450 na te lopen op enige defecten en mechanische dingetjes. Op zich geen gekke dingen gezien, maar toen ik de stroom erop zette , hoorde ik niet de bekende piepjes en meer.

Het volgende, ontvanger heeft spanning, ledjes branden goed, maar geen enkele levens in de servo's.
Yellow_Flash_Colorz_PDT_25.gif

De vraag is dan, kan de ESC door onbekende oorzaak de geest gegeven hebben? Spanning van de lipo was voldoende. Servo's zijn oke dus daar ligt het niet aan, getest op een andere esc, werkten goed.

Ik heb geen idee wat dit kan zijn, en de juiste meet apparatuur heb ik niet bij de hand hier.

Heeft iemand een suggestie of moet ik gewoon een nieuwe ESC halen?

De ESC van KDS is origineel en een jaartje oud.

een esc is de regelaar, stuurt puur en alleen de motor aan.

IN de esc zit vaak (dus lang niet altijd) een BEC, om de servo's en ontvanger van stroom te voorzien.
Of de bec wat doet kun je testen door naar de lampjes van de ontvanger te kijken. Gaan ze aan, krijgt deze stroom. zo niet, dan dus niet.
of even de multimeter pakken en de + en - meten op de servostekker die uit de regelaar komt.

blijkt daar nou uit dat de bec niets doet, kun je een losse bec gebruiken.
gewoon de ene kant ook op de batterij aansluiten (dus gewoon in je regelaardraden vastsolderen) en even de rode draad uit de servostekker van de regelaar halen
bv dit: 3 Amps. 5V / 6V Switch-Mode UBEC INT20488-HWUBEC hobbymaniac.com

maar
is gewoon de link tussen de zender en de ontvanger niet weg?
een regelaar wil soms niet initialiseren ( de piepjes) als hij geen signaal "ziet"
hij initialiseert ook niet als hij geen 0 ziet. Dus check ook de knoppen even of je niet toevallig een idle up aan hebt staan..

De ESC van KDS is een van de weinige onderdelen die echt onbetrouwbaar zijn. Sommingen vliegen er probleemloos mee rond, anderen krijgen bij het programmeren al spontaan klappen van de rotor.

Gewoon wegdoen dat ding, en een Align ESC kopen. Niet de beste, maar wel een van de absoluut makkelijkste in de omgang.

Groet, Bert

Lampje op de RX brandt wel.

Net even nog eens getest met een andere RX. Ook prima. Nu hoor ik geen enkele pieps of geluid meer.

Ik denk dat toch de ESC aan zijn einde van zijn latijn is gekomen. Heel vreemd dit, terwijl ik nog een 4 dagen geleden de heli in mijn handen heb gehad om een andere staart servo te plaatsen en getest. Toen werkte alles nog prima.

Spookt het in mijn huis of...
Yellow_Flash_Colorz_PDT_12.gif

Blijft het een vreemd iets vinden

Zie mijn vorige post.... dit is voor een KDS regelaar een helaas redelijk normaal gedrag :(

Gewoon een betere regelaar kopen, en ons lieve Heer op je blote knietjes danken dat het niet in de lucht gebeurde....

Groet, Bert

In de ESC zit niets dat piept. De motor wordt als geluidsbron gebruikt. Om piepjes te horen moet de motor zijn aangesloten.

Ondertussen is het duidelijk dat de ESC defect is. Ga van de week kijken voor een nieuwe. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties hier.

Topic mag op slot :) , nogmaals bedankt iedereen.

de KDS regelaar eens proberen opnieuw de endpoints inleren, kan zijn dat ie niet helemaal 0% throttle ziet,

Probeer eens op te starten met TH erop en gasstick helemaal naar beneden. En idd de motor aansluiten die maakt de piepjes.

Zoals ik al aangaf, de ESC weigert alle diensten. Net door gemeten hier, alleen de BEC geeft nog spanning af, de rest doet niets meer. Wordt dus een nieuwe esc erop zetten. Ik ga geen risico's lopen door nog verder te prutsen en dan nog verder van huis te zijn.

In ieder geval bedankt voor de reacties :)

Back